Compact, comfortabel en charmant. De Citroën C3 in een notendop.
Citroën heeft altijd bepaalde ‘periodes’ van gewaagde auto’s die worden afgewisseld met juist heel erg behoudende modellen. Iets waar de Franse collega’s bij Renault ook mee te maken hebben. Zo was er op zich niet heel veel mis met de Citroën Saxo in de jaren ’90. Het was echter een Peugeot 106 met een iets andere snuit. Een klein beetje Citroën-onwaardig, zeker als je nagaat dat de Citroën AX juist een bijzonder leuk en eigenwijs kleintje was.
Inhoudsopgave
Citroën Saxo
De Citroën Saxo werd opgevolgd door niet één, maar twee auto’s. Aan de ene kant was de Saxo een keurige, praktische value for money-auto voor het gezin, aan de andere kant waren de VTR- en VTS-modellen bij uitstek geschikt voor de jongere bestuurder met aspiraties voor dynamiek. Daarom besloot Citroën om voor beide doelgroepen een nieuwe opvolger te maken. Nu is er soms verschil bij drie- en vijfdeurs varianten, maar het verschil was in 2001 wel heel erg groot.
Eerste generatie Citroën C3
Toen maakten de Citroën C2 en C3 hun debuut. De C2 was een compacte driedeurs hatchback met een sportieve snit en sportievere uitstraling. De Citroën C3 was praktischer van aard. De kenmerkende booglijn deed wel wat denken aan de 2CV. De auto maakte op de IAA in 2001 zijn debuut en kwam in 2002 op de markt. De motoren zijn bekende PSA-blokken: een 1.1 met 60 pk, een 1.4 met 75 pk en een 1.6 16v met 110 pk. Tevens waren er twee zelfontbranders: een 1.4 HDI met 70 pk en een 1.4 HDI 16v met 90 pk.
C3 Pluriel
De leukste C3 kwam in 2003 op de markt, namelijk de Citroën C3 Pluriel. De auto zag in 1998 het levenslicht als de ‘Air Concept’. In 1999 volgende een serieuzer ogende Citroën Pluriel Concept. Die auto werd in 2003 de Citroën C3 Pluriel. Het meest bijzondere aan deze auto was natuurlijk de dakconstructie. Er waren twee enorme (afneembare) bogen. Het tussenstuk met schuifdak kon ook weggeklapt worden. Dan had je een enorme lading tot je beschikking. Je kon zelfs de achterbank neerklappen om een soort pick-up-cabriolet te creëren.
De Citroën C3 Pluriel was leverbaar met een 1.4 viercilinder en een handbak. De 1.6 benzine was voorzien van een SensoDrive, een soort sequentiële bak die een automaat moet voorstellen. Later kwam er ook een 1.4 HDI diesel. De auto was een flauw antwoord op een vraag die werkelijk niemand had gesteld. Desalniettemin is het de ideale goedkope vakantiecabriolet, mits het niet gaat regenen.
C3 XT-R en facelift
In 2004 ziet de Citroën C3 XT-R het levenslicht, een soort ‘Allroad’-versie van de C3 met iets hogere bodemspeling en stoere bumpers. In 2005 wordt de Citroën C3 wat strakgetrokken. De neus is opgefrist en het logo in de grille is aanzienlijk groter. Motorisch veranderd er vooralsnog niet heel erg veel, alhoewel een versie op aardgas leverbaar is. Voor de veelrijder is er een 1.6 diesel met 110 pk. Tevens verschijnt er een sportiever aangeklede 1.6 16v VTR.
Succes
De eerste generatie C3 is een groot succes geweest voor Citroën. Het recordjaar was 2003, toen er meer dan 8.200 werden verkocht in Nederland. De belangstelling nam daarna overigens wel in rap tempo af. In 2004 waren het er bijna 2.000 minder en in 2005 was er een afname van 1.500 stuks en in 2006 waren het er nóg eens 1.000 minder. In 2009 was het dieptepunt met net iets meer dan 1.000 verkochte exemplaren.
Tweede generatie Citroën C3
In dat jaar kwam gelukkig ook de nieuwe Citroën C3 uit. Bijzonder aan de nieuwe C3 is de Zenith-vooruit, die doorloopt ter hoogte van de B-stijl. Het geeft het interieur een ruimer effect. De Citroën C3 is qua vormgeving weer helemaal bij de tijd, maar de kenmerkende bolle vorm blijft behouden. De motoren komen voort uit de samenwerking tussen PSA en BMW. De 1.4 is er met 75 en 95 pk, de 1.6 levert 120 pk. De 1.6 HDI diesels met 70 en 90 pk zijn lekker zuinig en goed voor een gunstige bijtelling. De grootste stap voorwaarts die Citroën heeft gezet is echter in het interieur, waar de ambiance naar een aanzienlijk hoger plan getild is.
Faceliftjes
Pas later, in 2010, wordt de C3 Pluriel uit zijn lijden verlost en stopt de productie. De nieuwe C3 geniet een grote mate van populariteit dankzij de zuinige e-HDI, waarvoor geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. In 2012 wordt het model bijgepunt en in 2013 krijgt de C3 nogmaals een kleine facelift. De auto blijft onverminderd populair in Nederland: 2011 was uiteraard het topjaar, maar knapper is dat de jaarlijkse verkopen niet onder de 3.400 stuks kwamen.
Derde generatie Citroën C3
De in 2016 gelanceerde derde generatie Citroën C3 doet alles anders. Citroën heeft weer een creatieve uitspattingen en dergelijke strapatsen worden ook zichtbaar bij de nieuwe Citroën C3. Het is nu een soort hatchback-cross-over-achtige auto. Dankzij de airbumps doet de auto wat denken aan de Cactus, die een maatje groter is. De C3 is verkrijgbaar in allerlei leuke felle kleuren. Ook kun je speciaal afwijkende kleuren kiezen voor onder andere het dak en de spiegels. Dat is ook meteen de meeste fun die je met de auto kunt hebben, want de Puretech driecilinders (82 en 110 pk) zijn niet echt inspirerend. Ook de HDI motoren (75 en 100 pk) zijn eerder functioneel dan echt leuk.
Facelift
De Citroën C3 ontvangt in 2020 een facelift. De Fransen maken het model zelfs nog iets opvallender dan dat deze al was. De neus is voorzien van een nieuwe nieuwe grille met grotere koplampen. De airbumps aan de zijkant zijn gebleven, maar het zijn er nu slechts drie. Ze zijn groter, dat dan weer wel. Qua motoren en uitvoeringen verandert er niet heel erg veel.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Citroën C3.