De BYD Han is een serieuze autonaam. Hier is over nagedacht.
Chinese automerken zijn van ver, heel ver, gekomen. Nog niet zo lang geleden moesten we het doen met kopieën als de Land Wind. De Chinese autofabrikanten hebben sindsdien heel erg grote stappen gezet. Bij BYD is dat niet anders. Deze fabrikant is al sinds 2003 actief. De eerste modellen van BYD waren typisch Chinees: een mengelmoes van Japanse, Zuid-Koreaanse en Europese auto’s qua styling. Het logo was zelfs geïnspireerd op een Europese logo: dat van BMW. Nu is het kopiëren van van gerenommeerde merken niet vreemd, de Japanse merken deden dat in de jaren ’60 ook, evenals de Zuid-Koreaanse merken in de jaren ’80. Het verschil is dat die merken meer ‘inspiratie’ haalden bij Europese designs, terwijl BYD een CLK-neus op een Mégane achterzijde plakte, in het geval van de F8.
Inhoudsopgave
BYD E-SEED GT Concept
Met de BYD Han is daar geen sprake meer van. De auto begint zijn carrière als de E-SEED GT Concept. Deze wordt in 2019 onthuld op de Shanghai Motor Show. Dat was nog een ander type auto, zoals de term GT al aanduidt. Het is een lage, brede coupé met een uniek design. De elektrische sportwagen heeft zelfs vleugeldeuren!
De BYD Han die volgt is echter geen coupé, mar een keurige sedan. Wel is duidelijk waar de styling-elementen vandaan komen. De HAN is een flinke auto, met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,91 meter en een hoogte van 1,50 meter. De wielbasis is een vorstelijke 2,92 meter. Daarmee is de Han nog een half slagje groter dan een Toyota Camry en schurkt ‘ie tegen het E-segment aan. Sterker nog, de BYD Han is bijna precies even groot als een Audi A6.
Twee aandrijfconcepten voor BYD Han
De BYD Han is er in twee uitvoeringen, de Han DM en de Han EV. DM staat voor Dual Motor. Deze hebben een verbrandingsmotor en elektromotor die je kan opladen. Op de accu alleen kun je zo’n 50 km halen, alhoewel de Chinese merken de erg optimistische NEDC hanteren. Het systeemvermogen is 430 pk, dus qua prestaties zit het wel goed. Van 0-100 km/u sprinten is in 4,7 seconden gedaan.
Een andere uitvoering van de BYD Han is de BYD e9, deze auto is technisch gezien identiek, maar is speciaal bedoeld als deelauto. Qua styling kun je ze eenvoudig uit elkaar houden, de e9 heeft een grille die erg doet denken aan de eerder genoemde Audi A6. Ook zijn er andere logo’s en wijkt de achterzijde licht af. Deze uitvoering is speciaal bedoeld voor taxivervoer of deelauto en is iets minder luxe en alleen verkrijgbaar met de kleinere elektromotor.
Nederland alleen elektrisch
In Nederland zet BYD echter in op de Han EV, de geheel elektrische variant. Er is bij het ontwikkelen van de auto rekening gehouden met dat er een PHEV en volledig elektrische variant zal zijn. Het accupakket van de BYD Han EV is 79,9 kWh. De basisuitvoering heeft een vrij bescheiden elektromotor met 219 pk, waarmee je in 7,9 tellen van 0-100 km/u kunt sprinten. De PHEV-versie is dus aanzienlijk sneller. Ook een verschil is dat de PHEV altijd vierwielaandrijving heeft, en de meest eenvoudige EV-versie voorwielaandrijving. Dit zorgt er wel voor dat de actieradius goed voor elkaar is met 605 km, alhoewel ook dit een NEDC-opgave is.
Het topmodel is de versie die wij wel in Nederland krijgen. In China heet dit vlaggenschip ‘Flagship’, heel toepasselijk. In Nederland is het gewoon de BYD Han. De Nederlandse versie heeft standaard vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren, eentje voor de vooras en eentje op de achteras. Gezamenlijk zijn deze goed voor 517 pk aan vermogen en 700 Nm aan trekkracht. Daarmee is de BYD Han een bloedsnelle auto, op de de sprint althans. Van 0-100 km/u duurt slechts 3,9 tellen. Erg snel voor een 2.325 kg zware auto. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u.
Twee niveau’s voor BYD Han
De accupakketten van de Europese versies zijn groter dan die in China met een nettocapaciteit van 83 kWh. De actieradius is 521 km, in dit geval uiteraard een WLTP-opgave. Dat komt mede door de relatief lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23. Ondanks de speciale ‘Blade’-batterijen gaat het laden niet enorm snel, maximaal is 120 Kw mogelijk. Dat is anno 2022 niet een heel bijzondere waarde.
Qua luxe-niveau zijn er twee uitvoeringen, de Executive en de Emerald Edition. Die laatste kun je herkennen aan de Mountains Green-lak, de enige mogelijkheid qua kleur. Nog een verschil is het interieur, dat bij de Emerald Edition een combinatie is van suède met leer, in plaats van alleen leer. In Nederland komt het model in 2022 op de markt, zij het laat in december. Dus op de drie exemplaren na komen de meeste pas later op naar ons land.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de BYD Han.