BMW kleinste Sports Activity Vehicle: de X1.
De BMW X5 mag geprezen worden als de grondlegger van zijn segment. Natuurlijk waren er andere luxe SUV’s met asfaltkwaliteiten, maar niet zoals de X5 ze etaleerde. De BMW X5 was bijna overal een enorm succes. Dus wat doe je dan als fabrikant? Inderdaad: je melkt het idee uit. BMW noemde zijn crossovers geen Sports Utility Vehicles (SUV), maar Sports Activity Vehicle (SAV). De X3 kwam al in 2004, maar was geen enorm succes. De auto was erg Amerikaans qua verfijning, mede omdat ‘ie daar gebouwd werd. Qua prijs en formaat stond de X33 behoorlijk dicht bij de X5, dus iedereen koos automatisch voor de X5.
Inhoudsopgave
Concept X1
Pas later, in 2007, werd de X5 wat groter (met de E70-generatie) en verbeterde BMW de X3. Tijdens de Salon van Parijs in 2008 vond BMW het tijd om het SAV-idee verder naar beneden af te ronden. Dat deden ze met de Concept X1. Ondanks de naam Concept, zag de auto er behoorlijk productierijp uit. Uiteindelijk bleek dat de goudgele Concept X1 gewoon het productiemodel was, maar dan met geblindeerde zijruiten.
Eerste generatie X1 (E84)
De BMW X1 (E84) is gebaseerd op de stationwagonversie van de E91, ofwel de 3 Serie Touring (2006-2012). De BMW X1 was te verkrijgen als sDrive en xDrive. xDrive stond voor vierwielaandrijving. sDrive was relatief nieuw. Heel verwarrend noemde BMW de Z4 óók sDrive (terwijl AWD geen optie was). Destijds moest sDrive sportief en dynamisch zijn. Tegenwoordig staat het simpelweg voor tweewielaandrijving.
E91-basis
Omdat de X1 op de BMW E91 is gebaseerd, is de auto ook voorzien van achterwielaandrijving. Ook de motoren kwamen grotendeels overeen. In Nederland is de X1 leverbaar met voornamelijk diverse diesels. Het zijn allemaal viercilinders: 18d, 20d en 23d. De eerste twee hebben standaard achterwielaandrijving. De enige optie voor een benzinemotor is meteen een bijzondere. De X1 xDrive28i heeft namelijk een N55 3.0 zes-in-lijn benzinemotor, goed voor 258 pk. In deze klasse hoogst ongebruikelijk.
Uitbreiding, afscheid zescilinder
In 2010 komen er twee benzinemotoren bij: de 18i en de 20i. De 18i heeft een tweeliter viercilinder en de 20i is een van de eerste turbo viercilinders van BMW, in dit geval goed voor 184 pk. In 2011 wordt de zescilinder (die nauwelijks werd verkocht) bedankt voor zijn bewezen diensten. Wel verwarrend: de opvolger heet óók X1 xDrive28i. De motor is in dit geval een 2.0 turbo met 245 pk en 350 Nm. De prestaties zijn min of meer gelijkwaardig, het verbruik is lager. Wel moet je het doen met een minder fraai motorgeluid.
Life Cycle Impulse
In 2012 wordt de X1 gefacelift, de zogenaamde LCI (Life Cycle Impulse). De bumpers, achterlichten, voorbumpers en buitenspiegels zijn gewijzigd. Ook wordt het interieur iets opgewaardeerd. In 2012 komt er een sDrive16d voor mensen met heel erg weinig haast. De eerste generatie was geen enorm succes in Nederland. In het beste jaar werden er meer dan 1.600 exemplaren aan de man gebracht en in 2011 waren het er nog bijna 1.500. Daarna nam de interesse hard af. De X1 was niet bijzonder ruim, vrij straf afgeveerd en vrij prijzig.
Tweede generatie BMW X1 (F48)
Voor BMW was het extra vervelend, want de X1 was vanwege zijn E91-chassis vrij prijzig om te bouwen. Er werd ook niet veel winst op gemaakt. Vandaar dat BMW het roer in 2016 rigoureus omgooide met de tweede generatie BMW X1 (F48). Deze generatie is compleet anders. De auto is nu gebouwd op het UKL2-platform, waar de 2 Serie Active Tourer en MINI Countryman ook gebruik van maken. Het grootste verschil is dat de motor nu overdwars staat (in plaats van in lengterichting) en de voorwielen worden aangedreven.
Vierwielaandrijving mogelijk
Vierwielaandrijving is wel degelijk mogelijk op de meeste uitvoeringen. In dit geval hebben de X1 sDrive modellen voorwielaandrijving, de xDrive-modellen hebben vierwielaandrijving. De X1 sDrive18i heeft een 1.5 driecilinder motor, die we kennen uit de MINI. De 20i heeft 190 pk en de 28i heeft zelfs 231 pk. Er zijn vier diesels. De 16d is een 1.5 driecilinder (in feite de MINI Cooper D motor), de 18d (150 pk), 20d (190 pk) en 25d (231 pk) zijn viercilinder.
Plug-in hybride
Voor Nederland een interessante uitvoering is de X1 xDrive25e. Dit is een plug-in hybride met 1.5 driecilinder benzinemotor en een flinke elektromotor. Qua vermogen (225 pk) en koppel (385 Nm) zit je meer dan goed, terwijl het potentiële verbruik (en dus de CO2-taks) erg laag is.
BMW X1 facelift
De BMW X1 wordt in 2019 gefacelift. Op het eerste oog lijkt er weinig anders te zijn, maar de voorzijde is toch wezenlijk anders met een compleet nieuwe bumper en koplampen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de uitvoering (Sport, X-Line of M Sport) al kan zorgen voor een ander uiterlijk. Het interieur gaat er ook enorm op vooruit. Qua motoren verandert er vooralsnog erg weinig. In 2020 keert de plug-in hybride terug. Leuk weetje: de BMW X1 wordt in Nederland gebouwd.
Sterker nog, in 2019 is er zelfs een speciale editie, de X1 sDrive20i VDL NedCar Edition. Over die xDrive 20i, die krijgt in 2021 een licht aangepaste motor die gek genoeg iets minder vermogen levert: 178 pk in plaats van 192 pk. Het koppel blijft wel gelijk en volgens bij geldt het zelfde voor de prestaties. Ook de 18i daalt, in dit geval van 140 naar 136 pk.
Nieuwe generatie: BMW X1 (U11)
In 2022 staat er een compleet nieuwe generatie klaar, modelgeneratie ‘U11’. Deze wordt niet meer in Nederland gebouwd, maar in Regensburg. Het is overduidelijk een modernere auto geworden, maar BMW realiseert dat dit een belangrijke auto is. Dus de X1 geniet niet mee van de designstrapatsen die het merk haalt met andere BMW’s in die periode aan de man worden gebracht. Denk aan de 2 Serie Coupé, 4 Serie Coupé en 7 Serie.
De U11-generatie staat op het UKL2-platform, net als de 1 Serie en diverse 2 Series (Gran Coupé, Active Tourer). Nog altijd is de basis van de BMW X1 voorwielaangedreven, met de motor overdwars. De X1 is ietsje gegroeid met een lengte van precies 4,50 meter (5,3 cm langer), een breedte van 1,85 meter (3 centimeter breder) en een hoogte van 1,64 meter (4 centimeter hoger). Ook de wielbasis groeit met 2 centimeter naar 2, 69 meter.
Vier (!) aandrijfsoorten voor de BMW X1
In technisch opzicht is er keuze uit vier verschillende aandrijfsoorten. De benzineversie is er als 18i, 20i en 23i. De eerste twee hebben een 1.5 driecilinder en voorwielaandrijving. De 23i heeft vierwielaandrijving. Dan zijn er 3 diesels, waarbij de 18d voorwielaandrijving heeft en de 20d en 23d xDrive. Vierwielaandrijving is standaard op elke plug-in hybride. Jazeker, ook daar is er nu keuze. Gezien het kleine prijsverschil met de benzine-varianten, zijn deze uitermate geschikt voor het Nederlandse klimaat.
De 25e heeft een systeemvermogen van 245 pk, de X1 xDrive30e zelfs 326 pk. In beide gevallen is de 1.5 driecilinder goed voor 136 pk. De xDrive25e heeft één elektromotor, de X1 30e heeft er twee. In alle gevallen heet elke BMW X1 een automaat, in dit geval de zeventraps DCT van Getrag-origine (de 7DCT300 om precies te zijn).
Elektrische variant: iX1
Ook belangrijk voor Nederland is de BMW iX1. BMW heeft een duidelijke strategie. Op de basis van hun ‘gewone’ auto’s bouwen ze ook de elektrische varianten. Of beter gezegd, het platform wordt dermate ontwikkeld dat er meerdere aandrijflijnen toepasbaar zijn. Bij Audi is dat bijvoorbeeld anders, de Q4 e-tron is een ‘pure’ EV (er is geen benzineversie van). Bij Mercedes deelt de EQB zijn bodemplaat met de GLB-klasse.
De iX1 heeft twee elektromotoren die samen goed zijn voor 313 pk. Dat niet alleen, ze leveren samen ook nog eens 494 Nm. Ondanks het enorm hoge gewicht (1.985 kg) is de iX1 xDrive30e heel erg snel. Van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 5,7 seconden. Qua prijzen scheelt het tegenwoordig weinig meer. De sterkste benzineversie kost 56 mille, de sterkste PHEV 55 mille. En de EV moet 56 mille kosten. De sterkste diesel is met 60 mille overduidelijk het duurste.
BMW X1 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je een overzicht van de laatste artikelen over de BMW X1.