De BMW 8 Serie is BMW’s sportieve Gran Tourer, zij het telkens in een andere vorm.
Grote, luxe coupé’s zijn voor lange tijd onderdeel geweest van BMW. Denk aan de 327 uit de jaren ’30 en zijn gelijknamige opvolger in de jaren ’40. Deze werd in 1956 opgevolgd door de BMW 503, een grote 2+2 coupé of cabriolet. Weetje: die cabriolet was de eerste Europese auto met een elektrisch bedienbaar dak. Een andere grote coupé was de 3200 CS, de eerste BMW met de kenmerkende Hofmeister-knik.
Neue Klasse
Al deze modellen waren in veel gevallen geen directe opvolgers van elkaar, maar luxe vierzits coupé’s die een beetje qua prijs en marktpositie variëren. De Neue Klasse Coupe (CS) en 6 Serie waren daarentegen wel meer ‘familie’. Maar in 1989 wordt alles anders. Dat is namelijk het jaar dat de BMW 8 Serie zijn werelddebuut maakt op de IAA in Frankfurt. De 8 Serie is ietsje langer (2,5 centimeter) en iets lager (3 centimeter) dan de 6 Serie. Maar waar de 8 Serie (E31) een enorm verschil maakt, is de breedte: het scheelt meer dan 12 centimeter. Dat geeft de auto een compleet andere uitstraling.
8 Serie (E31)
De BMW 8 Serie was veel moderner dan de 6 Serie. Waar de ‘6’ een relatief eenvoudige coupé-versie was van de 5 Serie, was de 8 Serie met de computer ontworpen, met het oog op aerodynamica. Ondanks dat had de 8 Serie wel klapkoplampen. Maar als je deze dichtklapte, bedroeg de luchtweerstandscoefficiënt 0,29, een verbetering van 25% ten opzichte van zijn ‘voorganger’. Niet alleen het voorkomen en de styling waren compleet anders, de techniek was dat ook.
Twaalfcilinder
Waar de 6 Serie louter met zescilinder motoren leverbaar was, kon je de 8 Serie aanvankelijk krijgen als 850i, waarbij die laatste twee cijfers staan voor een 5.0 V12. Deze twaalfcilinder was afkomstig uit de BMW 750i. Je moest deze motor hebben vanwege zijn manieren, loopcultuur en de minimale productie van trillingen en geluid. Helaas betekende dat ook dat de prestaties niet denderend waren. De V12 leverde namelijk slechts 300 pk, officieel zelfs 299 stuks. Het koppel van 450 Nm maakte wat goed, maar niet veel. Sterker nog, de 850i twaalfcilinder was minder vlot dan de SL500 met achtcilinder, terwijl die SL600 met V12 véél sneller was.
850 CSI
In combinatie met automaat ging de 850i van 0-100 km/u in 7,4 seconden. Met de handbak ging het al wat vlotter (6,8 tellen). Niet veel later kwamen er twee motoren bij. Ten eerste de 840Ci met 4.0 achtcilinder motor. Deze was met 286 pk nauwelijks minder krachtig. Aan de andere kant kwam er een 850 CSi, het dichtste dat BMW zou komen met een M8. De motor kwam van BMW Motorsport. De V12 was zelfs de basis voor de McLaren F1. In de 850 CSi was de motor goed voor 380 pk en dankzij een handbak en sper was de 850 CSi veel meer een rijdersauto dan de lome 850i.
Omgedoopt
Zo rond de periode dat de 850 CSI kwam, werd de 850i omgedoopt naar 850 Ci. Een 830i stond op de planning, maar kwam er nooit. Evenmin als de genoemde M8 en een 8 Serie Cabriolet. Aan het einde van 1995 werden er motorische updates doorgevoerd. De 840 Ci kreeg een 4.4 liter V8. Deze was alsnog 286 pk sterk, maar leverde nu 440 Nm in plaats van 400 Nm. De 5.0 V12 werd vervangen door een 5.4 met 326 pk en 490 Nm. De automaat had nu vijf versnellingen in plaats van vier. De 850 CSI werd geschrapt. Voor een snellere 8 Serie met fabrieksstatus moest je kijken naar de Alpina B12 Coupé. In 1999 ging de BMW 8 Serie (E31) uit productie.
Geen opvolger
Er stond geen opvolger klaar. In 2000 kwam er een BMW Z8 Roadster, maar dat was een ander type auto. Hetzelfde geldt voor de 6 Serie (E63) in 2003. Dat was een 5 Serie Coupé. Ook de 6 Serie uit 2011 was een coupé (en cabrio + Gran Coupé) op basis van de techniek van de 5 Serie. De opvolger van de 6 Serie (F11, F12 en F06) kreeg wél weer de naam 8 Serie. BMW wilde de auto’s hoger in de markt plaatsen.
Nieuwe generatie 8 Serie (G15)
In 2018 arriveerde de 8 Serie Coupé. Wederom was het dus een 5 Serie, ditmaal de G30. Net als die 5 Serie staat de 8 op het CLAR platform. Qua techniek is het allemaal 5 Serie, maar wel de mooiste techniek van de Fünfer. Aanvankelijk was er een 840d (320 pk) en een M850i (530 pk). Een 840i benzine komt er een jaar later bij, goed voor 340 pk. Dat jaar staat het topmodel ook klaar, de M8.
M8 Competition
Deze kan je in twee smaakjes krijgen: de gewone M8, met 600 pk, die waarschijnlijk niemand bestelt, en de M8 Competition met 625 pk en wat extra hardware zoals grotere wielen en meer uitrusting. De extra paarden komen niet door enkel een simpele modificatie aan de ECU, maar dankzij een betere luchtinlaat. De range wordt later aangevuld met een 8 Serie Cabriolet en een 8 Serie Gran Coupé. Alledrie zijn ze leverbaar met exacte dezelfde aandrijflijnen. De 840i op benzine is de enige die je kan krijgen met achterwielaandrijving. Alle andere 8 Series hebben standaard xDrive-vierwielaandrijving.
Facelift
De BMW 8 Serie (G15) krijgt begin 2022 een facelift. De Duitse autofabrikant heeft ervoor gekozen om milde wijzigingen toe te passen. Alle modellen worden voorzien van de facelift: de coupé, cabriolet en Gran Coupé. Van de instapper tot het topmodel, de BMW M8.
Grootste wijziging is voor de inzittenden te merken aan het infotainmentdisplay. Het scherm in het model van voor de facelift is 10.25 inch groot. De facelift heeft een groter 12.3 inch display gekregen. Daarnaast brengt de facelift een aantal nieuwe kleuren met zich mee. Net als lichte bumperwijzingen voor- en achter en nieuwe koplampen en achterlichten. Al met al zo mild dat de veranderingen eigenlijk niet opvallen.
BMW 8 Serie artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW 8 Serie.