De BMW X4 volgt het X6-recept, maar dan op bescheiden wijze.
Het mooie van de autoindustrie is dat je een recept of methode kunt toepassen op verschillende niveau’s. Je kunt een populair model immers ook een maatje groter of kleiner aanbieden. Natuurlijk dient zo’n auto nog ontworpen, ontwikkeld en gebouwd te worden, maar het creatieve proces kan overgeslagen worden. Dit is zeker het geval binnen nieuwe niches.
Inhoudsopgave
BMW X6
Bij BMW was de X6 een absolute toevalstreffer. Het idee was vreemd en raar, maar commercieel succesvol. De X6 was gebaseerd op de X5. Het verschil was dat de daklijn veel lager was. Hierdoor werd de X6 ineens een stuk minder praktisch dan de X5. De X5 was een zevenzitter, de X6 was amper een vierzitter. Desalniettemin was de sportief getinte cross-over wel loodzwaar en lag het zwaartepunt erg hoog. De X6 kreeg dan ook behoorlijk negatieve reviews van de pers. Het maakte niets uit. De consument vond zo’n bullebak juist een heel erg gaaf statement. Ondanks dat een X6 niet noemenswaardig meer koste om te fabriceren, kon BMW wel een veel hogere prijs voor vragen. Een win-win situatie.
Concept X4
In 2013 zagen kregen we de eerste glimp te zien van de nieuwe BMW Concept X4 tijdens de Beijing Motor Show. De auto bleek een voorbode te zijn van het productiemodel, dat op de New York Motor Show onthuld werd. De X4 (F26) was gebaseerd op de BMW X3 van de F25-generatie.
Eerste generatie BMW X4 (F26)
De X4 was iets langer en gek genoeg iets hoger dan de X3 waarop deze gebaseerd was. Natuurlijk is smaak doorslaggevend, maar de auto oogde smaller en ieler dan de X6. De auto kwam ook naar Nederland. De X4 stond iets hoger in de markt dan de X3, dus alleen de ‘dikkere’ motoren kwamen beschikbaar.
Motoren
Qua benzinemotoren waren er drie keuzes: een X4 xDrive20i (184 pk), xDrive30i (245 pk) en xDrive35i (306 pk). De eerste twee hebben een 2.0 viercilinder, de laatste was een zescilinder. Een automaat was standaard op de versies met benzinemotor. Dat gold niet voor de diesel, want de xDrive20d moest het doen met een handbak. Een automaat was uiteraard wel mogelijk. De zescilinder xDrive30d en xDrive35d waren standaard voorzien van een automaat. De eerste generatie X4 heeft altijd vierwielaandrijving (xDrive genaamd). In 2016 werd de xDrive35i vervangen door de X4 M40i, een subtop-model met 360 pk en 465 Nm. Deze ging van 0-100 km/u in 4,9 seconden en had een op 250 km/u begrensde topsnelheid.
Tweede generatie BMW X4 (G02)
Na vier jaar viel het doek voor de F26-generatie van de X4. De reden daarvoor is niet het gebrek aan succes (alhoewel het niet zo’n hardloper was als werd verwacht). Het punt was dat de X4 was gebaseerd op de X3, die op zijn einde liep. De nieuwe generatie X4 (G02) kwam in 2018. De auto staat nu op het CLAR-platform, waar alle grote BMW’s op staan. De nieuwe bouwwijze zorgde ervoor dat de X4 niet alleen groter werd, maar tegelijkertijd ook lichter. Nu valt 50 kilogram redelijk mee, maar de nieuwe X3 was dik 8 centimeter langer en bijna 4 centimeter breder.
Benzine
De motoriseringen van de nieuwe X4 zijn eenvoudig onder te verdelen: een tweeliter viercilinder en drieliter zescilinder, beide naar keuze als benzine- of dieselmotor. In tegenstelling tot de X3 is de BMW X4 niet leverbaar met achterwielaandrijving (sDrive) of met handbak, alle X4’s hebben een automaat en xDrive-vierwielaandrijving. Instappen doe je met de xDrive20i met 184 pk. Een stapje hoger staat de xDrive30 met 252 pk. Het topmodel is de X4 M40i met 354 pk (360 pk in 2020).
Diesel
Qua diesels is het eveneens overzichtelijk bij de BMW X4. De zelfontbrander is weliswaar minder populair, maar in dit soort auto’s kun je hoge prestaties koppelen aan een enigszins aangenaam verbruik. De xDrive20d met 190 pk is de eenvoudigste diesel. De xDrive25d is vrij simpel, deze biturbo viercilinder met 231 pk is slechts één jaartje leverbaar geweest. Logisch, want de stap naar de xDrive30d met 265 pk is niet heel groot. Zo’n zescilinder loopt meteen ook wat relaxter. De topdiesel is de X4 M40d met 326 pk. In 2020 worden de 30d (286 pk) en 40d (340 pk) voorzien van een nieuwe zescilinder turbodiesel.
BMW X4 M
Ondanks de komst van de M40-modellen, is er nu eindelijk een échte M-topmodel: de X4 M. Deze is voorzien van een 3.0 zescilinder twin turbomotor met 480 pk bij 6.250 toeren en 600 Nm bij 2.600 toeren. De X3 M knalt in 4,2 seconden naar de 100 km/u. Maar het kan nog sneller, als je kiest voor de X4 M Competition. In dat geval levert de zespitter zelfs 510 pk en is de 100 km/u al bereikt in 4,1 seconden. Met prijzen die hard richting de anderhalve ton gaan met een paar opties, zullen de X4 M en X4 M Competition vrij zeldzaam blijven. Daarover gesproken: in Nederland blijft de X4 überhaupt vrij zeldzaam. In de eerste zes volle jaren zijn er iets meer dan 1.600 exemplaren van verkocht.
BMW X4 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW X4.