De Cupra Born is de uiteindelijke productieversie van de Seat El-Born.
Vroeger was het vrij simpel. Een merk maakte een bepaald model. Volkswagen bouwde de Golf. Na een paar jaar tijd was het voor een nieuwe Volkswagen Golf. Bij andere auto’s ging dit niet anders. Vanaf de jaren ’90 begonnen merken meer en meer zichzelf te distantiëren. Niet zozeer qua product, maar wel qua marketing en positionering.
Mede daarom is het ontstaansverhaal van de Cupra Born misschien wel interessanter dan de auto zelf. Want zowel het merk als zelfs de modelnaam bleken onderhevig aan verandering. Let wel, nog voordat de auto goed en wel in de showrooms stond.
Seat is als sinds jaar en dag een volle dochter van Volkswagen. In 1996 konden we voor het eerst kennis maken met de naam Cupra op de Seat Ibiza GTI Cupra en in 1998 de Cupra 2. Later verschenen er ook Cupra-uitvoeringen van de Leon. Cupra (Cup Racing) was een begrip. De dikke motoren van Volkswagen, maar dan in een iets hippere jas en met een vriendelijker prijskaartje.
Seat El-Born
In de jaren erna keerde Cupra terug als sportief topmodel van de Ibiza en Leon, met de Cupra R-modellen als absolute top. Deze werden mede ontwikkeld door Seat Sport. In 2018 zet Seat de stap door het merk Cupra als merknaam te voeren. Het eerste wapenfeit is de Cupra Ateca (de cross-over van Seat), later komt daar de Cupra Leon bij en een eigen model, de Formentor.
In 2019 wordt de Seat El-Born concept onthuld op de Salon van Genève. Cupra is dan al een merk, maar de El-Born is toch echt een Seat. De El-Born staat op het MEB-platform, waar ook de nieuwe Volkswagen ID.3 op gezet gaat worden. Deze heeft een 62 kWh-batterij waarmee 420 km mogelijk moet zijn. Snelladen is tot 100 kW mogelijk. De introductie moet een jaar later plaatsvinden.
Cupra El-Born
Echter, de auto staat niet in 2020 bij de Seat-dealers. In plaats daarvan wordt de Seat El-Born omgedoopt tot Cupra El-Born. De auto ziet er sportiever uit dankzij de matblauwe lak en vele bronzen details. Qua prestaties wordt het beter, want de Cupra versie heeft een 82 kWh-accupakket (waarvan 77 kWh netto) waarmee je zelfs 500 km moet kunnen halen.
Maar daarmee is het nog niet klaar, want ook de modelnaam wordt even aangepast. De naam ‘El-Born’ wordt omgedoopt tot ‘Born’. Volgens Cupra is dit om het verschil aan te geven tussen de conceptversie en de productieauto. De naam El-Born is overigens een wijk in Barcelona en Born is een klein dorpje Limburg, alhoewel dat laatste volstrekt toeval is. Vervolgens breekt de langzaamste modelintroductie aller tijden aan. Mede dankzij Covid-19-restricties moet autofabrikanten creatief zijn om toch op te vallen.
Teasercampagne
Cupra doet het middels heel erg veel teasers en opwarmertjes. Telkens verschijnen er afbeeldingen en filmpjes waarbij er een gedeelte van de auto te zien is. In de lente van 2021 is het dan eindelijk zo ver en wordt de Cupra Born officieel geïntroduceerd. In principe is er niet veel veranderd aan de auto. Net zoals de Seat El-Born en Cupra El-Born, is de Cupra Born duidelijk een afstammeling van de Volkswagen ID.3.
De productieversie is voorzien van een 58 kWh-accupakket. Deze geeft zijn energie aan een elektromotor die op de achteras is geplaatst. De motor is goed voor 150 kW/204 pk aan vermogen en 310 Nm aan trekkracht. Daarmee sprint je in 7,3 tellen naar de 100 km/u, wat objectief gezien niet heel erg snel is voor een Cupra. Of een elektrische auto. Of een auto met meer dan 200 pk. Overigens kun je met een optionele pakket de powerboost tijdelijk verhogen naar 231 pk, waarmee je in 7 tellen rond naar de 100 km/u sprint.
WLTP
Stiekem is de Cupra Born best een zware auto, de meest eenvoudige versie (bij introductie) weegt al meer dan 1.700 kilogram. Het wordt nog erger met de topsnelheid, want die bedraagt slechts 160 km/u. Deze is begrensd om zo de range nog een beetje een kans te geven. Volgens de WLTP-opgave moet je ongeveer 420 km kunnen halen. Dat is voor het prijsniveau dan weer niet verkeerd.
In Nederland zijn er vier uitrustingsniveau’s beschikbaar voor de Cupra Born. De goedkoopste is de ‘Business One’, die voor 38 mille in de boeken staat. Die versie heeft in principe alles wat je nodig hebt. Iets hoger staat de Adrenaline One, die 19 inch wielen heeft, getinte ramen en een draadloze lader voor je smartphone. De Cupra Born Performance One heeft fraaie suède bekleding, elektrische stoelen en een alarm. Het topmodel is de Copper Edition One die zoals de naam al verklapt te herkennen is aan de bronzen/koperen details, 20 inch lichtmetalen velgen en het panoramadak. Daarnaast heeft die versie een 360 graden-camera, dode hoeksensor en een head-up display.
Cupra Born artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Cupra Born.