De BMW iX is een bijzondere auto en dat is het.
Relatief gezien was BMW er vroeg bij met elektrische auto’s. De i8 sportwagen was eigenlijk een plug-in hybride. Met de i3 had BMW wel een bijzondere auto gebouwd. Een geheel elektrische auto (eventueel met BMW Motorrad range extender), met een carbon chassis en bijzondere proporties. Mede daardoor was de i3 kleiner dan een 3 Serie, maar ruimer dan een 5 Serie aan de binnenkant. Het aparte uiterlijk was een geweldige manier om te laten zien dat de auto ‘anders’ is, maar het heeft waarschijnlijk ook veel mensen tegengehouden.
Wat dat betreft is het vreemd dat BMW op dezelfde voet doorging, enkele jaren later. Dat enkele jaren is heel erg letterlijk, want BMW nam absoluut zijn tijd om het aanbod elektrische auto’s uit te breiden. De i3 kwam in 2013, maar daarna duurde het even voordat er meer elektrische auto’s van het merk uit München bij kwamen.
BMW Vision iNext
Aan het einde van de jaren ’10 zette BMW dan eindelijk alles in een stroomversnelling, nadat andere merken als Jaguar, Mercedes-Benz en Audi al diverse modellen hadden geïntroduceerd. BMW gebruikte daarvoor twee methodes. De eerste was zoals met de iX3 en i4: in principe gewone, normale auto’s maar dan elektrisch. De andere wijze was die van de i3: een compleet knotsgek model. Zeker toen de BMW Vision iNext werd onthuld op de Salon van Parijs was de verbazing niet van de lucht. Een bijzonder vormgegeven BMW SUV met vreemde vormen, aparte proporties en extreem grote grille. Het zag eruit als een typisch studiemodel waarbij er meer dan enkele stylingelementen geleend waren van de i3. Dat gezegd hebbende, waren de proporties wel goed gekozen.
De verbazing was dan ook groot toen BMW het productiemodel toonde aan het einde van 2020. Uiteraard is smaak zeer subjectief en is het vaker voorgekomen dat fraaie auto’s lastige verkopen en lelijke auto’s erg goed. Maar de tot iX (productiecode I20) omgedoopte BMW is geen visuele traktatie. De grote grille, platte koplampen en vele vouwen geven de auto een apart vooraanzicht. Ook aan de zijkant is de auto heel erg bijzonder, mede dankzij de D-stijl. Die verbreding bij de wielkasten is een apart detail, waardoor de auto er enigszins ‘uitgezakt’ uit lijkt te zien.
Platform BMW iX
De BMW iX staat op het CLAR (Cluster Architecture)-platform. Ondanks dat de auto eruit ziet als een volledig elektrische auto, is het platform geschikt voor zowel verbrandingsmotoren en elektrische versies. In het geval van de BMW iX uiteraard enkel en alleen elektrisch. Met een lengte van net geen 5 meter is de iX qua formaat het beste te vergelijken met een BMW X5. Ondanks dat de auto een enorme visuele impact maakt, is de iX stiekem erg aerodynamisch met een Cw-waarde van 0,25.
Vanaf de introductie zijn er twee versies leverbaar. Het begint met de ‘xDrive40’. Deze heeft twee elektromotoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras. Gezamenlijk leveren ze 326 pk en 630 Nm aan koppel. Daarmee kun je in 6,1 seconden accelereren naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u. De batterij heeft een nettocapaciteit van 76 kWh. Daarmee kun je 425 km halen op een volle lading.
BVMW iX xDrive50
Een stapje hoger staat de iX xDrive50. Zoals de naam suggereert heeft ook deze vierwielaandrijving. In dit geval zijn beide elektromotoren goed voor gezamenlijk 523 pk aan vermogen en maar liefst 765 Nm aan koppel. Het maakt van de log uitziende SUV een waar sprintmonster, want 0-100 km/u is bereikt in slechts 4,6 seconden. Ook hier is de topsnelheid begrensd op 200 km/u. Een leuk extraatje is dat deze versie grotere accu’s meekrijgt. In dit geval een enorme 112 kWh accupakket.
Op een volle accu kun je 625 km volgens de WLTP halen. Dat niet alleen, met 200 kW snelladen kun je eindelijk Europa doorkruisen op snelheid met een elektrische auto. Het gewicht is overigens wel een dingetje dankzij die enorme accu’s. De xDrive40 is al geen lichtgewicht met 2.365 kg, maar de xDrive50 weegt zelfs meer dan 2.500 kg. Een X5 met vergelijkbare benzinemotor is al gauw 500 kg lichter.
Prijzen
Waar de iX wel scoort is qua prijzen. Waar de X5 met benzine en dieselmotor flink wordt belast met allerlei taksen, valt dat bij de iX relatief mee. De ’40’ is er al vanaf 87 mille en de ’50’ mag voor 106 mille mee. Stevige prijzen, maar als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt valt het relatief mee.
Een vergelijkbare Tesla Model X is zelfs een stukje duurder. Een groot verschil is dat je bij de Model X nauwelijks opties kunt kiezen en de auto zeer beperkt naar je eigen wens kunt aankleden. Bij de BMW iX is dat juist wel mogelijk. Er zijn heel veel kleuren, bekledingen en zelfs een heus sportpakket. Als je al die opties aanvinkt, wordt het overigens alsnog een prijzig grapje. Het blijft immers een Duitse premium-auto.
BMW iX artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW iX.