De BMW Z4 is de ideale Britse roadster, maar dan wat beter.
BMW heeft een lange historie als het aankomt op roadsters. De Duitsers hebben altijd bewondering en respect gehad voor de typisch Britse roadster. Dus met een lange motorkap, een grote motor voorin, plaats voor twee en achterwielaandrijving. In het verleden had BMW de 328 en 507, spectaculaire doch prijzige en zeldzame roadsters.
Inhoudsopgave
De voorganger: Z3
Eind jaren ’80 kwam de BMW Z1 op de markt en het was met die auto niet heel anders. Die auto was vooral erg zeldzaam. Echter, de BMW Z3 in 1995 was eindelijk een roadster die iedereen kon betalen. De auto was een enorm succes. Het grootste nadeel waren de dynamische tekortkomingen.
Zowel qua rijgedrag als prestaties beloofde de Z3 meer dan deze waar kon maken. Onder het klassiek ogende koetswerk ging helaas ook relatief verouderde techniek schuil. Zeker in het geval van een viercilinder is de Z3 voornamelijk bedoeld om lekker mee te toeren en te genieten van de omgeving. Met sterkere motoren kwamen de dynamische tekortkomingen aan het licht.
Eerste generatie (E85)
BMW zette alles in een keer recht in 2003 met de Z4. De eerste generatie (E85) was een openbaring. De auto kwam in het de ‘Bangle-periode’. Hiermee wordt gedoeld op het design. Destijds stond Chris Bangle aan het hoofd van de designafdeling en hij schuwde geen gewaagde ontwerpen.
In sommige gevallen leverde dit gefronste wenkbrauwen op (zoals bij de 7 Serie E65), maar bij een sportwagen als de Z4 werkte het uitstekend. De Z4 had de traditionele Roadster-proporties met allerlei fraaie details, zoals de grote grille, bijzondere koplampen en de zijkant van de auto.
Design
Het design moeten we even kort apart behandelen. Aan de zijkant zit aan weerszijden een BMW-logo, hieronder zit de richtingaanwijzer. Het logo zit midden op de ‘Z’ gepositioneerd. De motorkap vormt de bovenste horizontale streep van de Z, dan loopt de lijn van de onderkant van de ruit naar de ruimte vlak achter het voorwiel om zo door naar het achterwiel te lopen.
E90
Belangrijk voor BMW was dat de Z4 in dynamisch opzicht een stap voorwaarts was. Het liefst meerdere stappen. De Z3 stond nog op een mix van E30 en E36 onderdelen. De nieuwe Z4 maakt op zijn beurt veel gebruik van de BMW E90 3 Serie, die toen nog geïntroduceerd moest worden. De stijfheid van het chassis was veel beter voor elkaar.
Zecilinders
Ook in motorisch opzicht ging de Z4 er enorm op vooruit. De oude achtkleps viercilinders werden bedankt voor hun diensten. In plaats daarvan waren er maar twee motorvarianten leverbaar: de Z4 2.5 en Z4 3.0i. De eerste had 192 pk, de tweede leverde 231 pk. Qua transmissies was er keuze uit drie stuks: een handbak, een SMG (gerobotiseerde handbak) en een conventionele automaat met koppelomvormer. De range qua motoren werd uitgebreid met een 2.2 (170 pk) en en 2.0 (150 pk). Die laatste was een geheel aluminium viercilinder.
Facelift
In 2006 werd de Z4-range voorzien van een subtiele facelift. Hierbij werden nieuwe zescilinder geïntroduceerd uit de N52-familie. Een 2.5 (190 pk), 2.5Si (218 pk) en 3.0si (265 pk). Daarnaast kwam er voor het eerst ook een Z4 Coupé, als opvolger van de Z3 Coupe (de clown-schoen). Deze was er alleen met de 3.0-motor en als M-uitvoering.
BMW Z4 M
De Z4 M kreeg de motor uit de M3 (E46). De S54B32 levert ook hier 343 pk en 365 Nm. De Z4 M was er ook als Roadster. Mocht je een iets meer relaxtere snelle Z4 wensen: er was ook een Alpina Roadster, S, een zeldzame witte raaf met een topsnelheid van 272 km/u. De Z4 (E85) bleef tot 2008 in productie.
Tweede generatie (E89)
In 2009 stond de nieuwe BMW Z4 (E89) klaar om het stokje over te nemen. Waar de E85 juist erg sportief was, was de E89 meer een allemansvriend. Een groot verschil is de dakconstructie. Geen kleine en lichte soft-top, maar een elektrisch klapdak. In tegenstelling tot de in de VS vervaardigde Z3 en vorige Z4 werd de E89 gebouwd in Duitsland (Regensburg).
Motoren
Bij de introductie zijn er drie motoren: een 2.5 zescilinder met 204 pk, een 3.0 zescilinder met 258 pk en een turbo 3.0 zescilinder met 306 pk. In 2010 word de Z4 35is met 340 pk als topmodel aan de range toegevoegd. Zie het als een min-of-meer opvolger van de Z4 M. In 2011 worden de atmosferische zescilinders vervangen door turbo viercilinders. De 20i heeft 184 pk, de 28i heeft 245 pk.
Subtiele facelift
In 2013 wordt de gehele range subtiel gefacelift. De koplampen zien er anders uit, er zijn nu LED’s en in het interieur wordt het een en ander aangepast. Met name qua knopjes en schakelaartjes worden wat onderdelen van mooiere plastics gemaakt. Tevens is er een nieuwe instapmodel, de 18i, voorzien van een 1.6 turbo met 156 pk. Er zijn nog altijd twee zescilinders, de 35i en 35is. In 2018 gaat de Z4 uit productie.
Derde generatie (G29)
Aanvankelijk lijkt het erop dat het model geen opvolger krijgt, maar in 2019 komt de derde generatie Z4 (G29) op de markt. De auto wordt in samenwerking met Toyota ontwikkeld. Toyota maakt gebruik van de techniek voor de Supra, BMW voor de Z4. Het grootste verschil is het dak: de Supra is altijd een coupé, de Z4 is een roadster. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft deze Z4 weer een soft-top. Mede hierdoor is het gewicht een stukje lager, gelukkig.
Drie motoren
De Z4 is leverbaar met drie motoren. Het begint met een 20i met 197 pk. Deze is al goed voor een topsnelheid van 240 km/u en een 0-100 km/u sprint in 6,6 tellen. De 30i heeft 258 pk is begrensd op 250 km/u en accelereert in 5.4 tellen naar de 100. De dikste versie is de Z4 M40i, compleet met 3 liter zes-in-lijn turbomotor, waarmee de auto in slechts 4,5 seconden naar de 100 knalt.
BMW Z4 facelift (G29)
In de zomer van 2022 voert BMW een facelift door voor de Z4 (G29). Dit is een vrij minimale update voor de roadster van de Duitse autofabrikant. De facelift kun je onder andere herkennen aan grotere openingen in de voorbumper. Ook zijn er nieuwe kleuren.
Meest opvallende wijziging is dat het M Sport-pakket nu standaard is op iedere Z4. Voorheen was het pakket standaard op de M40i, maar komt nu dus naar iedere motorisering. De oude Advantage en de Sport Line komen hierdoor te vervallen.
BMW Z4 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW Z4.