De Cupra Tavascan is een elektrische medium-crossover.
Cupra is een relatief nieuw merk. Dit heeft een paar voor- en nadelen. Het nadeel is dat nog niet iedereen bekend is met het merk. Het voordeel is dat je jezelf een nieuw imago kunt aanmeten. Niet dat er direct iets mis is met Seat, maar het is overduidelijk een vrij degelijk ietwat belegen budgetmerk van Volkswagen.
Ondanks dat oud-VW-baas Ferdinand Piëch van Seat het Spaanse Alfa Romeo wilde maken, is dat nooit gelukt. Sowieso niet met de reguliere modellen. Met de Cupra-versies daarentegen, kwam men dicht in de buurt.
Inhoudsopgave
Van de Seat Ibiza en Seat Leon waren er diverse Cupra-varianten. Deze zagen er sneller uit en waren luxer uitgevoerd dan de Seats waar ze van afgeleid. Dat niet alleen, Cupra’s waren voorzien van grotere en sterkere motoren voor betere prestaties. Het merk Cupra kreeg een nieuw logo en werd in 2018 een merk. Het eerste product was de Cupra Ateca, afgeleid van de Seat Ateca.
Eerste unieke Cupra (Formentor)
De Cupra Born is een bijzondere, die auto begon zijn carrière als Seat El-Born, om later omgedoopt te worden. Die auto is de elektrische tegenhanger van de Volkswagen ID3. Dan is er ook de Cupra Formentor, de eerste écht unieke Cupra waarvan geen Seat-derivaat is of is geweest. Ook niet als concept. De medium crossover is verkrijgbaar met een keur aan motoren, waaronder een vijfcilinder, een viercilinder en de in Nederland leverbare viercilinder plug-in hybride.
Elektrische Coupé Crossover
De Cupra Tavascan is een volgende stap in de toekomst. De auto maakt zijn debuut op de IAA in Frankfurt aan het einde van 2019. De auto is een geheel elektrische auto die op een EV-platform staat, het MEB-platform. Dus geen omgebouwde auto die van origine een verbrandingsmotor had.
De auto is een coupé-esque crossover met vijf portieren. Dat crossover is een klein beetje misleidend aan het worden, want feitelijk is het een iets hoger op de poten staande hatchback. Die hoge poten zijn maar liefst 22 inch grote lichtmetalen wielen. Typisch een feature die het productiestadium waarschijnlijk niet zal halen.
De Cupra Tavascan is voorzien van twee motoren, uiteraard beide elektrisch. Gezamenlijk leveren de motoren 306 pk. Daarmee kan de Spaanse concept car in 6,5 seconden naar de 100 km/u accelereren. De motoren halen hun energie uit een accupakket met een capaciteit van 77 kWh. Volgens Cupra is het mogelijk om 450 km te halen op een volle lading.
Exterieurdesign Cupra Tavascan
Naast een voorbode voor de toekomst als model, zijn dit soort concept-auto’s bedoeld om een stukje toekomst te laten zien qua design voor het gehele merk. De Tavascan heeft platte, priemende koplampen met een zeer herkenbaar LED-signatuur. Tevens ontbreekt er een grille, maar is er op die plaats een smalle opening waar C U P R A in geschreven staat. Vooraan is het logo, een ietwat generiek vormgegeven tribal, zichtbaar. Aan de zijkant vallen de eerder genoemde wielen op. Daarnaast valt op dat er vrij weinig lijnen en foefjes zijn. Het is een strak ontwerp met fraaie welvingen en geen details om de details. Aan de achterkant is dat iets minder het geval.
Net als enkele speciale Mitsubishi Lancer Evolution-modellen is de Cupra Tavascan voorzien van een ‘vortex-generator’. Dit zijn de puntjes boven de achteruit die moeten bijdragen aan een goede rechtuit-stabiliteit. De achterlichten zijn tevens zeer herkenbaar. We zien ze later ook terug op de Cupra Leon en Cupra Tavascan. Zoals de mode dicteert is er een verbinding tussen de achterlichten. Wel is er een klein oponthoud voor een volledig verlicht Cupra-logo.
Komst Cupra Tavascan bevestigd
Na 2019 blijft het eventjes stil rond de Tavascan. Het is overduidelijk een concept en er zijn niet direct toekomstplannen. Pas anderhalf jaar later komen de eerste geluiden naar boven. Dan is het alsnog even wachten, want in 2021 zegt Cupra doodleuk dat ze moeten wachten tot 2024 voordat de Tavascan het levenslicht ziet. Dat is best bijzonder, daar de auto in technisch opzicht gelijk moet worden aan de Volkswagen ID.5 en Skoda Enyaq Coupé iV.
Die auto’s zijn al jarenlang enorm grote succes voor beide merken. Sterker nog, de kleinere ID.3 moest de grote verkooptopper worden, maar in Nederland loopt men meer warm voor de SUV’s van Skoda en Volkswagen. Nu snoept de Cupra Born wat verkopen weg bij de ID.3. De ID.3 is wel heel erg braaf en de Cupra Born is iets goedkoper. Wat dat betreft kan de Tavascan dus niet snel genoeg komen.
Officieel
In 2023 komt er dan eindelijk een einde aan de teasers en concepts. De Cupra Tavascan is officieel gepresenteerd en verschijnt in twee varianten op de markt. Beide varianten zijn uitgerust met een 77 kWh groot accupakket.
De instapper beschikt over achterwielaandrijving, 286 pk en een WLTP-rijbereik van 550 kilometer. Het model daarboven is de sportievere Tavascan VZ. Deze beschikt over vierwielaandrijving, 340 pk en een WLTP-rijbereik van 520 kilometer. Daar staat tegenover dat de volledig elektrische cross-over in 5,6 seconden naar honderd kilometer per uur accelereert.
De elektrische auto meet 4,64 meter in de lengte, 1,86 meter in de breedte en 1,60 meter in de hoogte. De Cupra Tavascan heeft een wielbasis van 2,77 meter. Deze crossover is in staat om 135 kW te snelladen. Dat betekent dat de batterij van 10 tot 80 procent is opgeladen in circa 35 minuten.
Eind 2023 gaan de orderboeken open voor het productiemodel van de Cupra Tavascan. De eerste leveringen volgen in 2024.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Cupra Tavascan.