De BMW i7 is het elektrische vlaggenschap van de fabrikant uit München.
Vroeger waren waren de meeste auto’s voorzien van een verbrandingsmotor. Later kwamen er plug-in varianten bij die als aparte uitvoering in de markten werden c.q. worden gezet. De elektrische modellen worden vaak als compleet afwijkend model gelanceerd. Bij BMW pakken ze het net eventjes wat anders aan dan bij andere merken. Zo was BMW heel vroeg erbij met een elektrische auto in de vorm van de BMW i3. Die auto was vanaf de bandennop ontwikkeld als elektrische auto. Om het hoge gewicht van de accu’s te compenseren, werd de auto zeer slim gebouwd met lichtgewicht materialen. Daarna stopte BMW een beetje met het doorontwikkeling van het concept.
BMW i7
Daardoor is het des te vreemder dat een groot aantal BMW’s ontwikkeld zijn voor twee compleet verschillende doeleinden. Zo is de BMW i4 gewoon een 4 Serie Gran Coupé met elektromotor en accu’s. Bij de BMW i7 is dat niet anders. Dat is in principe gewoon de elektrische BMW 7 Serie. Het is duidelijk dat Mercedes-Benz dit compleet anders aanpakt. De Mercedes-Benz S-klasse is de 7 Serie-concurrent en is ontwikkeld voor verbrandingsmotoren en PHEV-aandrijflijnen. De EQS is daarentegen 100% een elektrische auto die als zodanig ontwikkeld is.
Bij BMW kozen ze er dus bewust voor om met een platform twee compleet verschillende kanten op te gaan. BMW introduceert de i7 in 2022, op dat moment zijn er al volledig elektrische auto’s als de Tesla Model S (8 jaar oud tegen die tijd), Porsche Taycan en dus de Mercedes EQS. BMW kiest voor deze methode om de kosten te spreiden. In principe is een EV-only platform beter voor de packaging (‘indeling’). Er hoeft geen rekening gehouden te worden met enorme verbrandingsmotoren, het uitlaatsysteem, cardanassen, transmissie en brandstoftank. Bij een EV kunnen de motoren op de assen en daartussenin het accupakket. Het nadeel is dat een nieuw platform ontwikkelen erg veel geld kost. Vandaar dat de i7 een ‘omgekatte’ 7 Serie is. Wel is er uiteraard rekening mee gehouden dat het platform voor meerdere doeleinden gebruikt moet worden.
Nieuwe 7 Serie
BMW lanceert de i7 gelijktijdig met de nieuwe 7 Serie. In de Verenigde Staten komt de versie met verbrandingsmotor, wij krijgen in eerste instantie de elektrische versie. Zowel de reguliere 7 Serie als de i7 krijgen de fabriekscode ‘G70’. De BMW i7 is enorm: 5,39 meter lang en 1,95 meter breed. De hoogte is nog een relatief bescheiden 1,54 meter, maar de wielbasis is dat niet: 3,22 meter. Daarmee zit de BMW i7 qua formaat dichter bij de Rolls-Royce Ghost dan de oude 7 Serie.
BMW i7 xDrive60
De i7 is er aanvankelijk met één aandrijflijn, die de naam i7 xDrive60 meekrijgt. Deze versie moet de oude V12 doen vergeten. De ‘xDrive60’ heeft zoals de de naam impliceert vierwielaandrijving. Dat komt doordat er een motor op de vooras is en eentje op de achteras. Gezamenlijk zijn deze goed voor 544 pk (precies 400 kW) en 745 Nm. Dat koppel staat per direct beschikbaar, zonder vertraging. De prestaties zijn dan ook indrukwekkend. Van 0-100 km/u accelereren kost slechts 4,7 seconden, ondanks het stevige gewicht van 2.615 kg. De topsnelheid is begrensd op 240 km/u, om zo nog iets van de actieradius over te laten. Op hogere snelheid gaat het onevenredig hard met een elektrische auto, alhoewel 240 km/u nog altijd serieus snel is.
Actieradius
Over actieradius gesproken, die bedraagt volgens BMW zo’n 625 km, met een verbruik van 18,4 kWh per 100 km. Dan moet je wel de standaard wielen eronder laten. Die zijn namelijk 245-breed, niet heel erg veel voor deze klasse en al helemaal niet voor een van de grootste in zijn klasse. De accu’s hebben een maximumcapaciteit van 106 kWh. Snelladen is mogelijk met 195 kW. Qua specificaties kun je de auto behoorlijk goed vergelijken met de Mercedes-Benz EQS 580 4Matic.
Ondanks dat de i7 niet als EV ontwikkeld is, is de i7 wél ietsje efficiënter volgens BMW. Wellicht komt dat door de wielen. Op de EQS krijg je 265 banden en 21 inch wielen standaard. Desondanks is de EQS nóg ruimer en zelfs ietsje lichter. Een groot verschil is de bagageruimte. De i7 heeft met slechts 420 liter 190 liter minder in de aanbieding. De BMW i7 begint in deze topuitvoering bij zo’n 140 mille. Dat is nog zonder een M Sportpakket of andere pakketten en opties. Je kunt het uiteraard zo duur maken als je zelf wenst. Wat dat betreft is het maar goed dat het ‘gewoon’ een BMW 7 Serie is.
BMW i7 M70
In 2023 komt er een tweede variant van de i7. Dit is een heus M-product: de i7 M70. Deze moet het vooral hebben van meer power. De twee elektromotoren leveren gezamenlijk 660 pk en 1.100 Nm aan koppel. Om het volledige vermogen en koppel te ontekenen moet je wel eventjes de M Launch Control of M Sport Boost-functie activeren.
Als je dat gedaan hebt kun je in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. De begrensde topsnelheid is ook iets hoger dan die van de i7 xDrive60. De M70 is niet begrensd op 240 km/u, maar op 250 km/u. In ruil voor snelheid moet je uiteraard wel wat actieradius opofferen. De i7 M70 heeft een WLTP-actieradius van 560 km.
De i7 M70 is niet alleen een snellere i7, ook het onderstel en de stuurinrichting zijn aangepakt door BMW M. Op visueel gebied is er weinig onderscheid tussen een i7 M70 en een i7 xDrive60, mits die laatste is uitgerust met het M Sport-pakket.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de BMW i7.