De BMW 6 Serie is een verzamelnaam voor alles dat boven een 5 Serie staat, maar onder de 7 Serie.
De Neue Klasse kan gezien worden als de hogere middenklasse auto’s die BMW niet alleen gered hebben, maar BMW ook een gezicht hebben gegeven. Denk aan de dubbele koplampen, zescilinder lijnmotoren en Hofkeisterknikken. Ook het imago van BMW groeide hier. De sportief getinte luxe zakenauto, de 02-serie, ging verder als 3 Serie, de Neue Klasse als 5 Serie. De coupé-lijn ging verder als ‘CS’, ook wel bekend onder zijn fabriekscode ‘E9’. Het bekendste voorbeeld is de 3.0 CSL, liefkozend Batmobile genoemd vanwege zijn velgen.
Inhoudsopgave
6 Serie (E24)
De eerste BMW 6 Serie was de zogenaamde ‘E24’-generatie. Deze was gebaseerd op de E12-generatie van de BMW 5 Serie. Althans, voor de eerste paar jaren. De met louter zes-in-lijnmotoren verkrijgbare coupé werd in 1982 voorzien van een facelift. Bij de facelift kreeg de 6 Serie een nieuwe basis: de E28 5 Serie. Het grootste verschil was de ophanging en wat uiterlijke kenmerken plus nieuwe motoren. Nieuw voor deze generatie was een volwaardig ‘M’-product: de M635CSi. Dit was geen homologatiespecial zoals de 3.0 CSL, maar een luxe en sportieve topcoupé met de 286 pk sterke motor uit de M1 supersportwagen.
Van 6 naar 8
De BMW 6 Serie (E24) bleef tot 1988 in productie. De auto werd min of meer opgevolgd door de 8 Serie. De 8 Serie was een compleet andere auto, ondanks dat een grote coupé was. De 8 Serie was luxer, groter, zwaarder en duurder. Waar de 6 Serie enkel met zescilinder lijnmotoren leverbaar was, kon je de 8 Serie initieel alleen met een V12 krijgen. Pas later kwam er een 840i met V8 als instapper bij. De 8 Serie bleef tot 1999 in productie en kreeg geen directe opvolger.
Van 8 weer naar 6
Het zou een tijdje duren voordat BMW zich weer in dit gedeelte van de markt ging mengen. Pas in 2004 maakt het merk een comeback. De Z9 Concept van Nederlander Adrian van Hooijdonk bleek een voorbode te zijn op de 6 Serie. Net als het origineel deelde de 6 Serie (E63) zijn basis met de 5 Serie sedan (E60), alhoewel de 6 Serie op een ingekorte wielbasis stond. De E63 was relatief gezien ook een stukje lichter, de versie met zescilinder had een kentekengewicht van minder dan 1.500 kg.
6 Serie (E63)
Over motoren gesproken, er was keuze uit een 3.0 zes-in-lijn (258 pk) of een 4.4 V8 (333 pk). De meeste exemplaren hebben een automaat, maar een handbak was voor beide motoren mogelijk. Naast een coupé kwam er halverwege 2004 een cabriolet, met stoffen kap. Bijzonder was het achterruitje, dat niet onderdeel was van de kap en kon fungeren als windreflector. In 2005 wordt naam veranderd: 630Ci en 645Ci wordt omgedoopt tot 630i en 650i. Die laatste heeft nu niet de 4.4, maar een 4.8 liter V8 (met 367 pk). Ook nieuw was de M6 met 5.0 liter grote V10.
Facelift
In 2007 werd de LCI doorgevoerd, de zogenaamde Life Cycle Impulse. Een facelift om het model weer even up-to-date te houden. De uiterlijke wijzigingen zijn vrij klein: nieuwe koplampen, nieuwe achterlichten nieuwe bumpers rondom. De coupé kun je heel erg gemakkelijk herkennen aan de achterzijde: vanaf de facelift hebben die een groot, breed derde remlicht in de achterklep verwerkt. Het interieur krijgt een lichte update. Belangrijker is de komst van een diesel, een primeur voor de BMW 6 Serie. De 635d heeft een 3.0 twinturbo zescilinder met 286 pk en 580 Nm. Van de E63 en E64 werden wereldwijd meer dan 110.000 exemplaren verkocht.
Nieuwe generatie 6 Serie (F12)
Voor het eerst toonde BMW als eerste de 6 Serie Cabriolet (F12) in 2011, de 6 Serie Coupé (F13) kwam iets later op de markt. Beide zijn leverbaar met dezelfde aandrijflijnen. Het begint met een drieliter zes-in-lijn turbomotor (320 pk), een stapje hoger is de 4.4 biturbo V8 met 407 pk. Daarnaast is er een 313 pk sterke diesel, de 640d. Alle drie hebben ze een achttraps automaat van ZF en achterwielaandrijving. Het xDrive-vierwielaandrijvingssyteem wordt later leverbaar op alle drie de varianten.
Gran Coupé (F06)
Voor het eerst was de 6 Serie er nu ook als Gran Coupé (F06), een vierdeurs sedan op basis van de coupé. Dat is behoorlijk opmerkelijk, want de 6 Serie is natuurlijk al een tweedeurs coupé op basis van de 5 Serie. Inderdaad: dat is een vierdeurs sedan. De 6 Serie Gran Coupé is leverbaar met dezelfde aandrijflijnen als de Coupé en Cabriolet. De M6 met 560 pk sterke V8 staat in 2013 in de showrooms, als F06, F12 en F13.
Facelift (F12)
De 6 Serie wordt opgefrist in 2015. De 6 Serie ’LCI’ werd begin 2015 geïntroduceerd op de Detroit Motor Show en kwam halverwege het jaar naar Nederland. De wijzigingen waren vrij subtiel. Denk aan nieuwe bumpers, koplampen, achterlichten, bekledingen, kleuren en velgdesigns. De motorkeuze bleef gelijk, maar alle aggregaten werden iets verder verfijnd, met name op het gebied van emissies. De 650i had nu maar liefst 450 pk en 650 Nm. De 6 Serie is een iets groter succes dan zijn voorganger, er worden bijna 130.000 stuks aan de man gebracht.
6 Serie GT (G32)
De 6 Serie krijgt geen opvolger. BMW wil de auto (nog) hoger in de markt zetten en grijpt daarvoor terug naar een oude bekende naam: 8 Serie. Ondanks de naam is de auto gewoon gebaseerd op de 5 Serie. Wel komt er een nieuwe 6 Serie, de G32. De G32 is de opvolger van de 5 Serie Gran Turismo. Waar de 3 Serie GT géén succes was, kon de 5 Serie GT wel rekenen op waardering van de klanten. De auto is in feite een hogere en praktischere 5 Serie, zonder dat je de nadelen van een X5 hoeft te ervaren.
Motoren
De 6 Serie GT is er als 630i viercilinder en 640i zescilinder. Er is zelfs een viercilinder diesel, de 620d. De 630d en 640d zijn hebben een zescilinder onder de kap. De Serie GT is er niet met krachtigere achtcilinders of juist milieuvriendelijkere plug-in hybrides. In mei 2020 wordt de 6 Serie optisch iets strakgetrokken.
BMW 6 Serie artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW 6 Serie