De Citroën C5 X is de laatste telg van grote Citroëns.
Grote Citroëns hebben het commercieel gezien vrij lastig. Althans, dat is sinds de jaren ’90 het geval. De Citroën Traction Avant en DS waren absolute technologische pioniers én enorme successen. De Citroën CX was commercieel gezien ook een toppertje. De Citroën XM won nog wel de Auto van het Jaar-trofee, maar kon dat niet omzetten in keiharde verkoopcijfers. De XM werd destijds min of meer opgevolgd door de C5, die eveneens de Xantia kon vervangen.
Uiteindelijk zou er nog een C6 komen, maar het bleek dat zelfs de C5 als het al vrij lastig had. In het D-segment werd Duits en premium telkens belangrijker. Daardoor onderging de C5 hetzelfde lot als de XM. Een goede en puike auto, maar niet precies wat de markt wilde. De eerste Citroën C5 was nog een redelijk succes, maar de tweede (die objectief gezien veel beter was), bleek lastig te verkopen. De auto bleef tien jaar in productie, tot 2017. Daarna hakte Citroën de knoop door en werd het model geschrapt. Er kwam geen opvolger.
Terugkeer
Althans, geen directe opvolger. In 2017 keerde de naam C5 alweer terug. Ditmaal op een cross-over. De auto werd in 2018 gepresenteerd op de Salon van Genève en stond later dat jaar in de Nederlandse showrooms. Dat had Citroën slim gezien, daar cross-overs bijzonder populair bleken ten opzichte van traditionele sedans (Berlines) en stationwagons (Breaks). De Citroën C5 Aircross verving naast de gewone C5 ook de C4 Aircross (stiekem een Mitsubishi ASX met Citroën-logo) en de Citroën C4 SpaceTourer (de vijfzits versie althans). In technisch opzicht is de C5 Aircross gelijk aan de Peugeot 5008 en Opel Grandland X.
Oneerbiedig gezegd zijn die twee eigenlijk lange C-segment cross-overs. Nu is er veel overlap qua segmenten in qua cross-overs, maar in principe is het een iets langere uitvoering, niet zozeer een grotere. Gelukkig kwam er alsnog een volwaardige opvolger in 2021 in de vorm van de Citroën C5 X. Dat duurde dus uiteindelijk vier jaar. Op zich is het ook opmerkelijk dat Citroën zich weer in dit segment mengde, want juist voor de grotere modellen was het merk DS Automobiles in het leven geroepen.
Platform Citroën C5 X
Net als de DS 9 staat de Citroën C5 X op het EMP2-platform. In dit geval deelt zijn bodemplaat en techniek met de Peugeot 508. Het is een soort cross-over-liftback achtig model. Net als wel meer modellen van rond deze periode laat ‘ie zich lastig in een hokje stoppen. Ideaal voor marketeers, die zo de auto naar wens kunnen positioneren. De Citroën C5 X is overduidelijk een voortborduursel op de CXperience concept die enkele jaren daarvoor werd onthuld. Die auto gaf al in grote lijnen aan welke kant het op zou gaan met de C5 X. Net als bij de C6 duurde het gewoon jaren voordat de productieversie arriveerde.
Qua lengte is het een volwaardige D-segmenter: 4,81 meter. De wielbasis van 2,79 meter is ook vrij groot. Het is in elk geval een zeer kloeke middenklasser. Ondanks de aflopende daklijn zit er bijvoorbeeld een puist ruimte in: de bagageruimte is 545 liter, met de bank neergeklapt is dat zelfs 1.640 liter. Zo heb je wel een heel erg ruime auto, maar niet de looks van een MPV of stationwagon. Precies wat mensen over de streep moet trekken.
Motoren Citroën C5 X
Waar de Citroën C5 het nog van zijn uitstekende dieselmotoren moest hebben, heeft Citroën die overgeslagen voor de C5 X. Logisch, want de markt is inmiddels ingrijpend veranderd. Gelukkig is men bij PSA behoorlijk vroeg begonnen met hybrides. Er is een plug-in hybride met een systeemvermogen van 225 pk. Deze kan 50 km op een accu halen. Maximaal kun je elektrisch 135 km op de klok krijgen. Voor wie geen plug-in wenst, zijn er ook twee benzinevarianten. Het begint met een bescheiden 1.2 driecilinder ‘PureTech’-motor met 130 pk. Een stapje hoger staat de 1.6 PureTech viercilinder met 180 pk. Die tweede is de motor die je ook terugvindt in de PHEV, maar dan zonder elektromotor en accupakket. In alle gevallen heeft de Citroën C5 X een achttraps automaat tot zijn beschikking.
In Nederland is de C5 X met PHEV-aandrijving het meest interessant. De 180 pk-uitvoering kost namelijk 43 mille, terwijl de PHEV nauwelijks duurder is (45 mille). Dat komt door de CO2-uitstoot, waardoor de PHEV aanzienlijk minder belast wordt. De goedkoopste is echter de driecilinder, die al voor 38 mille in de prijslijsten staat. De 130 pk versie is echter alleen als ‘Feel’ leverbaar, de 180 pk versie enkel als luxe Business Plus (voor de zakelijke markt). De Hybride kan verkregen worden als ‘Feel’, ‘Shine’, ‘Business’ en ‘Business Plus’, waarbij duidelijk is welke motorisering volgens de importeur het beste gaat scoren.
Citroën C5 X artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Citroën C5 X.