De Cupra Leon is de snellere Seat Leon.
Fabrikanten kunnen soms een beetje onhandig zijn met hun namen voor hun modellen. In het geval van de Cupra Leon is dat niet anders. De auto begint zijn carrière als Seat Leon Cupra. De Leon is de vijfdeurs hatchback op basis van de Toledo sedan. De auto is getekend door Italdesign, wat valt te zien aan de Alfsud-esque lijnen, met name aan de achterzijde. De Leon is het sportieve equivalent op de Volkswagen Golf. Logisch dus dat er een snellere sportversie van komt.
Inhoudsopgave
Leon Cupra (1M-generatie)
Die arriveert in 1999 als Seat Leon Cupra (generatie 1M). Deze heeft de 2.8 VR6 met 24 kleppen, goed voor 204 pk en 270 Nm. Standaard heeft de auto vierwielaandrijving. Ondanks de heftige bodykit en het sportieve interieur, is de auto niet bovengemiddeld sportiever dan de op comfort georiënteerde Golf V6 4Motion.
Dat verandert met de Seat Leon Cupra R. Deze auto’s worden door Seat Sport ontwikkeld, die ook de rally- en raceauto’s aanpakken. De VR6 wordt vervangen door een 1.8 20VT viercilinder met 210 pk uit de Audi S3. In plaats van vierwielaandrijving heeft de auto nu enkel voorwielaandrijving. Het onderstel is ook aanzienlijk sportiever.
Om het verwarrend te maken, de V6 met vierwielaandrijving is nog wel leverbaar, maar dan onder het ‘Topsport’-label (later FR). Iets later wordt de Leon Cupra R iets aangepast en voorzien van 225 pk. Heel bijzonder was de ABT Leon Compressor die je in Zwitserland kon krijgen. Deze had standaard al 288 pk en was voor lange tijd de sterkste Leon die je bij de dealer kon krijgen.
Leon Cupra (1P-generatie)
Bij de tweede generatie Leon (de 1P) was het iets logischer. De auto combineert het chassis van de Golf GTI (met voorwielaandrijving) met een sterkere motor. Net als de Golf GTI heeft de Leon Cupra een 2.0 TSI-viercilinder, maar dan wel de specificatie die men gebruikt voor de Audi S3.
De eerste generatie heeft 240 pk (de Golf blijft steken op 200 pk). Op basis van deze versie is er een Cupra 310 speciaal voor Nederland, die in samenwerking met ABT en Pon wordt gemaakt. Een sterkere Cupra R met 265 pk verschijnt in 2009.
Derde generatie (5F)
De derde generatie is als Leon Cupra (5F) eveneens een groot succes. De Leon Cupra is serieuzer dan ooit. De basis-versie heeft al 265 pk. Die verschijnt niet in de Nederlandse prijslijsten, bij ons begint het met de 280 pk-versie. Om al het vermogen goed kwijt te raken, is een sperdifferentieel standaard.
Mede dankzij het MQB-platform stuurt de auto aanzienlijk beter. Niet alleen is het onderstel beter, maar ook lichter en stijver. De Seat Leon Cupra is er als vijfdeurs, driedeurs (SC) en stationwagon (ST). Ondanks dat de auto erg snel is, stopt Seat niet met ontwikkelen. In 2015 komt het Sub8-package beschikbaar.
Deze heeft grotere Brembo-remmen en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden (semislicks). Ook is deze ietsje lichter. In 2015 krijgt de snelle Seat er 10 pk bij (en komt het totaal uit op 290 stuks). Voor het jaar 2017 krijgt de auto zelfs 300 pk. Halverwege 2018 wordt het vermogen (mede dankzij de WLTP) weer teruggeschroefd naar 290 pk, behalve voor de stationwagon versie met vierwielaandrijving en automaat. Aan het einde van de carriere van deze generatie lanceert Seat nog de Leon Cupra R met 310 pk.
Cupra zelfstandig merk, Leon nog even een Seat
Bijzonder aan de Seat Leon ST Cupra R van de 5F-generatie is dat deze onthuld wordt, precies op het moment dat Cupra als zelfstandig merk wordt gelanceerd. Volkswagen heeft besloten dat Cupra losgeweekt kan worden van Seat. De Cupra Ateca en TCR (concept voor een raceauto) en Cupra e-Racer zijn namelijk voorzien van een Cupra-logo, terwijl de Leon Cupra R nog een Seat is. Wel hebben ze allemaal dezelfde bronzen accenten en designkenmerken.
Cupra Leon
Bij Seat en Cupra wacht men even een generatie. Ze zijn begonnen als Seat en maken het ook zo af. De vierde generatie Leon (de KL1) komt er als Seat en als Cupra. Het is niet alleen een logo, de hardware wijkt (iets) af en er staat echt Cupra in plaats van Seat op het kentekenbewijs. Cupra legt zich wel iets toe op duurzamere auto’s dan voorheen.
Er zijn drie verschillende Cupra Leons. Er is een 2.0 TSI met 245 pk en eentje met 300 pk. In beide gevallen komen geen van deze naar Nederland. Wij krijgen alleen het duurzame smaakje, de 1.4 TSI eHybrid, met benzine- en elektromotor. Deze combinatie is alsnog goed voor 245 pk. Wel kun je kiezen uit een stationwagon of hybride.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Cupra Leon.