![BMW X6](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/BMW-8-8-2-2023-970x545.jpg)
De BMW X6 is een polariserende winstpakker en kiloknaller.
Soms moet je gewoon een keer iets proberen. De BMW X6 is daar het rijdende bewijs van. Voordat de X6 kwam, was BMW met de X5 ook al een pionier in 2000. Als het gaat om uitstekend rijdende premium SUV’s met een zelfdragend chassis, dan was de BMW X5 de eerste. Als we nu kijken naar deze klasse, dan is duidelijk dat het concept van de BMW X5 nog steeds toegepast wordt.
Inhoudsopgave
BMW X5
Ondanks dat de X5 een groot succes is, wil een bedrijf met winstoogmerk natuurlijk meer. En als het even kan met zo min mogelijk investeringen. Het was BMW kennelijk opgevallen dat de X5 ook veel gereden werd door mensen die een SUV niet eens nodig hadden. De X5 (en soortgelijke auto’s) waren ook erg populair onder mensen die er in hun eentje in rondreden. Ook in de tuningscene was het al snel duidelijk dat de X5 een lieveling was, net als de Range Rover Sport en de Porsche Cayenne, bijvoorbeeld.
Eerste generatie BMW X6 (E71)
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/11/BMW-X6-E71-grijs-rood-970x610.jpg)
Dat zette BMW aan het denken. Je zou zeggen dat men het praktisch gemak en de functionaliteit kan waarderen, maar stiekem is het gewoon het uiterlijk en de premium beleving. De BMW X6 speelde daar perfect op in. In feite is de X6 gewoon een X5: zelfde platform, zelfde motoren, zelfde transmissie, zelfde interieur. Het verschil zit ‘m aan de achterzijde. De X6 heeft een aflopende daklijn waarmee het een soort ‘vierdeurs coupé-SUV-cross-over’ is.
Langer, breder, lager
In vergelijking met de X5 is de X6 2 centimeter langer, 5 centimeter breder en bijna 8 centimeter lager. Dat gaf de auto een behoorlijk afwijkende uitstraling. Qua gewicht maakt het overigens niet uit: het kentekengewicht is in beide gevallen minimaal 2.045 kilogram. Wel is de X6 aanzienlijk krapper op de achterbank in de kofferbak. Maar het maakt niets uit voor de klanten: die wilden er gewoon eentje hebben.
X6 M
![BMW X6 M](https://www.autoblog.nl/files/2020/11/BMW-X6-M-E71-rood-970x610.jpg)
De X6 kwam in 2008 op de markt in Nederland. Je kon kiezen uit een 35i (306 pk), 50i (408 pk), 30d (235 pk) en 35d (286 pk). In 2009 lanceert BMW de X6 M, compleet met 555 pk sterke biturbo V8. De auto staat als SUV met turbo’s, vierwielaandrijving en een automaat erg ver weg van waar BMW M voor staat. Desalniettemin zijn het machtige apparaten die commercieel gezien erg interessant zijn voor BMW. Ook in de tuningsindustrie zien we de auto veel voorbij komen. Menig voetballer en popster komt voorrijden in dit automobiele statement.
Nieuwe motoren
![BMW X6](https://www.autoblog.nl/files/2020/11/BMW-X6-E71-facelift-2012-grijs-970x609.jpg)
In 2010 worden enkele motoren vernieuwd, waaronder de 30d (nu 245 pk). De 35d wordt de 40d (nu met 306 pk). In 2012 vind de facelift plaats. BMW geeft auto een nieuwe neus die nu nog meer afwijkt van de X5. Omdat de motoren onlangs vernieuwd waren, veranderde er op dat vlak niet zoveel.
X6 M50d
![BMW X6](https://www.autoblog.nl/files/2020/11/BMW-X6-E71-M50d-wit-970x610.jpg)
Grootste nieuws is de toevoeging van de X6 M50d. De X6 M is weliswaar erg snel, maar ook zeer dorstig. De X6 M50d lost dat probleem gedeeltelijk op met een drieliter zes-in-lijn met drie turbo’s, goed voor 381 pk en 740 Nm.
Tweede generatie BMW X6 (F16)
![BMW X6](https://www.autoblog.nl/files/2020/11/BMW-X6-F16-970x610.jpg)
De tweede generatie BMW X6 (F16) arriveert in 2014. De wielbasis van de X6 blijft gelijk aan de vorige (net zoals met de X5), wat impliceert dat de auto minder afwijkend is in technisch opzicht dan dat het uiterlijk doet vermoeden. Dat wil niet zeggen dat de klant dezelfde auto ervaart. Het koetswerk is nieuw en ook het interieur is helemaal up-to-date. Ook de aandrijflijnen zijn aangepast.
Achterwielaandrijving
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/11/BMW-X6-M-F16-blauw-970x610.jpg)
Een verschil met de vorige X6 is dat achterwielaandrijving mogelijk is op de instap-benzine uitvoering, de 35i. Deze wordt aangeduid met sDrive, alle andere X6’en hebben xDrive vierwielaandrijving. De X6 50i heeft nu 450 pk en 650 Nm, de X6 M heeft nu 575 pk en 750 Nm tot zijn beschikking. Op het gebied van diesels is er keuze uit de 30d met één turbo (258 pk), 40d met twee turbo’s (313 pk) en de M50d met drie turbo’s (381 pk). Van de F16-generatie kwam géén facelift.
Derde generatie BMW X6 (G06)
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/11/BMW-X6-G06-bruin-970x610.jpg)
De derde generatie X6 (G06) arriveert in 2019. Net als de voorgaande generaties wordt deze in Spartanburg (VS) gebouwd. Ditmaal is het platform wél veel moderner. De auto maakt nu gebruikt van het CLAR-platform. Wederom is de X6 langer, breder en lager geworden. Het uiterlijk is alsnog enorm polariserend. De auto is enorm groot, lomp en niet echt fraai te noemen. Het is vooral een opvallende auto waar iedereen een mening over heeft.
Nieuwe motoren
In technisch opzicht verandert er qua motoren ook het nodige, ondanks dat het op papier geen grote wijzigingen lijken. De 40i is een nieuwe zescilinder benzinemotor met 340 pk. De M50i beschikt over een N53 V8 met 530 pk. Op dieselgebied zijn er drie B57-diesels met naar keuze 286 pk, 340 pk en 400 pk.
X6 M & X6 M Competition
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/11/BMW-X6-M-G06-paars-970x610.jpg)
Toppers aan het firmament zijn de échte M-modellen. Inderdaad, meervoud. Er is nu keuze uit een X6 M met 600 pk en 750 Nm. De BMW X6 M Competition doet er met 625 pk nog een schepje bovenop. Het is niet alleen maar meer vermogen met de Competition. Ondanks het enorme gewicht (meer dan 2.300 kilogram) kun je eenvoudig in minder dan 4 seconden naar de 100 km/u kunnen accelereren. Ten opzichte van de gewone X6 M, heeft de Competition 818 M velgen (21 voor, 22 achter). Daarnaast krijg je M-kleurtjes op de gordels, een Shadowline-grille en een M Sport-uitlaat.
BMW X6 (G06) facelift
BMW facelift de derde generatie X6 in het begin van 2023. Het is een facelift die vooral betrekking heeft tot het interieur en de aandrijflijn. Qua exterieur zijn er onder andere nieuwe koplampen, achterlichten en een diffuser.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/BMW-12-8-2-2023.jpg)
In het interieur zijn nu twee grote schermen aan elkaar geplakt te vinden. Daarmee komt het interieur overeen met de rest van het gamma, zoals bijvoorbeeld de BMW i4. Verder zijn alle motoren enigszins geëlektrificeerd. Een achttraps automaat en vierwielaandrijving zijn voortaan standaard.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/BMW-10-8-2-2023.jpg)
Er is keuze uit diesel, benzine of plug-in hybride. Het gaat in alle gevallen om zes- en achtcilinders. De 48V Mild Hybrid technologie helpt de motoren met 12 pk aan extra power en 200 Nm koppel wat de motoren een stukje schoner maakt.
BMW X6M als mild hybride
Naast de reguliere BMW X6, is de X6M ook van een facelift voorzien. Hier is iets bijzonders aan de hand. Samen met de X5M, is de X6M het eerste BMW M product met een mild hybride aandrijflijn.
![Nieuwe BMW X5 en X6 M zijn gepresenteerd en zijn mildhybride krachtpatsers!](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/BMW-X5M-X6M-00106.jpg)
Het vermogen is met 625 pk en 750 Nm koppel gelijk gebleven. Wel zorgt de mild hybride aandrijflijn voor een boost van 12 pk en 200 Nm aan koppel. Juist in het middenbereik en vanuit stilstand helpt dit systeem voor een soepele acceleratie.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/BMW-X5M-X6M-00107.jpg)
BMW X6 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW X6.