De Cupra Formentor is de eerste auto van een nieuw merk dat eerst een type was.
Het is weleens gebeurt dat een model uitgroeit tot een soortnaam of merknaam. Dat is met producten weleens vaker gebeurd. Ook met auto’s. Zo is Jetta bijvoorbeeld nu een automerk. In plaats van een Golf sedan is het een budgetmerk in China. Maar dat een uitvoering omgetoverd wordt tot een merk, dat is vrij nieuw.
Toch is dat precies hetgeen er met Cupra gebeurd is. Cupra is een samenstelling van de worden Cup Racing. In de jaren ’90 had nieuwe eigenaar Volkswagen de grootste plannen met Seat. Het moest het sportieve merk worden binnen de VW-groep. Ferdinand Pïëch (toenmalig VW-baas) maakte er geen geheim van dat hij graag Alfa Romeo zou willen toevoegen aan het merkenportfolio. Dat gebeurde niet, maar met Seat kon hij een betaalbaar sportief merk neerzetten. Dat deed men mede met de Cupra modellen. De eerste kwam in 1996 (De Ibiza Cupra) en later in 2000 zelfs op basis van de Leon.
Inhoudsopgave
Beperkte middelen
Ondanks dat de Cupra modellen wél erg sportief waren, straalde dat kennelijk te weinig af op het merk. In veel landen gold Seat als een budgetmerk van Volkswagen. In de Mediterraanse landen was Seat de budgetversie, zoals in Oost-Europa Skoda juist erg populair was. Nu was dat niet per ongeluk. Volkswagen vergat de mensen bij Seat voldoende vrijheid te geven om echt wat origineels te doen. Met beperkte middelen moest goedkope en vooral bekende techniek aan de man worden gebracht.
In de tussentijd is Seat al opgeklommen tot solide middenmotor en zijn de Leon Cupra’s serieuze rijdersauto’s. Men besloot de lijn door te trekken en van Cupra een apart merk te maken. De eerste auto was de Cupra Ateca, een snelle versei op basis van de Seat Ateca. Gek genoeg duurde het even voordat de Seat Leon Cupra werd omgedoopt tot Cupra Leon. De eerste ‘eigen’ auto van Cupra is de Cupra Formentor.
Cupra Formentor
Officieel geldt de Cupra Formentor als een auto uit een divisie van Seat. Dus eigenlijk is Seat alsnog de fabrikant, de auto wordt alleen onder een ander label aan de man gebracht. Er is een apart gedeelte van de showroom en de website is uniek. Je zou dus gewoon kunnen spreken van een apart en zelfstandig merk. Ze hebben zelfs hun eigen hoofdkantoor.
Uiteraard is de Cupra Formentor een sportieve crossover met vrij aflopende daklijn. Dus een praktische auto, maar toch ook weer niet. De Cupra Ateca is duidelijk gericht op de families, de Cupra Formentor is meer voor de mensen die nog een gezin moeten gaan stichten, of waarvan de kinderen al zijn uitgevlogen. De Cupra Formentor is 4,45 meter lang en 1,83 meter breed. De hoogte bedraagt ‘slechts’ 1,51 meter. Vrij hoog voor een hatchback, maar voor een crossover weer vrij laag.
Platform Cupra Formentor
De Formentor staat op het MQB Evo-platform. Dat kun je naast de afmetingen ook afleiden aan de motoren die leverbaar zijn. Er is overigens een verschil met Nederland en de rest van Europa. De Cupra Formentor is in Europa leverbaar met een 1.5 TSI viercilinder met 150 pk. Hierbij kun je kiezen tussen een handbak of DSG-automaat. Een stapje hoger staat de 2.0 TSI viercilinder met 190 pk, standaard met de automaat.
Vervolgens zijn er twee plug-in hybrides. In beide gevallen gaat het om een 1.4 TSI viercilinder met elektromotor. In de eerste versie is het systeemvermogen 204 pk, in het andere model (de VZ) bedraagt het maximum vermogen 245 pk. Beide versies kun je laden en tijdelijk geheel elektrisch rijden. In beide gevallen heb je te maken met voorwielaandrijving en een automaat.
Diverse topmodellen
Dan zijn er twee topmodellen. Het eerste topmodel was de 2.0 TSI met 310 pk. Deze heeft de bekende EA888-motor onder de kap. Deze levert 310 pk en 400 Nm en heeft standaard vierwielaandrijving. Net als bij de vierwielaangedreven Leons en Ateca’s is het een systeem met een Haldex-koppeling. Deze uitvoering knalt in 4,9 seconden naar de 100 km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Deze uitvoering is heel eventjes leverbaar in Nederland geweest. Na 2021 werd de keuze beperkt tot de twee plug-in hybride-versies.
Het topmodel daarentegen is de VZ5. De letters ‘VZ’ komen van Veloz, wat in Spanje ‘snel’ betekent. Tjsa, als je label voor rappe auto’s een merknaam is geworden, dan heb je een nieuw label nodig. De VZ5 is wel lekker dik trouwens. Dat 5 slaat namelijk op het aantal cilinders. De 2.5 TSI motor uit de Audi RS3 en TT RS wordt namelijk gebruikt. Deze heeft 385 pk tot zijn beschikking en kan in 4,2 seconden naar de 100 km/u accelereren.
De Cupra Formentor krijgt in de tussentijd naast de Ateca ook gezelschap van een Cupra Leon en de Cupra Born (de eerste elektrische Cupra).
Cupra Formentor artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Cupra Formentor.