De BMW M4 is de sportievere BMW M3.
Er zijn soms van die dingen die je niet wil doen. Denk aan het opvolger van David Ferguson bij Manchester United. Het kan alleen maar slechter gaan en je wordt continu vergeleken met je voorganger. Voor de opvolger van de BMW M3 geldt het zelfde. De BMW M3 is namelijk een icoon. Het is de perfecte combinatie van prestaties, lol, luxe, circuitcapabiliteit, uitstraling en prijs.
Inhoudsopgave
Andere naam
Zo’n auto kun je dus niet ineens een andere naam gaan geven. Aan de andere kant wilde BMW de 3 Serie Coupé (de basis voor de meeste M3’s) hoger in de markt zetten. Audi had natuurlijk de A5 en Mercedes-Benz had heel slim de CLK en E-Klasse Coupé, luxe coupé’s die er groter en duurder uitzagen dan dat ze onderhuids waren. Deze auto’s waren namelijk in technisch opzicht een C-Klasse.
Overstag
BMW wilde met de ’90’-generatie de Coupé en Cabriolet voorzien van de nieuwe naam, maar trok op het laatst toch de spreekwoordelijke keutel in. De E92 en E93 werden alsnog 3 Serie genaamd. Dit hield in dat de M-derivaten (op basis van de E90 sedan, E92 coupé en E93 cabriolet) alsnog M3 gingen heten. In 2013 ging BMW dan eindelijk overstag. De opvolger van de 3 Serie kreeg de naam 4 Serie. Aanvankelijk was er alleen een coupé, later volgde er een cabriolet en een Gran Coupé. Dit laatste is niet relevant in dit overzicht, aangezien deze nooit als M4 is geleverd. De M4 kwam een jaar later in maart 2014.
Eerste generatie BMW M4
Er was nog een grote cultuurschok. Net als de reguliere 4 Serie had de M4 geen atmosferische motor meer. Onder de kap met powerdome lag een S55B30 zes-in-lijn met dubbele turbo. Qua vermogen was deze iets sterker dan de voorganger, maar met name het koppel was een verschil. De hoogtoerige 4.0 V8 leverde bovenin ergens iets van 420 Nm, maar de S55-motor wist 550 Nm te mobiliseren, al heel vroeg in het toerengebied. De M4 voelde aanzienlijk sneller aan.
Coupé of Cabriolet
Er was keuze uit vier varianten, in eerste instantie. Er kon gekozen worden uit een Coupé of Cabriolet (Cabrio is meer dan 200 kilogram zwaarder) en tussen een handbak en een automaat (de automaat was 40 kilo zwaarder). Voor de topsnelheid maakte het niets uit: alle M4’s waren namelijk begrensd op 250 km/u. Qua acceleratie scheelde het ongeveer een halve tel. In Nederland waren de DCT-automaten met dubbele koppeling verreweg het meest populair. Dankzij de gunstigere CO2-uitstoot was deze juist ietsje goedkoper. In heel Europa was de M4 het populairst met DCT-bak.
BMW M4 GTS
In 2015 zag de BMW M4 GTS het levenslicht. De auto was de geestelijk opvolger van de BMW M3 Sport Evolution (E30), M3 GT (E36), M3 CSL (E46) en M3 GTS (E92). Mede dankzij waterinjectie was de zescilinder nu goed voor 500 pk en 600 Nm. Tegelijkertijd lag het gewicht zo’n 30 kilogram lager. De topsnelheid was wel begrensd, maar niet op 250 km/u. Op de Autobahn kun je 305 km/u halen. De auto is voornamelijk gebouwd voor de betere trackdays. Het interieur is veel minder luxe. Op de Nordschleife van de Nürburgring is de M4 GTS een half minuutje sneller dan de gewone M4.
BMW M4 Competition
Van de M4 GTS zijn er maar 700 stuks gebouwd. Voor de overige klanten is er sinds 2016 ook een iets scherpere M4. Toen kwam namelijk de M4 Competition op de markt. In feite is het een pakket dat je kon bestellen op de reguliere M4 Coupé en M4 Cabriolet. De wijzigingen waren subtiel, maar zeker merkbaar: de M4 Competition heeft namelijk andere veren, dempers, anti-rollbars en een aangepast differentieel. Tevens kreeg je een sportuitlaat, andere velgen, gave sportstoelen en de M-driekleur in de gordels. De grille en raamlijsten zijn niet van aluminium of chroom, maar in hoogglans Shadowline uitgevoerd. Oh ja, de motor leverde nu 450 pk waardoor deze net even sneller was.
BMW M4 CS
Voor wie de GTS net gemist heeft en de Competition te gewoontjes vindt, kwam er in 2017 een M4 CS, wat verwarrend genoeg staat voor Competition Sport. De CS heeft 460 pk, is 50 kilogram lichter mede dankzij een koolstofvezel splitter. Van de M4 CS zijn er slechts 3.000 gebouwd. Waar de M3 in 2018 al uit productie ging, mocht de M4 het nog even uitzingen. De Coupé ging in 2020 uit productie, de Cabriolet bleef nog even in het gamma.
Controversiële neus
De tweede generatie M4 wordt in september 2020 geïntroduceerd. De auto krijgt de hoogst controversiële neus met de grote nieren. De motor is een doorontwikkeling van de oude zescilinder. Er zal een puristische uitvoering verschijnen met 480 pk en een handbak, of een automaat met 510 pk en vierwielaandrijving. Een cabriolet volgt later, ditmaal met een stoffen kap.
Een jaar later volgde een nieuwe variant. In eerste instantie was de M4 enkel verkrijgbaar met achterwielaandrijving. In 2021 introduceerde BMW echter de M4 xDrive. Dankzij vierwielaandrijving is de krachtigste 4 Serie nog sneller geworden in acceleratie. In slechts 3,5 seconden zit de BMW M4 xDrive op honderd kilometer per uur.
M4 CSL
Voor een hardcore variant stoft BMW de iconische naam CSL af. Vanwege het 50 jarige bestaan van BMW M onthult het merk in 2022 de M4 CSL. Het is een uitgeklede, puristische variant op de M4.
De CSL krijgt 550 pk en 650 Nm kopel. Daarmee sprint het beest in 3,7 seconden naar de honderd. Je hebt altijd achterwielaandrijving en een automaat in het geval van de M4 CSL.
In vergelijking met een gewoon exemplaar is de CSL op een dieet gezet. Het model weegt 1.625 kg. Enkele dingen die BMW M heeft gedaan om gewicht te besparen is speciale lichtgewicht velgen, carbon kuipstoelen, een carbon motorkap en een carbon achterklep. Vergeet ook niet het titanium lichtgewicht uitlaatsysteem.
Andere aanpassingen zijn gedaan aan het onderstel. Zo staat de BMW M4 CSL nog lager dan een regulier exemplaar. Daarnaast is de hardcore BMW standaard uitgerust met carbon keramische remmen. BMW bouwt 1.000 stuks van de M4 CSL.
BMW 3.0 CSL
Op basis van de BMW M4 komt in 2022 nóg een CSL: de 3.0 CSL. Deze heeft een compleet andere carrosserie, geïnspireerd op de originele 3.0 CSL. Met deze auto viert BMW M hun 50-jarig bestaan. Qua specificaties is het verschil met de M4 CSL niet groot: de 3.0 CSL heet 560 pk en 550 Nm aan koppel. Met een oplage van slechts 50 stuks is de 3.0 CSL zeer exclusief.
BMW M4 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW M4.