De ultieme crossover, maar dan kostenbewust. De Dacia Jogger in een notendop.
Er is een tijd geweest dat de MPV niet aan te slepen was. Dan had je een hoge instap, goed overzicht, een ruime auto en oneindige mogelijkheden qua interieur. Je kon alle kanten op. Een Renault Grand Espace zonder stoelen erin is een serieus grote bus en je kan prima met 5 personen en bagage in een Scénic zitten. De Renault MPV’s hadden ook een zekere flair en charme.
De Dacia Lodgy was het tegenovergestelde daarvan eigenlijk. Bij die auto stonden maar een paar dingen centraal. Zoveel mogelijk ruimte voor zo min mogelijk geld. In die opzet was men uitstekend geslaagd. Voor de Dacia Logan MCV gold min of meer hetzelfde. Beide auto’s waren extreem functioneel, maar ook erg seksloos. Nu is dat natuurlijk precies de bedoeling geweest met die auto’s. Vergeet niet dat er voldoende markten zijn waarbij de ruimte, fabrieksgarantie, betrouwbaarheid en prijs veel belangrijker zijn dan in het verwende Noord-Europa.
Inhoudsopgave
Debuut Dacia Jogger
Op de IAA Mobility-show in München in 2021 stond de Dacia Jogger te schitteren. De mid-MPV achtige beleefde daar zijn premiere. Qua carrosserie deed de auto het meeste denken aan de Dacia Logan MCV. Dus een lange Logan met een grotere wielbasis en een langere daklijn. De Dacia Jogger staat op het CMG-B LS-platform. Dat is het compacte middenklasse-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Van het CMF-B-platform is er een ‘HS’- en ‘LS’-specificatie. HS staat voor High Specification en is de basis voor auto’s als de Renault Clio, Arkana en Captur. LS staat voor ‘Low Specification’ en is de basis voor de Dacia Logan, Sandero en dus ook de Dacia Jogger.
Opvolger Lodgy
Qua afmetingen zit de Dacia Jogger dichter bij de Lodgy dan de Logan MCV. Met een lengte van 4,57 meter is de Jogger zelfs langer dan beide. De forse wielbasis van 2,89 meter is slechts 3 centimeter korter dan die van de Lodgy MPV. In principe is de Jogger een soort C-segment stationwagon, maar de maten zijn erg genereus. In vergelijking met de Sandero heeft de Jogger een 29 centimeter grotere wielbasis, terwijl de lengte over alles 45 centimeter meer is dan de Sandero. Zelfs in de hoogte biedt de Jogger 10 centimeter meer dan de Sandero. Het is dus niet zomaar een stationwagon-versie.
Techniek Dacia Jogger
In technisch opzicht is er keuze uit twee verschillende motoren. De instapper is de TCe110 met 110 pk. Voor de kostenbewuste klanten (zijn Dacia-rijders dat niet altijd?) is er ook een TCe100 met, jawel, 100 pk. Het bijzondere aan deze motor is dat die op LPG kan draaien. Daarmee kun je dus serieus kosten besparen op het gebied van brandstof. LPG kun je bij veel auto’s uiteraard ook achteraf monteren, maar is niet altijd ideaal.
Af-fabriek is het toch een stuk strakker, betrouwbaarder en beter om aan te sleutelen. Dat niet alleen, het neemt ook minder ruimte in beslag. In het geval van de LPG-versie van de Jogger is de tank bijvoorbeeld weggewerkt in het reservewiel. Belangrijk voor het merk is ook de aankondiging van een hybride-versie bij de introductie. Die versie komt pas twee jaar later, maar voor een merk dat enkele jaren achterloopt qua techniek is het handig om te weten dat ze uiteindelijk wel met hun tijd meegaan.
Stepway
Ondanks dat er geen ‘Stepway’ op staat, is de Jogger in principe altijd een Stepway. Zo heeft de auto de grille van de Dacia Sandero Stepway. In principe zijn de Sandero (vijfdeurs hatchback), Logan (vierdeurs sedan) en Jogger (vijfdeurs hoge stationwagon) directe familie van elkaar. De Jogger krijgt dus altijd die Stepway-looks mee waardoor het naast een stationwagon-mpv-achtig auto ook nog eens crossover-kenmerken heeft. Overigens zijn het zuiver cosmetische ingrepen, de auto is niet noemenswaardig beter in het ruige terrein.
Het kan trouwens nog stoerder met de ‘Xtreme’-uitvoering van de Jogger, die herkenbaar is aan de zwarte lichtmetalen velgen en stickers. Een andere geinige vondst zijn de dakdragers, die verticaal als horizontaal gepositioneerd kunnen worden. Als dat net eventjes iets te veel van het goede is, is er ook een ‘Essential’ en een ‘Comfort’-uitvoering. De Comfort heeft wel een infotainmentscherm.
De verwantschap kun je eenvoudig zien aan het interieur. In grote lijnen is het namelijk identiek aan dat van de Sandero en Logan. Logisch, want de grootste verschillen tussen die auto’s bevinden zich achter de B-stijl en het dashboard zit bij de A-stijl. Qua luxe aan boord valt het uiteraard erg mee, maar items als automatische airconditioning en stoelverwarming zijn gewoon te bestellen.
Dacia Jogger hybride
In 2023 is het moment dan eindelijk daar. De allereerste hybride van Dacia is een feit. Die eer gaat naar de Jogger. Onder de naam Jogger HYBRID 140 komt dit model op de markt. Hier in Nederland uitsluitend verkrijgbaar als zevenzitter.
Op de zijkant staat het woordje HYBRID uitgeschreven. Daarnaast lanceert Dacia dit model in de kleur Gris Schiste. Het is een uitbreiding op de al reeds verkrijgbare zes kleuren.
De Dacia Jogger hybride beschikt over een 1.6 viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren. Het systeemvermogen bedraagt 140 pk. De hybride Dacia komt altijd met een automaat. Dit betreft een transmissie met vier overbrengingen voor de verbrandingsmotor en twee voor de elektromotor.
Dacia Jogger artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Dacia Jogger.