De BMW iX1 is de kleinste elektrische crossover van BMW.
Elke fabrikant heeft zijn eigen manier om over te gaan van verbrandingsmotoren naar elektrisch. Voor Tesla is het logisch, dat is een EV-startup en nu een volwaardige fabrikant van elektrische auto’s. Volkswagen koos er vrij snel voor om ‘pure’ EV’s te bouwen. Dat wil zeggen platforms die specifiek bedoeld zijn voor elektrische auto’s. Bij een gewone auto heb je niet alleen de (grote) verbrandingsmotor om rekening mee te houden, maar ook het cardan, de tank, de uitlaat en andere benodigdheden. Bij een EV heb je alleen de kleine elektromotor en een hele grote accu. Dat betekent een compleet andere indeling van de attributen (de zogenaamde ‘packaging’ zoals de Britten het zo mooi kunnen zeggen).
Platform BMW iX1
Het is opvallend dat BMW met de iX1 kiest voor een platform dat op twee manieren gebruikt kan worden: elektrische of verbrandingsmotor. Dit terwijl de voorganger, de BMW i3, een volledig elektrische auto was. Die auto had een extra licht carbon chassis dat heel erg ruim van opzet was. De i3 was revolutionair in veel opzichten. Het probleem is dat dit niet altijd uitbetaald voor een autofabrikant. Voor velen was de i3 destijds een stap te ver. Te futuristisch, te bijzonder gestyled en de elektrische (accu)-techniek was nog niet ver genoeg.
De BMW iX1 is daarentegen niets meer dan een elektrische versie van de BMW X1 van de derde generatie. BMW hanteert een bijzondere strategie als het gaat om elektrische auto’s. De iX (de grote SUV) is vanaf het ventieldopje ontwikkeld als elektrische auto. De i4 is echter een 4 Serie Gran Coupé en de i7 een 7 Serie, maar dan beide met elektrische aandrijving. Voor de iX1 geldt hetzelfde.
Afmetingen BMW iX1
De BMW iX1 is 4,5 meter lang, 1,845 meter breed en 1,642 meter hoog, net als de gewone X1. De iX1 is er aanvankelijk als ‘xDrive30’. Dat betekent een redelijk dikke uitvoering met vierwielaandrijving. In dit geval zijn er twee elektromotoren. Eentje op de vooras en een op de achteras. Het gezamenlijke vermogen is maar liefst 313 pk. Qua koppel leveren de motoren samen maar liefst 494 Nm. Omdat de auto vierwielaandrijving heeft én een elektromotor al zijn koppel vanaf 0 toeren levert en directe gaspedaalrespons heeft, voelt de auto erg vlot aan.
Op papier is de auto ook zeker niet langzaam. Van 0-100 km/u accelereren duurt namelijk slechts 5,7 seconden. Natuurlijk, er zijn EV’s die sneller zijn, maar in deze klasse is het absoluut erg vlot. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Dit om de actieradius een beetje een kans te geven. De iX1 heeft maar één versnelling en juist op hoge snelheid loopt de accu heel erg snel leeg.
Laden
Over actieradius gesproken, de BMW iX1 moet volgens zijn makers precies 438 km halen op een volle accu. Let wel, dat zijn de WLTP-cijfers voor het meest gunstige model. Als je kiest voor grotere wielen en bredere banden, zakt de actieradius mee. Standaard krijg je 17 inch wielen, maar tot 20 inch is mogelijk op de BMW X1.
Je kunt tot 130 kW laden, wat betekent dat je zo’n 120 kilometer in 10 minuten erbij kunt laden. Altijd handig als je onderweg bent en een kopje koffie gaat halen. Het handige is, dat het navigatiesysteem er rekening mee houdt. Dus bij elke bestemming die je invoert, houdt de BMW iX1 er rekening mee hoeveel stroom die verbruikt.
Ruimte
De accu zorgt er wel voor dat je iets minder ruimte op de achterbank hebt. De gewone X1 heeft 540 liter (en 1.600 met de bank naar beneden), de iX1 kan niet meer verstouwen dan 490 liter (en 1.495 met de bank naar beneden). Dat is een verschil, al is het niet heel erg veel. Bij sommige auto’s is het meer dan van de X1 naar iX1. Het is een op en top Duitse auto. De BMW iX1 loopt namelijk net als de X1 van de band in het Duitse Regensburg. De accu en elektrische componenten rollen van de band in het eveneens Duitse Dingolfing.
Over de gewone X1 gesproken, er zijn overigens wel degelijk afwijkingen ten opzichte van de X1. De iX1 kun je eenvoudig herkennen aan alle blauwe details. Naast de grille, in de roosters onder in de bumper, in de zijschermen, de naafdoppen: er zijn overal blauwe details die bevestigen dat dit de iX1. Ook bijzonder is de grille. Die heeft een gewone X1 nodig om de verbrandingsmotoren te koelen, maar dat is niet nodig bij de iX1. De grille is dus helemaal vlak. Mede hierdoor is de luchtweerstandscoëfficiënt slechts 0,26. Dat geldt voor de versie met de kleinste wielen, als je grotere wielen kiest, zal de weerstand toenemen (en dus het verbruik).
Artikelen BMW iX1
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW iX1.