De BMW M6 is als een M5, maar dan sneller, lager, sportiever en duurder.
BMW heeft altijd goed gegrossierd in zijn extra dikke topmodellen. De eerste was natuurlijk de M1, de supersportwagen. De tweede was een M535i, alhoewel dat meer een iets sportiever aangeklede 525i was dan een echt sportmodel.
Inhoudsopgave
M6/M635CSi (E24)
In 1984 was het echter tijd voor de eerste BMW M6. Althans, voor sommige markten. De auto kende namelijk twee namen. De eerste was BMW M635CSi. Zo werd de auto verkocht in Europa en dus ook in Nederland. In Japan en de Verenigde Staten kreeg het model de naam M6, zoals wij die nu overal kennen. De BMW M635CSi was een heel bijzondere auto. De basis was de reguliere 6 Serie van deze generatie (E24). De 6 Serie was op zijn beurt weer een coupé-variant op basis van de 5 Serie.
Dan komt nu het opmerkelijke: De M6 en M635CSi hadden niet dezelfde motor. De M6 beschikte over de S38B35 met 266 pk, terwijl de M635CSi de M88/3 motor had, die in grote lijnen overeenkomt met de motor uit de BMW M1. De motor leverde in de Europese versies de volle 286 pk. In alle gevallen was de auto voorzien van een handgeschakelde vijfbak van Getrag en BBS RS-velgen. De M635CSi/M6 werden van 1983 tot 1989 geproduceerd.
8 Serie (E31)
Daarna gebeurde er een hele tijd niets met de naam. In 1989 kwam de BMW 8 Serie op de markt. Die auto was een stuk groter, luxer en hoger in de markt gezet. Meer een concurrent voor de Porsche 928 en de Mercedes-Benz SL. De 8 Serie was er niet eens met zescilinder, enkel met V8- en V12-motoren. De 8 Serie bleef in productie tot 1999.
M6 (E63)
Op basis van de BMW 5 Serie (E60) kwam er een nieuwe 6 Serie in 2003. In 2005 volgde een nieuwe BMW M6. Die auto kun je uiteraard zien als een 6 Serie met alle hardware van de toen spectaculaire BMW M5. Dat kwam in eerste instantie door de motor. Dat was namelijk de S85B50, een geheel atmosferische tiencilinder. Het was de 5.0 V10 die nog niet lang ervoor zijn debuut beleefde in de BMW M5. Ook in de M6 was de motor goed voor 507 pk bij 7.750 toeren en het koppel bedroeg 520 Nm bij 6.100 toeren. Een ongelooflijke motor met een waanzinnig mooi geluid. Het gewicht lag ietsje lager dan bij de M5. In tegenstelling tot wat je zou aannemen, is de M6 Coupé desondanks langer en breder.
M6 Cabrio (E64)
De BMW M6 kwam er ook als cabriolet. Zo kon je de magistrale motor nog beter horen. De M6 Cabrio was wel aanzienlijk zwaarder. Nog altijd waren de prestaties dik in in orde, maar je merkte wel dat het koppel relatief laag was, zeker bij lage toeren. Ook was de SMG-transmissie geen onverdeeld genoegen. In de VS zijn ze geleverd met een handbak. Ook was het verbruik exorbitant. De fabrieksopgave voor normaal stadsgebruik was 1 op 4,4 en dat haalde niemand. 1 op 3, 1 op 4 was echt het maximaal haalbare. Er was een 6 Serie facelift, maar deze ging voorbij aan de M6. Uiteraard werden er geregeld wat updates uitgevoerd, maar niet visueel en motorisch. De M6 bleef tot 2010 in productie. Daarna werd het tijd voor de nieuwe generatie M6.
M6 (F13)
Voor de volgende M6 moest natuurlijk eerst een nieuwe basis komen: de nieuwe generatie BMW 6 Serie. Voor de 6 Serie moest er weer eerst een 5 Serie verschijnen. De 5 Serie (F10) kwam in 2009, de 6 Series arriveerden in 2011. Eerst als Cabriolet (maart), daarna als Coupé (juni). De M6-versies arriveerden begin 2012, toen ze stonden te schitteren op de Salon van Genève. Net als de BMW M5 had de M6 de V10 bedankt ten faveure van een V8 met dubbele turbo’s.
Deze kleinere motor (4.4 liter) was echter dankzij die turbo’s in staat om meer vermogen (560 pk) en véél meer koppel te leveren. Al vanaf 1.500 toeren stond er maar liefst 680 Nm klaar. Nog een verschil met de vorige generatie was de transmissie. De SMG-bak was vervangen voor een DCT, een automaat met dubbele koppelingen en zeven versnellingen. Het geluid was minder spectaculair, maar de prestaties stonden op een hoger plan, het verbruik onder deellast was veel aangenamer. Je kon nu op een prettigere wijze een Europese roadtrip ondernemen.
M6 Gran Coupé (F06)
De M6 kwam er aanvankelijk in twee smaakjes: de Coupé (F13) en Cabriolet (F12). In 2013 verscheen er een derde model, de M6 Gran Coupé (F07). Dat was een sedan. Dat klinkt verwarrend, aangezien de M6 de coupé-versie is van de M5 sedan. De M6 Gran Coupé was echter een zogenaamde vierdeurs coupé. Een tegenstrever van de Mercedes-Benz CLS, Audi A7 of Porsche Panamera. Aanzienlijk hoger in de markt gepositioneerd, met de nadruk op luxe en sportiviteit.
M6 Competition
In 2014 verscheen de M6 Competition Package. Een pakket om je M6 wat sportiever te maken. Zo waren de veren en dempers wat strakker. Daarnaast was de uitlaat iets sportiever (luider) en waren de anti-rollbars dikker. Ook de besturing was wat directer. Leuker was het kleine sprongetje in vermogen naar 575 pk. De gehele M6-range werd in 2015 voorzien van een facelift. Daarna kreeg de Competition nog meer vermogen. De M6 Coupé bleef tot 2018 in productie, de M6 Gran Coupé en Cabriolet mochten blijven tot 2019. De auto’s werden opgevolgd door de BMW M8.
BMW M6 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW M6.