De BMW 4 Serie is een 3 Serie met een beetje meer. Plus 1, zo u wilt.
Het voordeel van een strategie waarbij de namen nummers zijn, is dat het voor iedereen heel eenvoudig te begrijpen is. Een 1 Serie is klein, een 7 Serie is groot. Ook qua prijs: een 1 Serie is goedkoop, een 7 Serie is duur. In de periode van de 3 Serie E21 en E30 werd de ‘coupé’ als tweedeurs sedan verkocht. Pas met de E36 generatie was het echt een afwijkend model, met een compleet eigen koetswerk en achterlichten.
Inhoudsopgave
6 Serie
Na de E46 generatie was BMW voornemens om de 3 Serie Coupé en Cabriolet om te dopen tot 4 Serie. De geruchten werden helaas niet bewaarheid, want BMW noemde de coupé en cabriolet alsnog 3 Serie. Eigenlijk was dat best opmerkelijk, want de coupé en cabriolet op basis van de 5 Serie heette namelijk wél 6 Serie. Eerlijk is eerlijk, qua design en interieur waren de 6 Serie Coupé (E63) en 6 Serie Cabriolet (E64) meer afwijkend ten opzichte van de 5 Serie Sedan (E60) en 5 Serie Touring (E61).
BMW Concept 4 Serie
De BMW Concept 4 Serie Coupé werd op de New York Auto Show aan het einde van 2012 aan het grote publiek getoond. In de zomer van 2013 werd dan eindelijk de BMW 4 Serie (F32) gelanceerd. In technisch opzicht was de auto sterk verwant aan de tevens vrij verse 3 Serie (F30). De proporties van de 4 Serie zijn overduidelijk wat anders. De 4 Serie (F32) is namelijk een klein beetje langer, aanzienlijk breder en zelfs iets lager dan de 3 Serie Coupé (E92).
Interieur
Het interieur van de 4 Serie is aanzienlijk luxer en moderner dan dat van zijn voorganger. Ook is er een groot verschil qua benzinemotoren. Het zijn nu allemaal turbomotoren: van instapper (420i) tot topmodel (435i). De diesels waren twee jaar voor de komst van de 4 Serie geïntroduceerd in de 3 Serie coupé, dus die kunnen nog even mee na een paar wijzigingen. De achttraps automaat van ZF maakt zijn entree in de 3 Serie, alhoewel de meeste modellen standaard zijn voorzien van een handgeschakelde zesbak.
Cabrio
Een paar maanden na de BMW 4 Serie Coupé komt de 4 Serie Cabriolet op de markt. Wederom is er gekozen voor een hardtop dakconstructie. Opmerkelijk, want de 1 Serie en 6 Serie cabriolet hebben een stoffen kap. De reden is vrij eenvoudig: de 4 Serie Cabriolet moet fungeren als eerste auto. Dat niet alleen, BMW wilde waarschijnlijk de ontwikkelingskosten eruit halen. Vandaar dat de hardtop exact gelijk is aan de hardtop van de 3 Serie Cabriolet (E93). Het driedelige dak en diens constructie zijn gewoon overgenomen.
Luxer
Qua motoren is de cabrio het luxer, want de basisbenzinemotor (418i) en basisdiesel (418d) van de coupé worden overgeslagen. De cabrio is aanzienlijk zwaarder dan de coupé, dus je mist in principe niet veel aan die basismotoren. Het absolute topmodel is de M4, die komt er zowel als coupé als cabriolet. Dankzij een 431 pk sterke zes-in-lijn zit het qua prestaties meer dan goed: beide zijn begrensd op 250 km/u.
Gran Coupé
Een paar maanden later in 2014 kunnen we kennismaken met de BMW 4 Serie Gran Coupé. Ondanks de geweldige marketing eromheen, is het in technisch opzicht een 4 Serie liftback. De auto moet de elegantie van de Coupé combineren met het praktisch gemak van een hatchback. Ook is het de enige 4 Serie met achterdeuren. De auto is uiteraard het antwoord op de succesvolle Audi A5 Sportback.
Wijzigingen
In 2016 worden er een paar technische wijzigingen doorgevoerd. De 428i (245 pk) wordt vervangen door de 430i (met 252 pk). Dat niet alleen, de 435i (306 pk) moet het veld ruimen voor de 440i (326 pk). Tevens wordt de 425d aan het gamma toegevoegd. Deze tweeliter biturbo-diesel met 218 pk vult het gat tussen de 420d (184 pk) en 430d (258 pk).
Life Cycle Impulse (LCI)
Nog meer technische wijzigingen volgen in de eerste maand van 2017. Dat is het moment dat BMW de facelift van de 4 Serie introduceert, door BMW LCI genoemd (Life Cycle Impulse). Alle vier de modellen van de 4 Serie LCI hebben nieuwe koplampen, bumpers en achterlichten. Ook zijn er nieuwe velgen en kleuren beschikbaar, waaronder turquoise en oranje! De Coupe en Grand Coupé krijgen een straffer onderstel, bij de Cabriolet blijft deze wat soepeler. Alledrie kregen ze een nieuw iDrive-systeem en waren er nieuwe bekledingen leverbaar.
M4 variaties
Van de M4 zijn er in de tussentijd erg veel varianten en variaties geweest. Voor wie een ‘echte M’ net even te veel is van het goede, heeft BMW een grote keuze uit de BMW M Performance-catalogus. Daar kan men kiezen voor een andere ophanging, velgen, remmensets, sperdifferentieel en eventueel meer vermogen.
Concept 4
Op de IAA in Frankfurt in de herfst van 2019 laat BMW zien welke kant het opgaat met de nieuwe 4 Serie door middel van de BMW Concept 4. Het is een zeer strakke coupé met een elegant lijnenspel. Althans, als die enorme grille even buiten beschouwing wordt gelaten. Via diverse scoops blijkt toch dat BMW ervoor kiest om de verder bloedmooie 4 Serie te voorzien van de Filemon Wesselink-look. Gelukkig heeft BMW aangetoond met de E65 en F20 dat een model dat niet in de smaak valt behoorlijk rigoureus gefacelift kan worden.
Nieuwe generatie BMW 4 Serie (G22)
Helaas is de nieuw wel de werkelijkheid met het productiemodel. Die verschijnt in 2020 en weet het publiek te shockeren, net zoals bijvoorbeeld de BMW 7 Serie E65 dat destijds deed.
De 4 Serie komt in eerste instantie er als Coupé. Niet alleen de nieuws is opvallend, ook de C-stijl is dat. In plaats van een recht-lopende C-stijl met Hofmeisterknik, loopt de C-stijl iets naar binnen, waarmee er aan ‘visuele kracht’ wordt ingeboet. Zie het als schouders die naar binnenhangen. Wellicht heeft het aërodynamische redenen.
De basis is de BMW 3 Serie, alleen is de 4 Serie ietsje sportiever, luxer en hoger in de markt geplaatst. Daarom begint het ook niet bij een ‘18i’ of 18’d. De meest eenvoudige versie is de 420i Coupé met 184 pk. Een stapje hoger staat de 430i met 245 pk. Het topmopdel is dan meteen het meest smakelijk, een M440i met 3.0 zes-in-lijn goed voor 374 pk en 500 Nm. Dankzij de standaard xDrive-vierwielaandrijving kun je in 4,5 seconden naar de 100 sprinten. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Tenslotte is r een 190 pk sterke 420d voor de veelrijders onder ons.
Nieuwe uitvoeringen voor 2021
Een jaar later lanceert BMW een enorm aantal nieuwe versies. Tten eerste is daar de uitbreiding van het gamma van de coupé. Voor de 420d, 420i en 430i komt xDrive beschikbaar. Nieuw is de 430d, die xDrive standaard heeft. Ook leuk is de M440i zónder xDrive.
Voor de echte sportieveling is er ook een M4. Deze heeft een 3.0 Biturbo onder de kap. De standaardversie heeft 480 pk, achterwielaandrijving en als enige 4 Serie een handbak. De Competition-versie heeft 510 pk en een automaat. Voor het eerst kun je de M4 ook bestellen met vierwielaandrijving, zij het alleen in Competition-vorm. De M4 is dermate afwijkend dat we uiteraard ook een unieke BMW M4-pagina hebben.
BMW 4 Serie Cabriolet (G23)
Een andere nieuwkomer is de BMW 4 Serie Cabriolet. In tegenstelling tot de BMW 3 Serie (E92) en BMW 4 Serie (F33) heeft de nieuwe versie een softtop! In motorisch opzicht is er iets minder keuze. De 420i en 430i zullen in Nederland het meest populair zijn. Dan is er een M440i xDrive met zescilinder.
De M4 is er eveneens alleen als xDrive. Opmerkelijk is dat BMW alsnog een hele hoop diesels aanbiedt. Er zijn er drie: 420d (190 pk), 430d (286 pk) en zelfs een zeer potente M440d met 340 pk!
BMW 4 Serie Gran Coupé (G26)
De derde uitvoering is de Gran Coupé. Dit is een vierzits sedan, maar ziet er wat fraaier uit dan de drie serie. Dit is ook het model dat dienst doet als basis voor de BMW i4. Sterker nog, de i4 is in principe een elektrische 4 Serie Gran Coupé. Ook hier komen er bekende motoriseringen voor met de 420i, 430i, M440i, 420d en 430d.
Op die laatste is xDrive standaard, op de 430i, M440i en 420d is het optioneel. Een M4 Gran Coupé is niet mogelijk. Wel is er een Alpina B4 Gran Coupé en zelfs een Alpina D4 Gran Coupé.
BMW 4 Serie artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW 4 Serie.