De BMW X2: de X1, maar dan krapper en duurder.
Er zit een verschil tussen wat mensen willen kopen en waar je als merk voor staat. Als er één merk is dat daar ‘last’ van heeft, dan is het BMW wel. In de jaren ’90 was het gamma heel erg overzichtelijk. Er was een 3, 5 en 7 Serie, plus een Z3 en 8 Serie. Dat was het. Natuurlijk waren er wat varianten zoals een Touring, coupé of cabriolet, maar dan hield het ook op.
Inhoudsopgave
Furore
Aan het begin van het nieuwe millennium maakt BMW furore met twee zeer succesvolle producten: de New Mini en de BMW X5. Uiteraard stonden beide auto’s in een verschillend gedeelte van de markt. Zoals veel merken experimenteerde BMW met hun nieuwe niche-uitvindingen. Denk aan een kleinere X3, bijvoorbeeld.
Coupé-SUV
Van de tweede generatie ‘bedacht’ BMW een X6, een X5 met aflopend dak en ‘sportief’ karakter, ondanks het feit dat het een crossover was. Aan de andere kant deed BMW hetzelfde met Mini. Denk aan diverse modellen als de Countryman, Paceman, Cabrio en Clubman. Tussen die twee modellijnen is de BMW X2 ontstaan. De BMW X2 is gebaseerd op de tweede generatie BMW X1. Waar de eerste X1 nog op het achterwielaangedreven platform van de 3 Serie (E90) staat, is de tweede generatie gebaseerd op het UKL-platform. Dit betekent dat de auto technisch gezien op basis van hetzelfde platform als de Mini Countryman en Mini Clubman staat.
Kruisbestuivingen
Dat resulteerde in een enorm aantal kruisbestuivingen. Want waar MINI het hogerop zocht, keek BMW juist verder naar beneden. De 2 Serie Active Tourer en 2 Serie Gran Tourer worden ook gebouwd op dit platform. De reden dat het platform zo controversieel is, heeft te maken met de aandrijving. BMW voor lange tijd voorvechter geweest van de motor in lengte in combinatie met achterwielaandrijving. Men noemde het ‘standaardaandrijving’.
UKL-platform
Bij het UKL-platform is de architectuur anders. De motor is namelijk dwars voorin geplaatst en drijft de voorwielen aan. Dit heeft als nadeel dat het klassieke ‘BMW-gevoel’ minder aanwezig is. Aan de andere kant betekent het dat de ontwerpers veel meer vrijheid hebben om een auto te ontwerpen die bovendien meer ruimte biedt, iets waar BMW absoluut niet bekend om staat.
BMW X2
De BMW X2 is in feite een soort coupé-achtige variant van de X1. De X2 kwam in het voorjaar van 2018 op de markt. Ondanks het stoere voorkomen en de BMW-badge is het een vrij compacte auto. De totale lengte is 4,36 meter en de hoogte bedraagt 1,52 meter. De X2 dankt zijn relatief stoere looks aan de breedte van 1,82 meter. Ook is de wielbasis redelijk groot met 2,67 meter. Hoewel de X2 over voorwielaandrijving en een relatief grote wielbasis beschikt, is het absoluut geen ruime auto. Dat komt door het modieuze koetswerk.
Sportief
De prestaties zijn sportief, maar dan moet je wel de goede uitvoering kiezen. De instapper (X2 sDrive18i) heeft een 1.5 driecilinder met 140 pk. Die gaat nét boven de 200 km/u en haalt de 100 in nét geen 10 tellen. De X2 sDrive20i heeft een 2.0 viercilinder met 192 pk en 280 Nm, deze versie is aanzienlijk sneller. Tevens is een automaat op deze uitvoering bij de prijs inbegrepen, alleen de instapversie heeft standaard een handbak. Op de ‘20i’ is xDrive vierwielaandrijving mogelijk.
BMW X2 M35i
Dan zijn er twee interessante uitvoeringen. De X2 M35i omdat het de meest sportieve versie is. Dit model heeft weliswaar ook een tweeliter, maar wel met 306 pk en 400 Nm. Vierwielaandrijving is standaard. De 0-100 km/u sprint is in 4,9 tellen achter de rug en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Een buitengewoon rappe crossover. De prijs van 70 mille (in Nederland) is overigens niet mals.
Plug-in Hybride BMW X2
Een oplossing kan zijn om te kijken naar de X2 xDrive25e. De ‘e’ geeft aan dat het gaat om een hybride aandrijving. Beter nog: het is een plug-in hybride waarmee je daadwerkelijk redelijke stukken elektrisch kunt rijden. Enerzijds is er een 1.5 driecilinder met 125 pk, maar deze wordt bijgestaan door een elektromotor met 95 pk. Het systeemvermogen bedraagt 220 pk en het systeemkoppel is 385 Nm. Qua prestaties blijft deze iets achter op de M35i: 0-100 km/u duurt 6,8 tellen en de topsnelheid is begrensd op 195 km/u.
Diesels
Omdat je de 3,7 kWh kunt laden, is een elektrische actieradius van meer dan 50 kilometer nodig. Het opgegeven verbruik van de X2 xDrive25e is beter dan 1 op 50, maar vooral heel erg afhankelijk hoe je ermee omgaat. BMW zet overigens veel in op diesels. Er is een 16d (116 pk), 18d (150 pk), 20d (190 pk) of 25d (231 pk). Die laatste heeft standaard vierwielaandrijving en een automaat. Bij de 20d is een automaat standaard, maar vierwielaandrijving optioneel. Bij de 18d zijn een automaat en vierwielaandrijving optioneel eveneens mogelijk, bij de 16d kun je eventueel alleen voor een automaat kiezen. Ondanks dat de auto enorm hip is, is het vooralsnog geen daverend succes. In het eerste jaar werden er bijna 650 van verkocht in Nederland, daarna liep het al terug. De goedkopere, ruimere en praktischere X1 is in Nederland veel populairder.
BMW X2 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW X2.