De BMW X3 was wel de eerste, niet de beste.
BMW was niet de absolute pionier als het aankomt op de SUV voor op de weg. Wel was BMW het merk dat het recept perfect heeft weten toe te passen. Dat niet alleen, commercieel heeft het ze absoluut geen windeieren gelegd. Daarom is het ook niet vreemd dat BMW zo snel mogelijk na het lanceren van de X5 keek hoe ze het succes van deze auto konden uitbreiden.
Inhoudsopgave
xActivity Concept
Dat deden de Beiers al in 2003. De xActivity-concept was een voorbode van wat er ging komen. Die auto had geen B- en C-stijlen een open dak á la Fiat 500C. Wat vooral opviel was dat de afmetingen nogal genereus waren ten opzichte van de amper 3 jaar oude BMW X5. Qua lengte scheelde het nauwelijks.
E46-techniek
Waar de X5 veel techniek deelde met de E39, deed de BMW X3 (E83) dat met de 3- Serie E46. Zo is de achtertrein bijna identiek aan dat van de 330xi van de E46 generatie. Het xDrive-systeem in de X3 was nog vrij rudimentair, met een vaste verdeling tussen de voor- (40%) en achterwielen (60%). Het uiterlijk was aanzienlijk guitiger dan dat van de X5. Dat wil niet zeggen dat het Chris Bangle-design bij iedereen in de smaak viel. Niet alleen de koplampen zagen er onconventioneel uit, dat gold ook voor de achterlichten.
Kritiek
De kritiek stopte daar niet: het interieur was behoorlijk ‘goedkoop’ en het comfort was ver te zoeken. BMW had de X3 wellicht iets te sportief in de markt gezet. In Nederland had je er dankzij het perfecte wegdek wel minder last van. Bij ons kwam de X3 op de markt in vier varianten. De twee benzinemotoren waren klassiek BMW: twee zijdezacht lopende zes-in-lijn motoren met 192 pk (2.5i) of 231 pk (3.0i). Dieselen kon met de 2.0d (viercilinder) en 3.0d zescilinder. Een 2.0i viercilinder benzine werd in 2005 aan het gamma toegevoegd.
Facelift
Het ietwat discutabele uiterlijk van de X3 werd iets strakgetrokken in 2006 met de facelift, of LCI zoals BMW het noemt. De motoren kregen er een paar pk’s en Nm’s bij. De snelste BMW X3 was ditmaal geen benzine, maar een diesel. De X3 xDrive35d beschikte namelijk over de M57 3-liter zes-in-lijn met dubbele turbo. Het resultaat was een uiterst gezonde 286 pk en een koppel van maar liefst 580 Nm.
Tweede generatie X3 (F25)
In 2011 mag de nieuwe BMW X3 (F25) het gaan proberen. De spannende design-periode van Chris Bangle heeft plaats gemaakt voor een veel conventioneler design. Net als zijn voorganger werd de X3 gebouwd in de Verenigde Staten. Logisch, want de afzet is daar het grootst. In Nederland kwam de X3 er met de 2.0 viercilinder turbo, met naar keuze 184 pk (xDrive20i) of 245 pk (xDrive28i). Er was nog wel een zescilinder benzine in de vorm van de xDrive35i.
Diesels
Voor Europa waren de diesels veel relevanter. De nieuwe instapper was de sDrive18d, met achterwielaandrijving. De 20d, 30d en 35d waren allemaal xDrives. De eenvoudig uitgeruste versies hadden een handgeschakelde zesbak, een achttraps automaat was optioneel leverbaar. De sterkere varianten van de X3 hadden deze bak standaard. In Nederland sloeg het nieuwe model beter aan dan de oude, zonder dat er een bijtellingsvriendelijke optie was. In 2012 verkocht BMW meer dan 1.110 stuks van de X3, een record tot dan toe.
Agressiever
De X3 facelift (LCI) vond plaats in 2014. Het ietwat anonieme front maakte plaats voor een agressiever ogende voorzijde. De grille was ook forser uitgevallen, met ‘grovere’ lamellen in de nieren. Aan de achterzijde waren de wijzigingen minder opvallend. Voordeel voor zuinige asfalttijgers was de achterwielaangedreven benzineversie (sDrive20i). Verdere was er een nieuwe ‘xLine’-uitvoering. Bijzonder was de Alpina XD3, de eerste cross-over van Alpina. Deze was voorzien van de motor uit de Alpina D5, goed voor 351 pk en 700 Nm. De Alpina XD3 was ook voorzien van de bekende 20-spaaks velgen en optioneel verkrijgbare Dekoset.
Derde generatie X3 (G01)
In de zomer van 2017 neemt BMW de derde generatie X3 in productie. De auto staat op het nieuwe CLAR-platform. Dit is een modulair platform waarmee de X3 voorbereid is op eventuele plug-in hybride aandrijving, bijvoorbeeld. Dankzij het CLAR-platform is de G01 zo’n 55 kilogram lichter dan zijn voorganger, terwijl de X3 G01 wel iets groter is geworden. Ook de derde generatie X3 komt uit Spartanburg.
Overzichtelijk
Qua motoren is het vrij overzichtelijk. Het zijn allemaal 2.0 viercilinders of 3.0 zescilinders. De gradatie bepaalt de naam, het vermogen, de prestaties en uiteraard de prijs. In navolging van Alpina komt BMW zelf met sportieve X3’s. Vier stuks maar liefst. De X3 M40d is het beste te vergelijken met de Alpina XD3, die in 2018 op de markt komt. De M40i is dezelfde auto, maar dan met een benzine motor (eerst 360 pk, daarna 384 pk). De ‘M40’-modellen zijn zogenaamde M-Performance modellen: wel vlot en sportief, maar niet overdreven.
X3 M Competition
Dat laatste is wel mogelijk vanaf 2020, want dan staan de X3 M (480 pk) en X3 M Competition (510 pk) klaar. In 2020 is er een belangrijke variant voor onze markt: de X3 xDrive30e plug-in hybride. Voor wie dat nog niet vooruitstrevend genoeg is, onthuld BMW de iX3, een geheel elektrische BMW X3. Qua verkoopcijfers doet de X3 het inmiddels beter dan ooit. Zowel wereldwijd als in Nederland.
BMW X3 (G01) facelift
In 2021 verschijnt er een milde facelift van de derde generatie BMW X3. Meest in het oog springend zijn de nieuwe koplampen en achterlichten. De opfrisbeurt komt beschikbaar in combinatie met een flink aantal motoren. Van de xDrive20d, xDrive30d, M40d diesels tot dexDrive20i, xDrive30i, M40i benzinemotoren.
Alle benzinemotoren van de BMW X3 van na de facelift zijn uitgerust met een 48 volt generator. Voor het interieur heeft het merk afgekeken bij de 4 Serie. Diverse elementen van de coupé zijn meegenomen naar de facelift X3.
BMW X3 artikelen
Meer lezen? Dit zijn de laatste artikelen over de BMW X3.