Ware voorsprong door techniek van de uitvinders van standaardaandrijving: de BMW i3.
Soms duurt het even voordat een pionier wordt erkend. Denk aan auto’s als de AMC Eagle, Matra Rancho, Nissan Prairie, Honda Civic Shuttle of Toyota Prius. De meest recente toevoeging in dat rijtje is de Audi A2. Een auto hierop zou gaan lijken was de BMW Megacity Concept, een auto die verder nooit werd onthuld.
Inhoudsopgave
Megacity Concept
De Megacity Concept evolueerde tot de BMW i3 Concept. Het idee van de BMW i3 Concept leek wel een beetje op de Megacity Concept. De auto werd namelijk ontworpen met een paar belangrijke eisen in het achterhoofd. De auto moest het eerste volwaardige BMW i-model worden. Het BMW i-sublabel werd in 2011 geïntroduceerd.
i3 Concept
Op de IAA in 2011 werd de BMW i3 Concept onthuld. De auto had bijzondere afmetingen voor een BMW: 3,83 meter lang, 1,54 meter hoog en 2,01 meter breed. De auto werd ontworpen als elektrische auto’s. Dankzij het ontbreken van een enorme motor is er veel meer flexibiliteit. De i3 Concept werd in 2012 opgevolgd door de i3 Coupé Concept. Deze zag er iets minder experimenteel uit, maar het was nog steeds overduidelijk een concept car.
BMW i3 (I01)
In de meeste gevallen, als er na twee concepts een productieversie komt die niet door iedereen positief wordt ontvangen, zijn er duidelijke verschillen te ontwaren. Zo niet bij de BMW i3 (generatie: I01). Deze auto zag er nog steeds heel erg bijzonder uit. Veel traditionele BMW-klanten die een Golf rijden en dromen van een M3 spraken er schande van. Dat de i3 niet bijzonder mooi was in de traditionele zin, wil niet zeggen dat de auto niet bijzonder vooruitstrevend was (en is). De i3 is namelijk voorzien van een CFRP chassis, wat staat voor Carbon Fiber Reinforced Plastic. Dit materiaal wordt meestal toegepast in heel erg prijzige sportwagens.
Twee aandrijflijnen
De auto kwam in 2013 op de markt. Er was keuze tussen twee aandrijflijnen. De BMW i3 60Ah is voorzien van een 170 pk en 250 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft, zoals het hoort op een BMW. Voor mensen met koudwatervrees was er ook een i3 met Range Extender. De BMW i3 was echter niet geconcipieerd als traditionele BMW-automobiel, dus een traditionele BMW-motor ging dan ook niet passen.
BMW Motorrad
Gelukkig heeft BMW ook een motorfiets-divisie, BMW Motorrad. Er werd voor de Range Extender gebruik gemaakt van de tweecilinder lijnmotor uit de BMW C650, een grote motorscooter. Deze motor werd overigens niet door BMW zelf gebouwd, maar door Kymco, een Taiwanese scooter- en motorfietsenfabrikant. De verbrandingsmotor is een echte range extender en voorziet de elektromotor van energie. Anders doet de 19 kWh grote accu dat.
Actieradius
Let op: de actieradius van de i3 zonder range extender is groter: 190 km in plaats van 170 km. Echter, met de range extender gooi je er een beetje benzine (de tank is slechts 9 liter groot) in en kun je in elk geval weer door rijden. In 2016 wordt de beperkte actieradius aangepakt dankzij het gebruik van een groter accupakket: 33,2 kWh. Het is nu mogelijk om zo’n 300 km volgens de NEDC-methode te halen. Er is ook nog altijd een versie met range-extender.
Facelift (LCI)
In 2017 wordt het model gefacelift. Als je voorheen geen voorstander van het model was, ben je dat na de facelift nog steeds niet. Belangrijker is de toevoeging van de BMW i3S, die net even sportiever is. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook wat betreft wegligging en prestaties.
Twee jaar later wordt de i3 weer fijn geslepen, zij het onderhuids. De i3 en i3S zijn nu voorzien van een 42,2 kWh accupakket. De optie voor een range-extender is komen te vervallen. De BMW i3 accelereert nu in 6,9 seconden naar de 100 km/u. Om de interesse op peil te houden, lanceert BMW diverse speciale edities als de ‘For The Oceans Edition’, ‘Executive Edition’ en ‘Grey Edition’.
Nicheproduct
Ondanks dat de BMW i3 een nicheproduct is, is het een bescheiden succesje. Althans, als je ‘m vergelijkt met andere nicheproducten van BMW. De i3 is namelijk aanzienlijk populairder dan de 2 Serie, Z3 en Z4. Sterker nog, de i3 verkocht beter in Nederland dan de X2, X4 en X6 (die op een andere wijze voorzien zijn van een twijfelachtig uiterlijk).
Laatbloeier
De BMW i3 is in Nederland een absolute laatbloeier. Normaal gesproken kan worden verwezen naar de bijtellingsvoordelen waar de auto van kan genieten, maar in het eerste jaar worden er ondanks enorme fiscale voordelen slechts iets meer dan 250 op kenteken gezet. De jaren erna is het redelijk stabiel met dik 500 exemplaren per jaar. In 2017 zijn het er al bijna 900 en in 2018 zijn het er meer dan 1.600. Voorlopig is het topjaar van de BMW i3 2019, toen er 2.861 exemplaren aan de man werden gebracht.
BMW i3 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW i3.