De BYD Atto 3 is de zoveelste nieuwe Chinese elektrische crossover waar je wel degelijk rekening mee moet gaan houden.
In relatief korte tijd wordt de Europese markt overspoeld met compacte elektrische crossovers uit China. Merken waar je nog nooit van gehoord hebt, staan ineens op de shortlist van zakelijke rijders die een elektrische auto kunnen uitzoeken. Denk aan de MG ZS EV, Seres 3 en ga zo maar door. De BYD Atto 3 past ook in dat rijtje. Het is natuurlijk een knotsgekke naam, maar de auto is behoorlijk serieus.
Inhoudsopgave
Er zijn drie elektrische BYD-modellen die naar Europa gaan komen. De BYD Tang is een grote sedan die iets later komt. De BYD Han is de eerste auto die het merk hier in Europa levert. De auto kwam als eerste in Noorwegen op de markt. De BYD Atto 3 is de compacte crossover die een rechtstreekse concurrent lijkt te zijn voor auto’s als de Renault Mégane E-Tech Electric of Kia Niro EV.
e-Platform voor BYD Atto 3
Net als de Mégane, maar in tegenstelling tot de Kia, is de BYD opgebouwd en ontwikkeld als EV. De Atto staat op een uniek platform dat specifiek bedoeld is voor EV’s. Dit houdt in dat de accu en elektromotoren beter zijn geïntegreerd bij de packaging van de auto. BYD noemt het het e-platform 3.0. Deze is uiteraard voorzien van de Blade Battery.
Net als de Niro EV en Mégane E-Tec Electric heeft de Atto 3 voorwielaandrijving. De BYD Atto 3 is voorzien van een elektromotor die goed is voor 204 pk en 310 Nm. Hierdoor kan de auto in 7,3 seconden sprinten naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. De motor haalt zijn energie van een 60 kWh batterij. Volgens de WLTP is het dan mogelijk om 420 km ver te halen op een volle accu.
88 kW laden en ook weer niet
Over het laden is BYD een beetje onduidelijk, maar eigenlijk snijden ze een goed punt aan. Bij de meeste auto’s krijg je te horen hoe snel ze maximaal kunnen laden. Echter, weinig auto’s kunnen die piek heel erg lang vast houden. Er zijn meerdere factoren daarvoor.
Denk aan hoe vol de accu is, welke kabels je gebruikt maar natuurlijk ook hoe snel de laadpaal kan laden. Volgens BYD kan de Atto 3 van 30 naar 80% laden in 29 minuten, dankzij de laadcapaciteit van 88 kWh. Dat is echter een gemiddelde laadcapaciteit, dus zeker niet de snelste. In vergelijking met een andere auto met 88 kW-laadcapaciteit kan het zijn dat jouw Atto 3 sneller laad.
Uitrustingsniveau’s
Er zijn twee mogelijke varianten als je kiest voor de BYD Atto 3. Ten eerste is er de Comfort, dat is de instapversie. Deze is al behoorlijk compleet uitgerust met een panoramadak, verwarmde zetels, actieve cruise control, parkeersensoren met 360 graden camera en niet onhandig bij een elektrische auto: een warmtepomp. Dat is heel erg handig in de winter en moet er voor zorgen dat de range in de winter 20% groter is. Dit betekent niet dat de range groeit, maar dat het rangeverlies in de winter afneemt. Oh ja, lichtgewicht 18 inch velgen monteert BYD er ook standaard onder.
Zonder reclame te willen maken: dat is erg luxe voor deze klasse op dit prijsniveau. Het komt zeker wel voor, maar zeker niet als standaarduitrusting voor een instapversie. Maar er is dus ook een uitrustingsniveau erboven. Deze heeft een groter infotainmentscherm dat bovendien draaibaar is. Ook heeft de Design een elektrisch te openen achterklep.
Prijs BYD Atto 3
Qua styling is de BYD Atto 3 niet bijzonder origineel, maar het is ook geen rijdend plagiaat zoals vroegere modellen van BYD nog weleens waren. Nu is het eventjes oefenen met de configurator, want die lijkt sprekend op die van Tesla.
BYD regelt alle zaken voor Europa in Nederland. Dat betekent dat de auto al relatief snel in Nederland leverbaar is. De vanafprijs is net geen 43 mille. Daarmee zit de auto heel dicht tegen de Kia Niro aan en iets onder de (iets grotere) Volkswagen ID4. Echter, de Chinese prijspakkers (denk aan de Aiways U5) zijn toch ietsje goedkoper. De MG ZS EV kon een potje breken met een bekende merknaam, prima styling en een zeer scherpe prijs.
Wel is het zo dat de BYD Atto 3 veel beter moet zijn. Dat blijkt al uit de resultaten van de EuroNCAP-crashtests. Daarbij haalde de Chinese crossover een maximumscore van vijf sterren. De abominabele prestaties van de Landwinds van weleer doet de BYD dus helemaal vergeten.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de BYD Atto 3.