De Bugatti Chiron is deel II van het ultieme hypercar project van Volkswagen.
Sommige auto’s kun je niet behandelen zonder de voorganger te benoemen. In dit geval moeten we dus eerst een hoedtik uitdelen aan de Bugatti Veyron. Deze auto was in veel opzichten heel erg bijzonder. De auto werd in opdracht van Ferdinand Piëch ontwikkeld en moest voldoen aan de meest bizarre eisen. De auto moest sowieso voldoen aan alle Volkswagen kwaliteitseisen. Daarnaast moest de Veyron minimaal 407 kilometer per uur kunnen halen, 1.001 pk leveren en dat in alle luxe en comfort. De Veyron voldeed perfect aan de eisen en de Veyron Super Sport (met 1.200 pk) deed er zelfs nog een schepje bovenop.
Inhoudsopgave
Bugatti Chiron 18/3 Concept
De naam ‘Chiron’ ging al een tijdje rond. In 1999 werd op de IAA in Frankfurt de 18/3 Chiron getoond, een concept car gebaseerd op het chassis van een Lamborghini Diablo met koetswerk van Italdesign. De Chiron Concept werd opgevolgd door de Veyron Concept en van die auto kwam er uiteindelijk dus wél een productieversie.
In 2015 werd de laatste Veyron gebouwd, de La Finale. Aanvankelijk leek het nog niet zeker of de auto een opvolger zou krijgen. De Galibier Concept was een grote sedan voor mensen die een Rolls-Royce Phantom te gewoontjes vinden. Dit project bleek financieel niet haalbaar.
Bugatti Vision Gran Turismo
In 2015 stond, wederom op de IAA in Frankfurt, de Bugatti Vision Gran Turismo. De auto leek heel in de verte op de Veyron, maar dan lager, breder, gemener en spectaculairder. De meeste ‘Vision Gran Turismo’-modellen zijn concepts (van diverse fabrikanten) die in het Japanse racespel Gran Turismo gereden kunnen worden. Leuk voor creatieve strapatsen van de ontwerpers en geinig om het nieuws mee te halen, maar tot serieproductie komt het nooit. De Vision Gran Turismo van Bugatti is een van de weinige auto’s waarbij dat wél het geval is.
Bugatti Chiron
De Bugatti Chiron die op de Salon van Genève staat te schitteren in 2016 is in grote lijnen gebaseerd op de Vision Gran Turismo. Of beter gezegd: precies andersom. De Vision Gran Turismo heeft meer vleugels, kieuwen en lijntjes op de basisvorm van de Chiron. In vergelijking met de Veyron is de Chiron atletischer, ranker en gemener qua uiterlijk. Dat geldt ook voor de techniek. De W16 is in basis hetzelfde, maar opgebouwd uit andere onderdelen. Het vermogen ligt op maar liefst 1.500 pk en het koppel bedraagt 1.600 Nm.
Indrukwekkende prestaties
De prestaties zijn dan ook bijzonder indrukwekkend. Van 0-100 km/u accelereren duurt slechts 2,4 seconden. Daarboven zet de Chiron relatief gezien de grootste stappen. Van 0-200 km/u duurt namelijk 6,5 tellen. Van 0-300 km/u accelereren neemt slechts 13,6 seconden in beslag. Ook is er een 0-400 km/u-tijd: 32,6 seconden.
De topsnelheid van de Bugatti Chiron is begrensd op 420 km/u. Daarmee is de Chiron logischerwijs sneller dan de Veyron. Net als bij de Veyron heb je wel een speciale sleutel nodig om die snelheid te halen. Anders is de topsnelheid slechts 380 km/u.
Bugatti Chiron Sport
In tegenstelling tot de Bugatti Veyron is het aantal speciaaltjes op basis van de Chiron niet enorm talrijk. De verschillen zijn veelal groter als het gaat om afwijkende hardware. Dat is met de eerste speciale Chiron, de ‘Sport’ nog niet helemaal het geval. Het is overigens een beetje een vreemde naam voor een hypercar, net zoiets als een Rolls-Royce DeLuxe.
De Chiron Sport heeft dezelfde motor onder koolstofvezel kap. De Sport heeft echter nog meer carbon dan de gewone Chiron, waardoor deze variant ietsje lichter is: het scheelt in totaal 18 kilogram. Daarnaast is het chassis nog een tandje strakker en is de besturing aangepast. Al deze aanpassingen zijn zo’n €350.000 bovenop een standaard Chiron. De Bugatti Chrion 110 Ans Bugatti is een speciale editie op basis van de Chiron Sport.
Bugatti Chiron Super Sport 300+
In 2020 lanceert Bugatti de Chrion Super Sport 300+. Net als de 110 Ans Bugatti was deze uitvoering in het leven geroepen om het 110-jarig jubileum van Bugatti als merk te vieren (niet de 110-jarige verjaardag van Ettore Bugatti, daar was de EB110 voor).
De Chiron Super Sport 300+ kun je zien als de opvolger van de Veyron Super Sport World Record Car. Dankzij de oranje details van beide auto’s is die link eenvoudig te leggen. De motor is voor de gelegenheid gekieteld tot 1.600 pk. Het doel van de auto is dat je er 300 mph (482,8 km/u) mee kunt rijden.
Bugatti Chiron Pur Sport
Waar de Chiron Sport is gebouwd voor een zo hoog mogelijke topsnelheid, richt de Chiron Pur Sport zich juist op de andere kant van het spectrum. Deze is ontwikkeld om te dienen als sportwagen voor het circuit en de bochtige binnenwegen. De bak is aangepast en voorzien van kortere overbrengingen.
De motor kan iets meer toeren marken. Daarnaast is de Chiron Pur Sport ook iets lichter (met 50 kilogram). De banden zijn Michelin Pilot Sport Cup 2R, extra kleverige semi-slicks. De ophanging is aangepast met veel stijvere veren en straffere dempers. Er worden 60 exemplaren van gebouwd.
Varianten
De Bugatti Chiron vormt de basis voor verschillende varianten, die nóg exclusiever zijn. Het gaat om modellen met een afwijkend koetswerk, die ook allemaal een eigen naam hebben. Zo is er de one-off La Voiture Noire, de Centodieci (een eerbetoon aan de EB110) en de Divo. Er komt zelfs een circuitmonster in de vorm van de Bolide. De allerlaatste Chiron-derivaat is de dakloze W16 Mistral. Daarmee komt er op het laatste moment tóch nog een cabriovariant van de Chiron.
De W16 Mistral betekent meteen het einde van de W16. De opvolger van de Chiron krijgt nog wel een verbrandingsmotor, maar dat wordt hoogstwaarschijnlijk geen zestiencilinder.
Artikelen Bugatti Chiron
Wil je meer lezen over de Bugatti Chiron? Hieronder vind je alle Bugatti Chiron artikelen.