De 7 Serie is de grootste en meest prestigieuze BMW.
Ondanks dat BMW zijn voortbestaan heeft te danken aan kleine auto’s als de Dixi, Isetta en 700, heeft het merk er nooit een geheim van gemaakt juist aan de bovenkant van de markt te willen opereren. Met de ‘E3’ bedient BMW van 1968 tot 1977 het publiek dat normaliter voor een Mercedes-Benz S-Klasse, Cadillac of Jaguar XJ zou zijn gegaan.
Inhoudsopgave
BMW 7 Serie (E23)
De eerste BMW 7 Serie verschijnt in 1977 op de markt. De auto is bedoeld als opvolger van de 2500 en 2800 Neue Klasse-sedans. De eerste generatie 7 Serie (E23) is net als de E3 alleen leverbaar zescilinder lijnmotoren, een paradepaardje van BMW. Zelfs de 745i is voorzien van een zes-in-lijn. Deze is voorzien van een 3.2 motor met turbocompressor. De naam 745i was gekozen om een indicatie te kunnen geven van het vermogen en koppel.
BMW 7 Serie (E32)
Ondanks dat de eerste 7 Serie een waardig alternatief was op de gevestigde orde, was het zeker niet de maatstaf. De tweede generatie 7 Serie (E32) was voor de concurrentie vele malen indrukwekkender. De door Ercole Spada getekende auto was niet alleen veel indrukwekkende auto om te zien, de technologie was bijzonder. Qua motoren kon men kiezen tussen de befaamde zescilinders, maar ook uit een V8 en zelfs een heuse V12! Er was zelfs een prototype met V16. Zover zou het nooit komen. De V12 zorgde er wel voor dat Mercedes óók zo’n motor ging leveren in een S-Klasse, alhoewel Jaguar het al jaren deed.
BMW 7 Serie (E38)
De gouden generatie BMW’s werden gebouwd in de jaren ’90 volgens velen. Net als de BMW 3 Serie E36 had de 7 Serie de dubbele koplampen achter glas. Dit model werd in 1994 geïntroduceerd. Er was keuze uit een zescilinder, diverse achtcilinders en een twaalfcilinder. Ook een diesel was mogelijk, een primeur voor de 7 Serie. Aanvankelijk was het alleen een oude 725tds. Het model werd in 1998 gefacelift. Je kan dit model herkennen aan de ‘heldere’ achterlichten en de halve manen onder koplampen (net zoals de E46 dat heeft). Deze generatie 7 Serie maakt veel furore op het witte doek in films als The Transporter, The Game en Tomorrow Never Dies. Het absolute topmodel was de verlengde BMW L7. Een andere bijzondere uitvoering is de 740i Sport met M-Tech onderstel, wielen en handgeschakelde Getrag-zesbak. In 1999 werd de 740d voorgesteld, waar de heren ingenieurs een V8 diesel in hadden gelepeld. De 3.9 liter V8 leverde 245 pk en 560 Nm, ongekend voor die tijd. Een jaar later volgde de 730d, een zes-in-lijn met 184 pk om de 725tds te vervangen. Dit model blijft tot 2001 in productie.
BMW 7 Serie (E65)
De nieuwe generatie 7 Serie (E65) was een enorme schok. Onder leiding van Chris Bangle moest BMW een nieuwe richting op. In korte tijd zou het BMW-modelgamma enorm groeien, waardoor het met niet dezelfde styling kon toepassen op alle modellen zoals ze min of meer al decennialang hebben gedaan. De 7 Serie was groot, met rare lampen aan de voorzijde en de zogenaamde Bangle-butt aan de achterzijde. BMW kreeg veel kritiek op het design van dit model, maar niet op de techniek.
iDrive (het infotainment-systeem) deed zijn intrede. Dit systeem had een draaiknop in plaats van een heleboel knopjes in het dashboard. Qua motoren ging de E65 er ook op vooruit. Er was keuze uit een zescilinder (730i met 231 pk), twee achtcilinders (735i met 272 pk en 745i met 333 pk) en twee diesels: een 730d (218 pok) en een 740d (258 pk). Iets later kwam door een 760i V12 bij. Er kwam geen sportieve 7 Serie, alhoewel op sommige markten de Alpina B7 als seriemodel bij BMW dealers verkocht werd. In 2005 werd het model rigoureus gefacelift. Het model werd verkocht tot 2008.
BMW 7 Serie (F01)
Aan het einde van 2008 stond de vijfde generatie BMW 7 Serie (F01) klaar. Qua design was het duidelijk dat BMW een stapje terug gedaan had. Het model was overduidelijk een grote BMW, maar ditmaal niet zo confronterend en dramatisch. In technisch opzicht veranderde er wel erg veel. Voor betere prestaties en een lager verbruik zijn alle motoren vanaf deze F01-generatie van de BMW 7 Serie voorzien van een of meerdere turbo’s. Het begint met een 740i zescilinder (320 pk), 750i V8 (407 pk) en 730d (245 pk). Er is meteen ook een 7 Serie met lange wielbasis. Een jaartje later volgt een primeur, voor het eerst kun je de 7 Serie met xDrive-vierwielaandrijving bestellen. Een 740d (bi-turbo zescilinder in plaats van V8 diesel) volgt een jaar later. In 2012 volgt voor het eerst een hybride. In 2013 wordt het model gefacelift. De uiterlijke wijzigingen zijn subtiel, maar onder de kap verandert er een hoop. De F01 7 Serie blijft tot 2015 in productie.
BMW 7 Serie (G11)
De G11 neemt in 2015 het stokje over. Wederom is het qua design meer evolutie dan revolutie. Opvallend is de chromen ‘hockeystick’ aan de zijkant van de auto. Het is de eerste BMW die op het nieuwe ‘CLAR’-platform staat. De 7 Serie is deels gebouwd van CFRP, wat in dit geval staat voor Carbon Reinforced Polymer, vandaar de ‘Carbon Core’ badges in de B-stijlen van de auto. Qua motoren gaat het alle kanten op. De 740i (340 pk) en 750i (450 pk) vormen het hart van de range wereldwijd. Op sommige markten is een viercilinder 730i mogelijk. Topmodel is de M760i met een 6.6 liter V12, de motor die we ook kennen uit diverse Rolls-Royces. Op sommige markten wordt de Alpina B7 met 608 pk geleverd. Qua diesels zijn er in Europa drie keuzes met een (730d), twee (740d) of vier (750d) turbo’s. Op sommige markten is ook een 725d viercilinder leverbaar. De ‘e Performance’-modellen komen in 2016 op de markt. In 2019 wordt de 7 Serie gefacelift, waarbij met name de gigantische grille opvalt.
BMW 7 Serie (G70)
In 2022 introduceert BMW de nieuwe generatie 7 Serie. Waar de voorgaande generatie de aandacht kreeg vanwege de grote nieren, gaat de Duitse autofabrikant nog een flinke stap verder met de G70. Het design is duidelijk gemikt op markten waar dit soort grote limo’s het goed doen. Denk aan China, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Zowel de voor- als de achterzijde van de G70 hebben een duidelijk ander design in vergelijking met de G11.
De BMW 7 Serie G70 is niet leverbaar met een V12. In plaats daarvan ligt de focus op hybride en elektrificatie. Bijvoorbeeld met de i7 xDrive60. Deze aandrijflijn beschikt over een elektromotor op de voor- en achteras. Het systeemvermogen bedraagt 544 pk en de WLTP-actieradius schommelt tussen de 590 en 625 kilometer. Afhankelijk van de uitvoering.
Het voorlopige topmodel is de i7 xDrive70 met 660 pk. Benzinemotoren zijn er ook. Het gaat hier om de 740i met een 3.0 zes-in-lijnmotor en een 760i. De 740i levert 333 pk en 500 Nm koppel. De 760i is dankzij een 4.4-liter grote biturbo V8 goed voor 530 pk en 750 Nm koppel.
Eind 2022 worden de eerste exemplaren van de 7 Serie G70 geleverd. In 2023 volgen nieuwe varianten op het vlaggenschip van BMW.
Artikelen over de BMW 7-Serie
Hieronder een overzicht van de artikelen over de BMW 7 Serie op Autoblog