De Dacia Duster is een functionele doch enigszins hippe cross-over.
Sommige auto’s zijn briljant door hun eenvoud. Denk aan de Volkswagen Kever, Fiat 500 of Citroen 2CV. Uiteraard moeten we ook denken aan de Lotus Elise, Porsche 911 RS en een Donkervoort. De Dacia Duster past in geen van die rijtjes, maar is wel degelijk zeer geslaagd vanwege zijn eenvoudige opzet.
Inhoudsopgave
Techniek van Renault
Dacia is oneerbiedig gezegd het Roemeense budgetmerk van Renault. De techniek komt van Renault, maar is veelal een generatie oud. Dit heeft twee voordelen: het vergroot de betrouwbaarheid en het is beproefde techniek. Dacia’s zijn voornamelijk functioneel. De auto’s die ontwikkeld zijn voor mensen die niets om auto’s geven en kijken naar de basics: afmetingen, inhouden, prijzen en uitrusting. Mensen die wars zijn van styling, imago, beleving en marketing.
Eenvoudig en functioneel
Dat was goed te zien aan de styling van de Dacia’s. Het was op zich keurig, maar ook tamelijk eenvoudig en wel erg functioneel. De Logan, Logan MCV, Lodgy, Dokker en Sandero zijn vooral heel erg basic, maar ook een toefje saai. Er zit geen kraak of smaak aan. Nu is dat de bedoeling van een Dacia, maar je kan eenvoudige lijnen en bouwwijzen combineren met een populair autotype. Nu past een coupé of cabriolet totaal niet bij de filosofie van Renault, maar een cross-over wél.
Eerste generatie Dacia Duster
Aan het einde van 2009 werd de Dacia Duster aan de pers voorgesteld en de auto beleefde zijn publieksdebuut op de Salon van Genève 2010. De Dacia Duster stond op het zogenaamde B0-platform. Dat is een afgeleide van het Nissan B-platform, waar auto’s als de Nissan Note, Micra, Juke en de Renault Clio, Modus en Captur staan. Het B0-platform is in feite een verlengd B-platform. De Dacia Logan en Sandero maakten ook al gebruik van dit platform. De Dacia Duster is 4,31 meter lang en 1,82 meter breed (spiegels niet meegerekend). De hoogte bedraagt net geen 1,70 meter. Belangrijker voor dit type auto is de rijhoogte, die 21 centimeter bedraagt. Omdat de wielen behoorlijk op de hoeken van de carrosserie staan, resulteert dat in goede hellingshoeken voor off-road rijden.
Nederlandse markt
De Dacia Duster kwam in 2010 op de Nederlandse markt. Er was keuze uit drie drie brandstoffen: benzine, LPG en diesel. Het begon met een 1.6 benzine, goed voor 105 pk. De LPG-versie leverde iets minder vermogen: 102 pk. Dan zijn er twee 1.5 dCi-dieselmotoren: eentje met 90 pk en eentje met 110 pk. De 1.6 benzine en 1.5 dCi met 110 pk zijn beide leverbaar als 4×4, de andere zijn altijd 4×2’s (voorwielaandrijving). De versie met vierwielaandrijving is een kleine 100 kg zwaarder. Het scheelt dus ook iets in de prestaties en het verbruik. Voor Alpenlanden is het echter een uitkomst, daar worden goedkope, functionele auto’s met vierwielaandrijving zeer gewaardeerd.
Ouderwetse motoren
Prestaties gaan we niet noemen, de Duster was vlot zat, maar geen scheurmonster. Op hogere snelheden won de luchtweerstand het vrij snel van de Duster en steeg het verbruik enorm, want de Duster had nog vrij ouderwetse motoren. Dus die diesels en LPG-modellen zijn ook bij een laag kilometrage snel de moeite waard. De Dacia Duster kreeg in 2014 een behoorlijke facelift. Het ietwat olijke front en de oubollig aandoende achterzijde werden op vakkundige wijze strakgetrokken. Het voordeel is dat het een cross-over is, dankzij de dimensies vindt men het al snel stoer en indrukwekkend.
Nieuwerwetse motoren
Maar er was nog veel belangrijker nieuws: de motoren werden vernieuwd. Dat mocht ook wel, want de meeste motoren werden nog geleverd in de tweede generatie Clio. De 1.6 benzinemotoren gingen eruit (voor Nederland althans) en werden vervangen door 125 pk sterke TCe-motoren, 1.2 viercilinders met een turbo. De 90 pk diesel kwam te vervallen, evenals de LPG-varianten. Bij zowel de TCe 125 als de dCi 110 kon je kiezen uit voorwielaandrijving (4×2) of vierwielaandrijving (4×4). Net als voorheen was een automaat niet eens mogelijk. De Dacia Duster was wat dat betreft nog lekker basic. Wel kregen de handbak bij de benzinemotor een zesbak in plaats van een vijfbak.
Tweede generatie Dacia Duster
De tweede generatie Duster debuteert op de IAA in 2017. De Dacia Duster lijkt qua styling erg veel op zijn voorganger. De meeste wijzigingen zijn echter onderhuids, alhoewel de Duster nog altijd op het B0-platform staat. Dit verklaart precies hoe Dacia deze auto goedkoop kan aanbieden, want het platform begint behoorlijk op leeftijd te raken naar automobiele maatstaven.
Nieuwe instapper
Qua leverbare motoren hangt het even af van de markt. De 1.6 benzine zonder turbo maakt zijn comeback, zij het tijdelijk (van 2018 tot 2019) en alleen in combinatie met een LPG-installatie. De TCe125 (1.2) blijft de meest populaire motor. Een jaar na de introductie gooit Dacia het hele aanbod even om. De TCe 100 is nu de instapper, deze heeft een 1.0 driecilinder turbomotor onder de kap. Naar keuze kun je deze krijgen met benzinemotor of als ‘Bi-Fuel’. Dan zijn er twee 1.3 turbo viercilinders: eentje met 130 pk en eentje met 150 pk.
Omissies
De versie met 130 pk kan gecombineerd worden met vierwielaandrijving. Alle andere 4×2 modellen hebben voorwielaandrijving. Dan zijn er nog twee grote omissies. De automaat is nog steeds op geen enkel model mogelijk, daarvoor zul je moeten uitwijken naar een Renault. Ook zijn er geen diesels meer mogelijk in Nederland. In totaal zijn er in Nederland meer dan 10.000 Dusters verkocht in 10 jaar tijd.
Artikelen Dacia Duster
Wil je meer lezen over de Dacia Duster? Hieronder vind je een overzicht van de artikelen over de Dacia Duster.