De BYD Tang is een elektrische crossover. Goh!
Chinese automerken zijn van heel erg ver gekomen. Net als bij Japanse automerken in de jaren ’70 en Zuid-Koreaanse automerken in de jaren ’80, was er een acceptatieproces. De groei die Chinese merken maken in korte tijd, is echter bizar te noemen. Aan het begin van dit millenium waren Chinese auto’s nog echt bijzonder matig, maar amper twintig jaar later kunnen ze zich meten met hun Aziatische, Amerikaanse en Europese tegenstrevers. Van alle automerken uit China is BYD bijna een oudgediende. In 2022 is het dan eindelijk zover in Nederland. Dan komen er namelijk drie nieuwe modellen, alledrie elektrisch. Het begint met de BYD Atto 3, een compacte crossover. Dan is er de BYD Han, een grote luxe sedan. De derde is de BYD Tang, een grote crossover.
Inhoudsopgave
Eerste generatie BYD Tang
Dat de BYD Tang een nieuw model is voor ons, wil niet zeggen dat het een nieuwe auto is. De Tang is er namelijk al sinds 2014. De auto wordt geïntroduceerd in 2014. Qua styling is het een typische mengelmoes van concurrenten. De neus heeft wel wat van een Kia en de achterlichten doen denken aan die van een Peugeot. De BYD Tang (in sommige markten Tan) is in eerste instantie een plug-in hybride. Deze combineert een 2.0 viercilinder turbomotor met twee elektromotoren. Het mag geen verrassing zijn dat het een krachtpatser is. De meest eenvoudige versie heeft al 500 pk en 820 Nm tot zijn beschikking!
Daarmee knalt de meest eenvoudige Tang in 4,9 seconden naar de 100 km/u. Er is ook of een ‘performance’-versie, die heeft 550 pk en 870 Nm en kan in 4,5 seconden naar de 100 km/u accelereren. Het ietwat suffige uiterlijk maakt het tot een raszuivere sleeper. Er zit een behoorlijke accu in met een capaciteit van 18,4 kWh, waarmee je 50 km elektrisch kunt rijden. In 2014 zijn dat goede cijfers, waar plug-in Hybrides in Nederland als de Mitsubishi Outlander amper 15 km haalde en veel trager was. De eerste generatie blijft in productie tot 2018.
Tweede generatie
Daarna is het tijd voor een nieuwe BYD Tang. Qua styling is er een enorme stap gemaakt. De grote SUV toont nu veel strakker en moderner, met dank aan Wolfgang Egger. De Duitse ontwerper heeft gewerkt bij Alfa Romeo, Seat om via Lancia weer even terug te keren naar Alfa Romeo (waar hij de schitterende Alfa Romeo 8C tekende). Daarna vertrok hij in 2007 naar Audi en Lamborghini. In 2017 mocht hij bij BYD aan de slag om een complete designtaal voor het merk te ontwikkelen. Zijn eerste project was de BYD Song Max, die al aangaf welke kant het opging met het merk.
BYD Tang in Nederland
De BYD Tang is in Nederland altijd een elektrische auto, maar in China is er ook een PHEV-versie beschikbaar. Die komt in 2018 op de markt. Vlak daarna volgen de Tang EV600 en de Tang EV600D (met de D van Dual Motor). Met dit model geeft BYD al aan om ook Europa te willen veroveren. Dat duurt ietsje langer dan verwacht, maar in 2022 is het dan zover. Dat komt goed uit, want dan heeft het model net een facelift achter de rug. Het laatste beetje oubolligheid is er keurig uitgehaald. De BYD Tang is een strak gelijnde crossover. Het is een kloeke machine, met een lengte van 4,87 meter, een breedte van 1,95 meter en een hoogte van 1,73 meter. De wielbasis is 2,82 meter.
Specificaties BYD Tang
In Nederland is er aanvankelijk slechts één variant. Deze heeft twee elektromotoren en de rijke uitrusting. De twee motoren zijn gezamenlijk goed voor 517 pk aan vermogen en 680 Nm aan koppel. Daarmee is het een behoorlijk pitte auto, want in 4,6 seconden zit je al op de 100 km/u. De batterij heeft een bruto capaciteit van 86,4 kWh, waar netto nog 81 kWh van overblijft. Daar kun je volgens de WLTP zo’n 400 km mee halen. Snelladen is mogelijk, maar hier kun je zien dat de BYD Tang al een iets oudere auto is. Maximaal is 110 kW mogelijk, waardoor het drie kwartier duurt om van 20% naar 80% te laden. Nu is 110 kW niet extreem slecht, maar de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 doen dit aanzienlijk beter.
De prijs is ook een dingetje, want de importeur verlangt namelijk meer dan 73 mille voor de BYD Tang en dat is serieus veel geld in een segment dat heel erg hard aan het groeien is. Naast de enorme krachtreserves van de auto kan BYD schermen met een zeer omvangrijke standaarduitrusting. Nog een USP is het feit dat de BYD Tang een zevenzitter is. Ook is de Tang behoorlijk premium volgens zijn bouwers, alhoewel de verkoopcijfers moeten aantonen dat het kopende publiek dat ook zo ziet.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de BYD Tang.