De BMW i8 is een concept car voor de openbare weg met techniek die ooit futuristisch was.
Ondanks de sportieve wortels is BMW niet echt een merk dat grossier in supercars. Mercedes had SLR en SLS AMG en zelfs Audi had vanaf 2007 een supercar in de showrooms staan, de R8. De enige supercar die BMW ooit heeft gebouwd is de M1, hun allereerste M-product. Die auto kwam nog tot stand met hulp van Giorgetto Giugiaro en Lamborghini. Daarna had BMW bijna het alleenrecht op sportieve sedans en coupé’s, maar supercars bleven uit.
Inhoudsopgave
BMW EfficientDynamics Concept
De terugkeer naar een supercar van BMW begon in 2009 met de Vision EfficientDynamics. Veel merken moesten namelijk gaan inzetten op downsizing en andere hulpmiddelen om auto’s zuiniger te maken. Sommige van deze ingrepen stonden natuurlijk haaks op hetgeen waar BMW voor stond. Met een concept kun je sommige techniek net even wat salonfähiger maken. De BMW Vision EfficientDynamics stond op de IAA in Frankfurt.
EfficientDynamics groeide uit de verzamelnaam van BMW’s maatregelen om auto’s schoner en zuiniger te maken. De BMW Vision EfficientDynamics was een plug-in hybride sportwagen met twee elektromotoren en een verbrandingsmotor, een 1.5 driepitter. Qua styling was het nog overduidelijk een concept, zoals er wel meer zijn. Soms zie je wat details terugkomen bij diverse productie-auto’s, maar meer niet.
BMW i8 Concept
In dit geval liep het anders. In 2011 stond de BMW i8 Concept te schitteren, wederom op de IAA in Frankfurt. Zowel de techniek als de styling waren realistischer, alhoewel beide nog erg futuristisch waren. De drie motoren leverden een vermogen van 350 pk en een systeemkoppel van 550 Nm. Het bijzondere was dat de auto geheel elektrisch kon rijden en dat de motor kon fungeren als aggregaat. Ondanks dat in de wandelgangen duidelijk werd dat deze auto er daadwerkelijk zou komen, was men nog terughoudend. De styling was dermate futuristisch dat BMW vast nog wel even het een ander zou ‘normaliseren’.
Daar ging het echter telkens minder op lijken. In 2012 stond namelijk op de Beijing Motor Show de BMW i8 Concept Spyder. Deze versie stond op hetzelfde platform, zij het met een iets ingekorte wielbasis. Het grootste verschil was uiteraard het dakmechanisme, waardoor je een open i8 kon creëren. Ondanks de geruchten was het alsnog overduidelijk een concept car.
Productieversie BMW i8
Op de IAA in 2013 werd vriend en vijand verrast met de productieversie van de BMW i8. De auto werd ten opzichte van de concept iets aangepast, maar de auto was nog steeds ronduit spectaculair. Aan de voorkant was te zien dat de productieversie van de i8 iets weghad van de M1 Homage Concept.
De achterzijde daarentegen was volkomen uniek. De vouwen, lijnen en welvingen zijn bijna bizar te noemen. Ook het stuk onder de achterlichten is vreemd, alsof de achterkant van een Porsche 991 uit de achterkant van de i8 komt zetten. Als je het eenmaal gezien hebt, kun je het niet meer niet zien.
Techniek
Waar het natuurlijk om ging met de BMW i8, was de techniek. De benzinemotor is een 1.5 driecilinder, dezelfde die we later zouden terugzien in de BMW 1, 2, 3 en 4 Serie, alsmede diverse Mini’s. In de i8 is deze stampende driepitter goed voor 231 pk bij 5.800 toeren en 320 Nm bij 3.700 toeren. Deze motor werd bijgestaan door elektromotoren met in totaal 131 pk en 250 Nm. Het systeemvermogen komt uit op 362 pk.
Omdat de i8 een koolstofvezel chassis heeft, is het gewicht relatief laag voor een dergelijke auto, minder dan 1.500 kg. De prestaties zijn dan ook prima. De vierwielaangedreven auto haalt de 100 km/u in 4,4 seconden en kan een topsnelheid bereiken van 250 km/u. Daarmee ziet de i8 er wel iets sneller uit dan dat deze is.
Facelift (LCI)
In 2018 werd de i8 voorzien van een update. Qua uiterlijk veranderde er nauwelijks iets, dus facelift is een groot woord. BMW maakte vooral van de gelegenheid gebruik om de techniek iets te herzien. Zo werden de accu’s iets beter alsmede de elektromotor, waardoor de prestaties wat verbeterden en de auto langer kon rijden op een tank.
i8 Spyder
Naast een herziene coupé (modelcode I12) introduceerde BMW de i8 Spyder (modelcode I15). Deze versie had er eigenlijk veel eerder moeten komen.
De BMW i8 was namelijk niet de meest sportieve supercar als het gaat om rijdynamiek. Wel was de i8 een auto waarmee je enorm goed kon opvallen. Zoals met veel supercars willen de bestuurders dan wel kunnen genieten van de buitenlucht en toevalligerwijs ook beter gezien kunnen worden.
Succes
De auto kon het tij niet keren. Voor een dergelijk nicheproduct was de auto vrij populair, maar voor een BMW niet. In 6 jaar tijd werden er meer dan 20.000 van gebouwd. Daarmee is het succes van de BMW i8 een beetje van het soort ’tafellaken en servet’. Geweldig voor zo’n aparte sportwagen, maar voor een massaproduct (dat het ook moest zijn) weer te weinig.
In Nederland was de i8 een redelijk succes. In 2014 werden er meer dan 50 op kenteken gezet en in 2015 zelfs het dubbele. Daarna zou het nooit meer dan tientallen exemplaren per jaar worden, maar gezien de aanschafprijs en het beperkt praktische nut waren het geen verkeerde aantallen. In totaal heeft de importeur er meer dan 350 stuks van verkocht.
BMW i8 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW i8.