De Cupra Terramar is een sportieve plug-in hybride crossover uit Spanje.
Volkswagen zat een beetje met Seat in zijn maag. Het Spaanse merk verkoopt – uiteraard – in Spanje meer dan uitstekend, maar daarbuiten is het vrij lastig om de auto’s te laten onderscheiden van de concurrentie, waarbij er met Skoda en Volkswagen ook nog eens een hele hoop vanuit eigen huis komt. Om de overlevingskansen van het merk te vergroten, maakt Seat van Cupra een zelfstandig merk. Tot dusver kenden we Cupra’s als sportieve varianten van Seats, denk aan de Seat Ibiza Cupra en de Seat Leon Cupra.
Inhoudsopgave
Uitbreiding modelgamma
In principe verandert er daar niet heel erg veel aan. De eerste Cupra is op basis van de Ateca. Het is dus vooral een ander logo, andere kleuren en een iets vlotter uiterlijk (voor een vlottere versie). De Cupra Formentor is de eerste Cupra die niet is afgeleid van een bestaande Seat (of ander merk uit de Volkswagen-groep). Uiteindelijk blijkt het een goede zet, want zowel de Cupra Formentor als de andere Cupra’s zijn een groot succes. Sterker nog, Cupra ziet de verkopen constant stijgen, terwijl Seat ze nog altijd ziet dalen.
Cupra breidt het gamma uit met meer modellen zoals de geheel elektrische Born. Deze auto begint zijn carrière als Seat El-Born, een Spaanse variant op de Volkswagen ID3. De auto komt er wel, maar dan als Cupra El-Born. Iets later haalt men de naam ‘El’ weg waardoor je de Cupra Born overhoudt. Cupra moet ook het merk worden van de vernieuwende techniek. In de meeste gevallen maakte Seat gebruik van iets verouderde VW-techniek. Geen probleem, daar was de prijs ook naar. Maar dat betekende wel dat het lastiger was om hybride- en elektrische techniek aan te beiden, daar die techniek gewoon duurder is. Ook daarvoor is Cupra in het leven geroepen.
Platform Cupra Terramar
Dat betekent dus ook de komst van de Cupra Tavascan, een geheel elektrische crossover en de Cupra UrbanRebel, een geheel elektrische stadsauto die het gat van de Seat Mii moet opvullen. Een andere aanvulling is de Cupra Terramar. Ondanks dat het wéér een geëlektrificeerd Cupra crossover is, is het toch een ander type auto dan dat we al kenden. De auto kun je het beste zien als de opvolger van de Cupra Ateca, de eerste auto van het merk. De naam Terramar is niet lukraak gekozen. Seats maken gebruik van Spaanse steden en dat is met de Cupra Terramar niet anders. Terramar is een plaatsje aan de kust bij de Middellandse Zee, onder de rook van Barcelona.
De Cupra Terramar staat op het MQB-platform. Om preciezer te zijn, het MQB A2-platform. De Ateca staat op de A1-variant van het MQB-platform. De Terramar maakt gebruikt van dezelfde basis als waar de Seat Tarraco, Volkswagen Tiguan en Audi Q3 op staan. Sterker nog, de Cupra Terramar heeft wel wat meer overeenkomsten met de Audi Q3. De auto’s lopen zij aan zij van de band in het Hongaarse Gyor, waar Audi al sinds lange tijd ook de TT en Q3 bouwt. Daarmee is de Cupra Terramar een van de weinige Cupra’s die men niet in Spanje bouwt. De Cupra meet 4,5 meter in lengte. Ietsje groter dan de (vrij korte) Ateca.
Techniek Cupra Terramar
Qua techniek kondigt Cupra alleen maar hybrides aan. Het is altijd even opletten wat voor type hybride-aandrijflijn, want daar zijn verschillen tussen. De basis-versies krijgen benzinemotoren met een zogenaamde milde hybride ondersteuning. Dat betekent dat er tegen de transmissie een 48V-generator is gebouwd die assisteert met wegrijden. Dat is het moment dat een verbrandingsmotor bijzonder inefficiënt is en een elektromotor juist een hoog rendement heeft. De accu van deze versie is piepklein en wordt opgeladen middels afremmen, onder andere. Je kan ‘m dus niet zelf stekkeren.
Plug-in hybride met grote range
Gelukkig pakt Cupra meteen door met de Terramar, er komt ook een plug-in hybride. Dat is niet vreemd, want de Tarraco, Tiguan en Q3 kun je ook als PHEV bestellen. Volgens Cupra is het mogelijk om een heel eind te rijden zonder dat de benzinemotor aanspringt. De elektrische range bedraagt namelijk precies 100 km. Bij de introductie van de Terramar bevestig Cupra meteen nóg een variant, in dit geval met een ander koetswerk. Het gaat om een ‘coupe’-versie van de crossover. Denk aan de Audi Q3 Sportback of BMW X2, dus met een aflopende achterzijde voor sportieve looks.
De Cupra Terramar wordt in de zomer van 2022 ‘half’ onthuld. Enkele afbeeldingen duiken op waar het model zichtbaar is en men gunt het kijkende publiek een sneak preview. Vervolgens komt er geen nieuwe informatie of afbeeldingen beschikbaar. Wel geeft Cupra een introductiedatum: in 2023 moet de auto in de showrooms staan.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Cupra Terramar