Groot, groter, grootst: BMW X7.
In de autowereld is een kleine, goedkope auto bouwen extreem lastig. Vanwege de kleine marges en enorme concurrentie is het erg lastig om in dit segment een goede, doorwrochte auto te bouwen waar daadwerkelijk aan verdiend kan worden. Uiteraard is het dan zaak om zoveel mogelijk te winnen met aantallen. Kleine marges, maar een enorme hoeveelheid zorgt alsnog voor een goede winst. Andersom is het ook waar. Een gigantische SUV met een premium badge en enkel dikke motoren is dus bijna een garantie voor enorme marges. Voorwaarde is wel dat er een afzetmarkt moet zijn.
Inhoudsopgave
Grote SUV’s
Gelukkig voor BMW waren er al andere merken die dit gedeelte van de markt aan het verkennen waren. De Audi Q7 is een halfmaatje groter dan de X5. Uiteraard is daar altijd de Range Rover geweest. En wat te denken van auto’s als de Lincoln Navigator en Cadillac Escalade? Het duidelijkste voorbeeld van een veel te grote SUV met een premium badge is natuurlijk de Mercedes-Benz GL, later omgedoopt tot GLS. Deze auto is met name in de Verenigde Staten heel erg populair. Net als de Mercedes ML (later GLE) wordt deze auto daar ook gebouwd. Met de BMW X7 is het niet heel veel anders. Dit model is net als de X5 een Amerikaanse BMW, gebouwd in Spartanburg, North Carolina.
BMW X7 iPerformance concept
De Mercedes ML was de eerste luxe SUV met een bepaalde vorm van verfijning. BMW perfectioneerde dat recept met de E53 X5. Met de X7 keek BMW wat langer de kat uit de boom. Het eerste teken van leven van een enorm grote SUV van BMW komt in 2017. Op de IAA staat dan namelijk de X7 iPerformance concept. Een enorm gedrocht in het mosgroen met veel chromen glimmers. Normaliter wordt een auto in zo’n geval ernstig aangepast in de vertaling naar een productieversie.
Productieversie BMW X7
Dat is niet het geval met de BMW X7 (F08). De productieversie is nog altijd enorm groot en even opzichtig. Gezien de markten waar de auto verkocht moet gaan worden is dat op zich niet direct een slechte zaak. In Nederland wordt de auto ook aangeboden. Uiteraard is het zo ongeveer de top van wat BMW in de aanbieding heeft. De afmetingen zijn indrukwekkend: de X7 is 5,15 meter lang, net zo lang als een BMW 7 Serie. Maar het zijn voornamelijk de breedte en hoogte die indruk maken. De X7 is namelijk precies 2 meter breed! De hoogte is 1,80 meter. Mede daardoor is het gewicht ook bizar hoog: de lichtste X7 weegt namelijk al 2.300 kg op kenteken.
Dikke motoren
De BMW X7 is logischerwijs alleen maar te verkrijgen met dikke motoren. Instapper is de xDrive40i, een 3 liter zes-in-lijn benzinemotor met turbo, goed voor 340 pk bij 5.500 toeren en 450 Nm bij 1.500 toeren. Zuinig rijden met deze auto is bijkans onmogelijk, want de motor moet er zeer flink aan trekken. Volgens BMW doet de auto 1 op 11,5 in de NEDC. Als je dan toch een zuipschuit wil, kies dan de xDrive50i. Dit is het voorlopige topmodel met een 4.4 grote biturbo V8.
Diesels
Zuiniger rijden is mogelijk met een van de twee dieselversies. De instapper is de xDrive30d met 265 pk en 620 Nm. Daarboven dat de X7 M50d met 400 pk en 760 Nm. Een 2.435 kg zware SUV met diesel en zeven zitplaatsen waar een M-badge op staat. Het is een vreemde gewaarwording. Met het dieseltje haal je in 5,4 tellen de 100 km/u terwijl de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Een heel erg lang leven zijn beide niet diesels niet beschoren. De N57D30S-motor wordt in 2020 uit productie genomen. De nieuwe topdiesel is nu de xDrive40d met 340 pk en 700 Nm. Gezien de gunstigere CO2-uitstoot en het kleine prijsverschil wordt de 30d ook uit het programma geschrapt. De xDrive40i wordt iets schoner gemaakt en verliest 7 hele pk’s.
Alpina XB7
Een volwaardige M-versie is nog niet verschenen. Gezien het feit dat de GLS 63 AMG, Range Rover Supercharged SV en G 63 AMG er zijn, schept dat perspectieven voor een BMW X7 M. Wel verschijnt er alvast een Alpina XB7 in 2020. Deze combineert de enorme kist die X7 heet met de V8 uit de Alpina B7 Bi-Turbo. Het resultaat? 600 pk, 800 Nm en optioneel 23 inch grote velgen. De Alpina XB7 is officieel niet in Nederland leverbaar. De auto zal echter wel bij de Amerikaanse BMW-dealers te vinden zijn. Aangezien de thuisbasis van Alpina (Buchloe) in Duitsland is, kun je er eentje bij de fabriek bestellen.
Bescheiden succes
In Nederland is de X7 een bescheiden succesje. In 2019 werden de eerste twee op kenteken gezet, waarvan één werd gebruikt door Autoblog voor de IAA-trip naar Frankfurt. In 2020 zijn er een kleine 170 verkocht, niet verkeerd voor een slagschip gebouwd door en voor Amerikanen.
BMW X7 facelift
BMW kiest in 2022 voor een uitgesproken facelift van de X7. Wat meteen opvalt zijn de nieuwe koplampen. Ze vormen een soort dunne strook. De grote grille is behouden gebleven. Van achteren vallen ook de vernieuwde achterlichten op.
In het interieur van de BMW X7 facelift zijn twee grote 12.3-inch en 14.9-inch te vinden. De software maakt gebruik van de achtste generatie BMW’s infotainmentsysteem.
Op motorisch gebied zijn er ook veranderingen. Nieuw is de introductie van een nieuwe zescilinder benzinemotor voor de xDrive40i. Het blok levert 380 pk. Dat is 47 pk meer in vergelijking met het model van voor de facelift. De mild hybride zes-in-lijn is verder goed voor 540 Nm aan koppel.
Andere motoren van de BMW X7 facelift zijn de xDrive40d met 352 pk en 700 Nm koppel en de X7 M60i xDrive met 530 pk en 750 Nm koppel. Laatstgenoemde is tevens het topmodel.
BMW X7 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW X7.