De BMW Z3 is een retro-tastisch roadstertje dat precies deed dat het kopende publiek wilde.
BMW heeft een lange historie als het aankomt op roadsters. Zes-in-lijn, achterwielaandrijving, een lange motorkap: het autotype past perfect bij BMW. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat BMW het segment heel erg lang alleen heeft gelaten. In 1941 werden de laatste 328 roadsters gebouwd. De 507 kwam in 1954 en was met zijn hoge prijs en V8 een compleet ander type auto.
In 1988 keerde BMW terug met de Z1 (Z van Zukunft). Dat was echter een vrij bijzonder auto die ook nog eens erg prijzig was. Een geweldig vooruitstrevende auto, maar zeker niet een verkoopsucces.
De Z1 kwam eigenlijk nét ietsje te vroeg. De hele roadster-hausse kwam pas op gang nadat de Mazda MX-5 goed ging verkopen. De MX-5 was een perfecte ‘kopie’ van de Britse sportwagen, minus de betrouwbaarheidsissues. De MX-5 was een dermate groot succes, dat veel merken met een concurrent kwamen. Denk aan de Fiat Barchetta, MG F, Mercedes-Benz SLK en Porsche Boxster. BMW pareerde met de Z3.
Introductie BMW Z3 Roadster (E36/7)
De Z3 is ontworpen door Joji Nagashima. Het is duidelijk dat er veel inspiratie uit het verleden gehaald is. De lange, gewelfde, motorkap, de korte achterzijde: het is een perfect geproportioneerde roadster. Omdat BMW verwacht er veel te gaan verkopen in de VS, wordt de Z3 daar ook gebouwd. De Z3 maakt zijn debuut in de James Bond-film Goldeneye in 1995. In 1996 staat de auto op de North American International Auto Show in Detroit te schitteren, voor het eerst voor het grote publiek.
In Nederland is de Z3 in 1996 leverbaar. De auto hinkt een beetje op twee gedachten. Het publiek verwacht namelijk een MX-5, maar dan met BMW afwerking en prestaties. Dat is echter niet het geval, om de auto goedkoop te houden, wordt de oude BMW E30 achteras gebruikt (en de E36 voortrein). De motoren zijn simpel: een 1.8 met 115 pk en een 1.9 16v met 140 pk. De laatste kun je met de GM-automaat bestellen die alle snelheid eruit haalt. Het gebrek aan sportieve rijeigenschappen en prestaties pareert BMW met de Z3 2.8, een zes-in-lijn met 193 pk. Ook gaaf, de 2.8 heeft de bredere heupen (wielkasten) die de auto een stoerdere uitstraling geven.
BMW Z3 Coupé (E36/8)
Alle critici wordt definitief de mond gesnoerd met de BMW M Roadster die in 1997 verschijnt. Deze combineert de 3.2 S50B32-motor uit de M3 met 321 pk. Amerikaanse versies krijgen de S50B32 met 240 pk, kijk dus uit als je gaat importeren.
De kritiek verstomt verder in 1998, dan arriveert namelijk de BMW Z3 Coupé. Deze is 2.7 keer stijver dan de Roadster en alleen leverbaar met zescilinders: 2.8 of als M Coupé. Voor wie geen Z3 Coupé wil, maar wel een hardtop: die is dan leverbaar. In 1998 is de Z3 2.3 verkrijgbaar in de VS. Ondanks de naam een 2.3 liter motor impliceert, ligt er een 2.3 (met 170 pk) in.
Facelift
De BMW Z3 krijgt een facelift in 1999. Deze is vrij subtiel. Qua kleuren, velgen en bekledingen zijn er wat wijzigingen. Qua uiterlijk vallen de L-vormige achterlichten op. Alle Z3’s hebben nu de brede achterkant. Daarbij zijn er nog wat extra chroom-versiersels en een geïntegreerd derde remlicht. Qua motoren vervangt BMW de 2.2 met 150 pk voor een 2.2 met 170 pk. De 2.8 wordt vervangen door een 3.0i met 231 pk. Mocht je een Z3 2.5 tegenkomen, dan heb je te maken met een US-import.
De laatste update komt in 2001. Dan past BMW de M-modellen aan. Deze missen namelijk de meeste onderdelen van de facelift vanwege het afwijkende koetswerk en een groot gedeelte van de aankleding. De S50-motor wordt vervangen ten faveure van de S54-motor die we ook kennen van de BMW M3 (E46). In die auto levert die motor 343 pk, maar in de M Roadster en M Coupé iets minder: 325 pk.
Ondanks dat BMW veel kritiek kreeg op de beperkte dynamische capaciteiten, waren de klanten er weg van. Er zijn er in totaal 297.088 van verkocht. De meest zeldzame variant is de Z3 Coupe1 3.0i. De meest populaire is de Z3 Roadster 1.9i. De BMW Z4 zette een aantal dingen recht die misgingen bij de Z3. Dus een veel sportievere auto, maar een kleiner succes. Daar werden met moeite 200.000 van verkocht. Daarbij kwamen de verkopen pas op gang nadat de 2.0 instapper op de markt kwam.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de BMW Z3.