De Cupra Ateca is een bijzonder rappe familieauto.
Het leven bestaat bijna altijd uit het maken van keuzes. Daarbij moeten emotie en ratio overwogen worden. Dat geldt in het bijzonder voor het kiezen van een nieuwe auto. De Cupra Ateca is typisch zo’n auto die op beide punten lijkt te scoren.
De Cupra Ateca is de eerste auto van het nieuwe merk Cupra. Cupra is natuurlijk jarenlang een label geweest voor snelle Seats. De Ibiza gebruikte de naam al halverwege de jaren ’90. Daarna maakte de Leon er ook dankbaar gebruik van. Misschien wel meer zelfs, want waar de Ibiza steeds zeldzamer werd, bleef de Leon Cupra onverminderd populair. Dat kwam mede door de Leon ST Cupra. Deze versie combineerde de Cupra-aandrijflijn en chassis met een praktische stationwagon.
Inhoudsopgave
Sportieve budget-hoek
Toen Cupra voor zichzelf mocht gaan beginnen, was het vooral van belang dat mensen de overstap durfden te maken. Cupra had niet de naam die andere premium-merken wel hebben. Cupra moet het dus in de ‘sportieve budget’-hoek zoeken.
De Cupra Ateca voldoet uitstekend eraan. Nuchter beschouwd is het namelijk een top-aanbieding. De basis voor de Cupra Ateca is de Seat Ateca, een medium-grote crossover. De Cupra-versie wijkt af met koperkleurige tribal-esque logo’s, grote wielen, sportieve bumpers en vier uitlaten. Verder is het gewoon een keurige Ateca, dus vijf deuren, voldoende ruimte en een makkelijke instap. Handig om de familie blij te houden.
Aandrijflijn Cupra Ateca
De aandrijflijn is voor de enthousiaste ouder achter het stuur. Want minimaal ligt er een 2.0 TSI onder de kap. Het is niet de versie die je al kon krijgen in de Seat Ateca, maar de sterkste unit met 300 pk (bij 5.300 toeren) en 400 Nm, dat al beschikbaar is bij 2.000 toeren. Deze krachten worden via een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling afgevuurd op alle vier de wielen, de auto is voorzien van 4Drive-vierwielaandrijving.
Dat is net als bij andere VW-producten die op dit platform staan een AWD-systeem met een Haldex-koppeling. In basis is het een voorwielaangedreven auto, maar als de omstandigheden daarom vragen, kan 50% van het vermogen naar de achterwielen. Op deze wijze valt het verbruik enigszins mee. Volgens Cupra verbruikt hun Ateca zo’n 1 op 13,5.
Maar daar gaat het niet direct om bij dit soort auto’s. Het zijn de prestaties die je over de streep moeten trekken. Dat lukt heel aardig met de Cupra Ateca. De 0-100 km/u sprint is namelijk al in 5,2 seconden achter de rug. Dat is bijzonder vlot, al helemaal voor een auto in dit segment. De topsnelheid bedraagt 247 km/u, een begrenzer is dus net niet nodig.
Nederland
In Nederland is de Cupra Ateca ook te koop. De auto arriveert in 2018 op de markt. Aanvankelijk is er keuze uit één uitvoering. Deze is al vrij compleet van zichzelf. Naar smaak kun je ‘m uitrusten met een panoramadak of een betere geluidsinstallatie.
In 2020 komt er een Limited Edition (die ook daadwerkelijk Limited Edition heet) die een stukje completer is. Voor een paar duizend euro krijg je lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming, DAB-radio en nog wat opties. Deze blijft net als de gewone Cupra Ateca leverbaar tot de zomer van 2020.
Facelift
Dan wordt de Seat Ateca voorzien van een facelift. Logisch dus dat de Cupra-variant automatisch meeprofiteert van de wijzigingen. De Spanjaarden nemen geen halve maatregelen. De grille is aanzienlijk groter, de bumpers zijn ook heftiger. Met meer en grotere openingen. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen subtieler, alhoewel de achterlichten een eenvoudige indicatie zijn.
Cupra Ateca niet meer voor NL
De Cupra Ateca komt helaas niet naar Nederland. Bij de facelift wordt nog aangekondigd dat wij ‘m ook krijgen, maar Cupra ‘vergeet’ ‘m op de prijslijsten te zetten. De reden lijkt vrij aannemelijk en logisch te zijn. In Nederland worden auto’s belast met een BPM, die wordt berekend per gram CO2-uitstoot. Zeker bij snellere auto’s loopt het dan heel erg hard op met de prijs. De Cupra Ateca koste met een paar opties al meer dan 70 mille, wat heel erg veel geld is. Een plug-in hybride Volvo XC60 (waar nauwelijks BPM op ziet vanwege een lage theoretische CO2-uitstoot) kost ongeveer hetzelfde.
Op andere markten slaat Cupra en de Ateca meer aan. Cupra is een soort sportief en hip value for money merk. In Duitsland kost de Cupra Ateca bijvoorbeeld minder dan 48.000 euro. Mede daardoor zie je ze daar veel meer rondrijden dan in Nederland. Om een kans te maken hier, zou een plug-in hybride-aandrijving noodzakelijk moeten zijn. Die heeft Volkswagen in de magazijnen liggen. De Ateca raakt behoorlijk op leeftijd. Ondanks dat de Cupra er pas sinds 2018 is, was het reguliere model er al in 2016.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Cupra Ateca.