De Bugatti Veyron is een supercar die de grenzen enorm heeft verlegd.
De Bugatti Veyron is eigenlijk niets meer of minder dan het geesteskind van Ferdinand Piëch. De Duitse ingenieur en Volkswagen-baas ging een uitdaging niet uit de weg. Zijn grootste levenswerk is de enorme groei van het Volkswagen-concern. Het begon met Volkswagen en Audi, later kwamen daar Seat en Skoda bij. Maar in de jaren ’90 werden in rap tempo prestigieuze merken gekocht als Lamborghini, Bentley, Rolls-Royce, Cosworth en Ducati. Het meest prestigieuze merk van allemaal is uiteraard Bugatti.
Inhoudsopgave
Diverse concepts
Aanvankelijk was niet helemaal duidelijk wat Volkswagen wilde met Bugatti. Het eerste concept, de EB118, was een project om zo snel mogelijk te laten zien dat ze iets met Bugatti gingen doen. De auto was voorzien van een achttiencilinder motor, ongehoord in de autoindustrie op dat moment. Dezelfde motor werd gebruikt bij de EB218, een grote limousine.
De eerste tekenen van een supercar van Bugatti zagen we met de 18/3 Chiron, die op zijn beurt weer werd opgevolgd door de 18/4 Veyron, nóg een bijzonder concept. Het was dit vierde studiemodel waarmee Bugatti aan de slag ging. Opmerkelijk: het was het enige studiemodel dat niet door ItalDesign werd getekend.
Bugatti Veyron studiemodellen
Vervolgens kwamen er diverse studiemodellen en prototypes voorbij. Als eerste werd de achtencilinder motor geschrapt. Deze zou te complex zijn en niet eens zoveel meer vermogen opleveren ten opzichte van een – nog altijd zeer exotische – W16-motor. Ook een verschil was dat de W18 een échte W-motor was, met drie cilinderbanken van elk zes cilinders. De W16 heeft vier banken en twee koppen. In feite zijn het twee VR8-motoren.
Bizarre eisen Piëch
Vervolgens brak er een tijd aan van testen, heel veel testen. De ontwikkeling van de Veyron was namelijk bijzonder omslachtig. Ferdinand Piëch stond erom bekend dat hij nogal bizarre eisen kan stellen en dat was bij de Veyron niet anders. De auto moest namelijk 1.000 pk onder de kap krijgen en een topsnelheid van 407 km/u kunnen bereiken. Op dat moment was 406 km/u de hoogst gemeten snelheid tijdens de 24 uur van Le Mans. Daar kwam bij dat de Veyron ook nog eens heel erg luxe, comfortabel én gebruiksvriendelijk moest zijn. Dat niet alleen, ook de bouwkwaliteit moest op een hoog niveau staan. Kortom, een heidens karwei voor de ingenieurs.
Introductie Bugatti Veyron
In 2005 wordt de auto dan toch gelanceerd. De specificaties zijn bizar en tot op dat moment kwam er niets in de buurt. De 8.0 W16 motor heeft 4 turbo’s. De motor en toebehoren wordt op temperatuur gehouden door 10 koelers. De motor is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling die wordt gebouwd door de Britse firma Ricardo. Deze leverde 1.001 pk en 1.250 Nm af op alle vier de wielen. Het resultaat is een auto die in 2,5 seconden naar de 100 km/u kan sprinten. 0-200 km/u duurt 7,3 seconden en van 0-300 km/u duurt 16,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 408 km/u.
Bugatti Veyron Grand Sport
In 2009 wordt de Veyron Coupé vergezeld door de Grand Sport. Kort door de bocht is dit de targaversie met uitneembaar dak. Om het verlies in stijfheid op te vangen, zijn er diverse verstevigingen aangebracht. Alsnog is de Grand Sport dus iets zwaarder en minder stijf dan de dichte versie. Aan de andere kant: met 1.000 pk kom je nog altijd prima vooruit. Zonder het dak geïnstalleerd is de topsnelheid begrensd op 369 km/u. Er is ook een tijdelijk nooddakje, waarmee je niet harder dan 130 km/u mag gaan.
Bugatti Veyron Super Sport
In 2010 onthult Bugatti de Veyron Super Sport. Eigenlijk is dit de Veyron hoe de purist hem het liefste ziet. De Super Sport was compleet herzien en was aanzienlijk sportiever om te besturen. De motor was nu goed voor 1.200 pk en 1.500 Nm. Hoewel de Super Sport erg veel lijkt op de gewone Veyron, zijn er veel dingen toch anders, ook aan het (carbon) koetswerk. De topsnelheid bedraagt nu zelfs 431 km/u.
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse
In 2012 combineert Bugatti de open lucht-sensatie van de Grand Sport met het chassis en de motor van de Super Sport. Deze werd de Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse genoemd. Ook de laatste Veyron, de ‘La Finale’ was een zogenaamde Vitesse.
450 exemplaren
Het was de bedoeling dat er 450 exemplaren gebouwd gingen worden. Aanvankelijk ging het vrij moeizaam. De Veyron was bijzonder prijzig en er was (nog) geen garantie dat het een deugdelijke investering is. Bij Ferrari’s als de Enzo en LaFerrari is dat wel het geval: die zijn uitverkocht voordat de auto überhaupt op de markt komt. Bugatti komt er wel achter dat de duurdere en bijzondere gelimiteerde uitvoeringen populairder zijn en makkelijker verkopen. Uiteindelijk zijn er 450 stuks gebouwd van de Veyron, 300 coupés en 150 targa’s.
Opvolger
Alle moeite die in de Veyron is gestoken was overigens niet voor niets. Nadat in 2015 de laatste Veyrons werden gebouwd, stond de Bugatti Vision Gran Turismo te schitteren op de Salon van Genève. Deze auto zou de voorbode worden voor de Bugatti Chiron, die in 2017 op de markt kwam.
Meer lezen?
Hieronder vind je een overzicht van de laatste artikelen over de Bugatti Veyron.