De Chevrolet Corvette is de beroemdste Amerikaanse sportwagen.
Sportwagens bouwen was altijd een Europees dingetje. Althans, dat vonden de Europeanen. In Groot-Brittannië, Italië en Duitsland werden de sportwagens gebouwd, aldus de Britten, Italianen en Duitsers. Dat weerhield de Amerikanen er niet van zelf ook snelle auto’s te maken. Uiteraard zijn ze bekend met de Nascars en de straatuitvoeringen ervan. De Hudson Hornet is daar een een goed voorbeeld van. In veel gevallen ging het echter om voornamelijke snelle auto’s, rappe uitvoeringen van bestaande sedans en coupés. Niet vreemd natuurlijk, want dat waren de hotrods ook.
Harley Earl, de legendarische designer van General Motors, vindt dat het tijd wordt voor een echte Amerikaanse sportwagen. Een lichte, ranke tweezitter met grote motor en bloedmooie carrosserie. En dan geen tweezitter op basis van een bekende coupé of sedan, maar een compleet nieuwe auto die van begin af aan als sportwagen is ontwikkeld. Hij kiest voor de naam Project Opel omdat hij dan zeker weet dat niet niemand er naar omkijkt of een Amerikaanse sportwagen verwacht. Het eerste prototype van Project Opel is de EX-122.
Inhoudsopgave
Chevrolet Corvette C1
Men is lyrisch over de concept en General Motors haast zich om het model in productie te nemen. De Corvette is geboren. In plaats van een coupé is het nu een roadster. Ondanks dat het een sportwagen betreft, is de techniek niet uniek. De bekende zes-in-lijn wordt gebruikt, zij het met een hogere compressieverhouding. De motor is goed voor 150 pk en gekoppeld aan een tweetraps automaat. Dit zorgt voor de nodige scepsis, mede omdat de prijs ook flink hoger ligt dan verwacht. In de jaren erna verandert Chevrolet telkens een paar kleine dingen aan de auto, waarvan de komst van een V8 in 1955 het belangrijkst is. De Corvette C1 blijft tot 1962 in productie en heeft op dat moment een 5.4 liter V8.
Chevrolet Corvette C2
Eigenlijk was de Corvette C1 een valse start, al helemaal omdat de C1 op zijn broek krijgt van de Ford Thunderbird die sneller is. De Corvette C2 zet dat allemaal recht. De Corvette is er nu ook als coupé. Met name de split-window versies (alleen in 1963) zijn vandaag de dag heel erg veel geld waard. Qua motoren zijn er alleen maar dikke achtcilinders. De kleinste is de 5.4, maar sommige hebben een 6.5 of zelfs een 7 liter V8. De Grand Sport-versies maken furore op het circuit, terwijl de Z06-versies dat op de straat doen. Z06 is de code voor een pakket met krachtigere remmen, stijvere anti-rollbars en straffere dempers. In 1967 loopt de laatste Chevrolet Corvette C2 van de band.
Chevrolet Corvette C3
In 1968 (eigenlijk vanaf modeljaar 1968) is de Chevrolet Corvette C3 leverbaar. Ook hier wordt de naam Stingray gebruikt (zij het nu aan elkaar geschreven in plaats van los). Met de C3 maakt Chevrolet alle periodes mee. De opkomst van de muscle car is eind jaren ’60, maar eindigt in 1973 abrupt na een energiecrisis. In dit geval zijn de krachtigste motoren te vinden in het begin van de carrière van het model, meestal is het andersom. Tot 1971 kun je Corvettes krijgen met maar liefst 460 pk, daarna loopt het achteruit. Het dieptepunt is de ‘LG4’, die heeft een 5.0 V8 speciaal voor Californië (waar de uitstootnormen een stuk strenger zijn). De C3 moet het uitzingen tot maar liefst 1983.
Chevrolet Corvette C4
Dan staat de Chevrolet Corvette C4 klaar. Het is nog altijd een Corvette, maar dan veel ranker en sportiever dan het uitgaande model. Officieel is de Corvette C4 er sinds 1983, maar dat betrof een handjevol exemplaren. De meeste zijn van 1984 of later. Aanvankelijk wordt de Corvette lauwwarm ontvangen, mede dankzij de vrij bescheiden 5.7 liter achtcilinders met 200 tot 250 pk. Er zijn wel een paar hoogtepunten. Er zijn diverse Callaway-producten die je bij geselecteerde Chevrolet-dealers kan kopen.
Daarnaast is er in 1990 de Corvette ZR-1. Deze heeft ook een 5.7 liter V8, maar dan compleet door Lotus onder handen genomen met vier bovenliggende nokkenassen en 32 kleppen, ongekend voor een Corvette. De ZR-1 is goed voor 385 pk en in de jaren ’90 stijgt dat zelfs naar meer dan 400 pk, bijna het niveau van de muscle car-era. Het einde van het C4-tijdperk wordt gemarkeerd door de Grand Sport-modellen, te herkennen aan de blauwe lak en witte striping.
Chevrolet Corvette C5
Alle goede bedoelingen ten spijt wordt de Corvette niet altijd voor ‘vol’ aangezien. Ja, een Corvette ziet er geweldig uit en kan snel zijn, maar bij Porsche of Ferrari liggen ze er niet direct wakker van. De C5-generatie brengt daar verandering in op meerdere manieren. Ten eerste vanwege de auto zelf, want het is een veel sportievere auto geworden. Daarbij is de nieuwe nieuwe LS-V8 een parel. Deze motor is uiterst licht, compact en heeft kracht. Naast een coupé en cabrio is er nu ook een hardtop. Die laatste is de basis voor de Corvette Z06, een extra sportieve versie. Niet alleen op de openbare weg is de Corvette een serieuze sportauto, ook op de circuits. De Corvette C5-R is een geduchte concurrent voor Porsche en Ferrari op de internationale circuits. De C5 gaat in 2005 uit productie en is daarmee een van de laatste auto’s met klapkoplampen.
Chevrolet Corvette C6
De zesde generatie verschijnt in 2005 en is wederom een enorme sprong voorwaarts. Voor het eerst in lange tijd heeft de Corvette vaste koplampen. De motor is nu een LS2 V8 met 400 pk, waarmee het standaard model al 300 km/u kan halen. De Corvette Z06 komt in 2006 en doet er een schep bovenop. Deze heeft namelijk een 7 liter (LS7) V8 met maar liefst 505 pk. De motor is lowtech en hightech tegelijk. In tegenstelling tot de V8 in de ZR-1 uit 1990 heeft de Z06 een nokkenas en slechts zestien kleppen in totaal.
De materialen zijn echter heel erg licht en de motor heeft veel slagvolume. Het is destijds de snelste Corvette aller tijden. In Nederland wordt deze generatie tijdelijk als ‘Corvette’ verkocht, zonder Chevrolet ervoor. De snelste Corvette is echter de ZR1 (ditmaal zonder streepje). Deze heeft een LS9 motor, een 6.2 V8 met mechanische compressor, goed voor 650 pk. Hiermee is de Corvette ZR1 zo snel als enkele supercars. Ter referentie, een Enzo heeft ook 650 pk en is niet veel lichter. In 2013 rolt de laatste C6 van de band. Ook in de racerij scoort Chevrolet enorm met de Corvette C6-R, met name de strijd op Le Mans met Aston Martin (DBR9) is episch.
Chevrolet Corvette C7
Elke generatie maakt de Chevrolet Corvette een flinke stap voorwaarts en dat gebeurt met de C7 eveneens. Met deze generatie keert de naam Stingray weer terug. Heel even overwoog men om de auto een middenmotor mee te geven (zoals bij veel V8-Ferrari’s het geval is), maar dat gebeurt nog niet. Het model moest in 2011 op de markt komen, maar mede vanwege de kredietcrisis stelt Chevrolet de introductie nog eventjes uit. General Motors moet bij de overheid zijn hand ophouden om te kunnen overleven. Een sportwagen lanceren met overheidssteun is niet zo’n verstandige move. In 2013 komt de Stingray dan eindelijk op de markt. De standaardversie is nu al goed voor 460 pk. Net als bij de Porsche 911 heeft de handbak zeven voorwaartse verzetten.
In Nederland hebben we de gewone Stingray, de snellere versies komen nu helaas niet onze kant op. De eerste daarvan is de Corvette Z06 in 2015, die bovenop de 6.2 liter V8 een mechanische compressor van 1.7 liter heeft gekregen. Met 659 pk is deze al krachtiger dan oude ZR1. Die keert overigens ook terug, zij het in 2019. Deze heeft een 2.6 liter groter compressor op de V8 en een vermogen van maar liefst 765 pk en 969 Nm aan koppel. Het is niet alleen de snelste Corvette aller tijden, maar ook een van de snelste auto’s, zeker voor het geld.
Chevrolet Corvette C8
Ondanks dat men bij GM heel flinke stappen zet met de Corvette, moet de grootste nog komen. Men had al eens eerder het idee voor een Corvette met middenmotor, dus een motor voor de achterwielen en achter de stoelen. Daar komt het niet van, tot 2020 wanneer de C8 Stingray verschijnt. De auto is een enorme cultuurschok voor de oude Corvette-fans, maar volgens GM is het hoog nodig om de jongeren aan te spreken. De Corvette is nu een meer dan serieuze sportwagen die zich kan meten met sportwagens die veel prijziger zijn. De gewone Corvette heeft nu standaard al 490 pk, maar de Z06 doet er een flinke schep bovenop.
In tegenstelling tot de vorige Z06’s, heeft de Z06 C8 een kleinere motor dan het standaardmodel. Geen 6.2 liter V8, maar een 5.5 liter groot exemplaar. Het is bijna een competitiemotor, die tot 8.600 toeren aankan. Het maximumvermogen is 670 pk, een enorm hoog specifiek vermogen voor een motor, al helemaal van Amerikaanse makelij. Het is de krachtigste atmosferische V8. Een andere welkome aanvulling is de transmissie. De Chevrolet Corvette kun je nu alleen krijgen met een achttraps automaat met dubbele koppeling (van Tremec). Een handbak is niet mogelijk.
E-Ray
In 2023 introduceert Chevrolet de krachtigste Corvette ooit in vorm van de E-Ray. Voor het eerst beschikt de sportwagen uit Amerika over een hybride aandrijflijn. Een elektromotor van 160 pk en 165 Nm is gekoppeld aan de V8 die goed is voor 495 pk en 470 Nm produceert. Het systeemvermogen komt uit op 655 pk. De hybride Corvette is uitgerust met een 1,9 kWh accupakket.
Met een sprint van 2,5 seconden naar 96 km/u zit de Corvette bijna net zo snel als een Bugatti Chiron op honderd kilometer per uur, het scheelt in elk geval niet veel. Ook nieuw is het feit dat de Corvette E-Ray dankzij de hybride aandrijflijn over een slim eAWD-systeem beschikt. Het systeem leest de rijomstandigheden en kan zo nodig vermogen naar de voorwielen sturen om maximale grip te behouden.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over Corvette.