De BMW i4 is de Tesla Model 3-concurrent waar Nederland op zat te wachten.
De impact van Tesla kan bijna niet overschat worden. Wat de heer Musk en de zijnen hebben neergezet in amper 10 tot 15 jaar tijd is ongelooflijk. Van een kleine start-up die Lotussen ombouwde naar de hoogst gewaarde autofabrikanten en meest succesvolle EV-bouwer. Een groot gedeelte van dat succes komt door de Tesla Model 3, een auto die gekscherend een elektrische BMW 3 Serie concurrent genoemd werd: premium, compact, sportief en luxe.
Gek dat BMW er niet op kwam, want met de iPerformance-modellen was BMW wel snel met elektrische auto’s. De BMW i3 was een van de eerste elektrische auto’s van een premium-autobouwer. Ondanks dat de i3 was voorzien van een bijzonder chassis (mede opgetrokken uit koolstofvezel!), sloeg de auto niet zo aan als de Tesla Model 3 die later kwam. Niet alleen waren de range, prestaties en laadtijden van de i3 niet heel erg denderend, het uiterlijk en type auto was ook niet voor iedereen.
BMW Concept i4
Gelukkig was BMW al achter de schermen bezig met een elektrische sportsedan. Het eerste teken van leven daarvan konden we al zien in 2017 op de IAA in Frankfurt in 2017. De auto in kwestie was de BMW Concept i4. Ondanks dat de naam op het concept-gedeelte productieklaar leek te zijn, gold dat niet voor de rest van de auto. Met name het front wist de meningen goed te verdelen met de platte koplampen en enorme verticale grille. In combinatie met de rosé-bronzen matte lak was het een bijzondere auto om te zien.
De BMW i Vision Dynamics moest het publiek warm maken voor een sportieve elektrische sedan van BMW. Rond die periode was de Tesla Model 3 al in een verder stadium. Het zou uiteindelijk tot 2020 duren voordat we wat zagen over een productiemodel. Dat was de BMW Concept i4. Deze auto zou zijn debuut maken op de Salon van Genève in 2021. Deze ging vanwege corona-perikelen niet door. Daarom werd de introductie online gehouden. Het was duidelijk een evolutie van de BMW i Vision Dynamics, maar dan iets minder uitgesproken. Aan de andere kant, de platte lampenwinkel en gigantische nieren (grille) waren gebleven.
BMW i4
De auto evolueerde uiteindelijk in 2021 uit tot de BMW i4. Uiteraard werden de scherpe randjes van het concept-design afgehaald. Het resultaat was alsnog een spraakmakende auto. De BMW 4 Serie Coupé baarde veel opzien met de enorme grille en de i4 kreeg deze ook. In principe is de BMW i4 onderdeel van de BMW 4 Serie-range. Er is een 4 Serie Coupé, 4 Serie Cabriolet en 4 Serie Gran Coupé. De BMW i4 is strikt genomen een elektrische BMW 4 Serie Gran Coupé, dus een vijfdeurs liftback.
Wel zijn er veel kleine details die anders zijn. Zo heeft de i4 een compleet vlakke bodemplaat, om de luchtstroom te verbeteren. Het resultaat is een ongekend lage Cw-waarde: 0,24 voor de instapversie met kleine wielen. Om te zorgen dat de boel onderin voldoende koelt, zijn er flaps die opengaan wanneer het nodig is om precies de goede hoeveelheid koude lucht doorlaten.
Voor de BMW fanaat
Naast een veel vlotter uiterlijk dan de BMW i3, heeft de i4 ook aanzienlijk meer vermogen dan de i3. Dat niet alleen, ook de laadtijden zijn vlotter en de range is veel groter. Kortom, dit is een elektrische auto die al meer appelleert aan de BMW-fanaat dan de EV-adept.
De BMW i4 is er met drie verschillende aandrijflijnen. De i4 eDrive40 is een échte BMW, dus met achterwielaandrijving. De motor is goed voort 340 pk en 430 Nm. Dat is ongeveer gelijk aan het vermogen van de M440i en M440d-uitvoeringen van de 4 Serie Gran Coupé. Volgens de WLTP kom je erg ver op de 81,5 kWh-batterij: 590 km. Qua prestaties heb je niets te klagen met een 0-100 km/u sprinttijd van 5,7 seconden De topsnelheid is begrensd op 190 km/u.
M50
Het topmodel is de i4 M50 xDrive. Deze versie heeft vierwielaandrijving doordat er niet alleen een elektromotor op de achteras is geplaatst, maar ook eentje op de vooras. Het zorgt voor aanzienlijk betere cijfers. Het maximum vermogen is precies 544 pk (toevallig exact 400 kW). Het koppel is zo mogelijk indrukwekkender: 795 Nm. Dat staat klaar vanaf 0 toeren. Vandaar dat de meer dan 2.250 kg zware auto in 3,9 seconden sprint. De topsnelheid is begrensd op 225 km/u. De instapper komt als laatste en is de i4 eDrive35. Deze heeft 272 pk en een 60 kWh-accupakket. Dit model arriveert in 2022 op de Nederlandse markt. Ook deze versie is voorzien van achterwielaandrijving.
Artikelen over de BMW i4
Meer lezen? Hieronder een overzicht van de artikelen die op Autoblog zijn verschenen over de BMW i4.