De maatstaf der dingen is in veel gevallen een BMW 3 Serie.
De 3 Serie is een van de populairste modellen van BMW. Eigenlijk was het de BMW ’02-serie (en dan met name de 2002) die het recept voor de 3 Serie bepaalde. Sportieve rijeigenschappen, de familie kon mee, zakelijk verantwoord en relatief betaalbaar. De sportsedan was een rechtstreekse tegenstrever van de Alfa Romeo Giulia, de uitvinder van dit specifieke doch populaire segment.
Inhoudsopgave
Eerste generatie (E21)
De eerste generatie van de BMW 3 Serie (E21) kwam in 1975 op de markt. Net als de in 1972 geïntroduceerde 5 Serie (E12), maakte de auto handig gebruik van cijfers: 3 was (uiteraard) de modelserie, de twee cijfers erachter waren een indicatie voor de cilinderinhoud. Een 320 was een 3 Serie met 2.0 liter motor. Het sinds de Neue Klasse BMW’s de kleinste BMW. Er was een tweedeurs en vierdeurs sedan. Op basis van die eerste kon je een Baur-cabriolet krijgen. De meeste E21’s zijn voorzien van een viercilinder motor. De 320 en 323 hadden een zescilinder.
Tweede generatie (E30)
Ondanks dat de E21 de eerste 3 Serie was, wist de E30 het grote verschil te maken. Er was namelijk een E30 voor iedereen. Aanvankelijk kwam de E30 er als tweedeurs, later werden een vierdeurs sedan, een vijfdeurs Touring en een tweedeurs cabriolet aan het gamma toegevoegd, alhoewel er ook weer een Baur-versie was. Voor het eerst was er een diesel (324) en vierwielaandrijving (325iX) mogelijk. Een andere noviteit was de M3, een homologatiespecial met een hoogtoerige viercilinder motor en een briljant chassis. Deze zijn nu ongeveer onbetaalbaar geworden.
Derde generatie (E36)
In 1991 zag de derde generatie 3 Serie het levenslicht, de zogenaamde E36. Deze auto was in alle opzichten volwassener dan zijn voorganger. Wielbasis (+13 cm), lengte (+ 11 cm), breedte (+ 5cm) en hoogte (+1 cm) namen toe. Het resultaat was een veel grotere en ongeveer 1200 kg zwaardere auto. Ook was de E36 voorzien van een hoogwaardiger chassis dat meer op comfort was afgestemd. Noviteiten waren de M3 met zescilinder (de eerste auto die begrensd moest worden) en de 318 tds met viercilinder diesel.
Ditmaal was er wederom een Baur-cabriolet, maar nu op basis van de vierdeurs sedan. Ook nieuw was de 3 Serie Compact, een soort luxe Golf-concurrent. Om de prijs te drukken, kreeg de Compact de achtertrein van de E30 en een ander dashboard. De E36 bleef tot 2000 in productie, dat waren zonder uitzondering Cabriolets. Vierwielaandrijving was beperkt mogelijk.
Vierde generatie (E46)
In 1998 lanceerde BMW de E46, voor velen het hoogtepunt van de 3 Serie. De E46 groeide wederom iets, met name in de breedte en de hoogte. Ook nam het gewicht behoorlijk toe, waarmee de lichtvoetige handeling ietwat verloren ging. Daar stond wel tegenover dat de E46 nog verfijnder was. Het verzorgde interieur met hoogwaardig dashboard waren een groot pluspunt. Qua motoren was er nog altijd keuze uit vier- en zescilinder motoren. Voor het eerst pakte BMW groots uit met diesels.
Na de 320d lanceerde BMW ook de 330d met een zescilinder diesel, goed voor 184 pk en 390 Nm. Destijds zeer indrukwekkend voor een dieselmotor. Naast een sedan, Touring, Coupé en Cabriolet was er wederom een Compact. Deze was iets afwijkend vormgegeven, maar had geen andere achteras of afwijkend dashboard. Wederom kon je ook ‘x’-modellen kiezen, ditmaal voor het eerst op een diesel. Uiteraard was een M3 van de partij sinds 2000. De E46 bleef tot 2006 in productie, wederom in de vorm van cabriolets.
Vijfde generatie (E90)
In 2005 stond er een behoorlijke cultuurshock te wachten voor de BMW-fans. Het Chris Bangle-design had zijn intrede gedaan bij de populairste BMW. Gelukkig hield de Amerikaan en zijn design-team zich redelijk in. Sterker nog: met name de achterzijde wordt door velen als te conservatief ervaren. Van deze generatie is er een Sedan (E90), Touring (E91), Coupé (E92) en een Cabriolet (E93). Dankzij de komst van de BMW 1 Serie is een 3 Compact overbodig geworden.
Noviteiten
Wederom waren er een hoop noviteiten bij de E90. Denk aan de komst van de eerste BMW in lange tijd met een geblazen benzinemotor: de 335i. Deze paste perfect tussen het gat van de 330i en de later te verschijnen M3, compleet met 420 pk sterke V8. Naast een biturbo benzinemotor was de E90 ook de eerste 3 Serie leverbaar met een biturbo dieselmotor, de 335d. Qua interieur waren de E9X-derivaten ook moderner dan voorheen met iDrive-infotainmentsystemen. Ook modern was de komst van milieuvriendelijke modellen. Onder de noemer EfficientDynamics lanceerde BMW schonere versies van de bestaande 320d.
Zesde generatie (F30)
De milieuvriendelijke koers zette BMW door in 2012, toen de vijfde generatie 3 Serie (F30) op de markt verscheen. BMW koos er namelijk voor om een groot gedeelte van de motoren te gaan vervangen. De atmosferische zescilinders werden geschrapt ten faveure van een viercilinder met turbocompressor. Ondanks dat de motoren qua cilinderinhoud kleiner zijn, leveren de nieuwe motoren meer vermogen en meer koppel, met een potentieel lager verbruik. Dat komt mede door de beschikbaarheid van de achttraps automaat van ZF, die bij deze generatie zijn intrede doet. De sterkste zescilinder bij de F30 is de 335i (later 340i), met een zescilinder turbomotor. De M3 krijgt nu een biturbo zescilinder in plaats van die machtige V8.
3 Serie Gran Turismo
Er zijn nu nog maar drie carrosserievarianten: de sedan (F30), Touring (F31) en de Gran Turismo. De Coupé (F32) en Cabriolet (F33) gaan onder de naam 4 Serie verder. Wel komt er een extra versie bij: de 3 Serie Gran Turismo. Een soort praktische en hoge hatchback variant. Speciaal voor de Chinese markt was er de ‘F35’, een sedan met lange wielbasis. De F30 3 Serie is wel behoorlijk gegroeid en wederom flink aangekomen. Ook was de afstemming van het chassis (gemiddeld genomen) wel erg soft. Met de facelift in 2016 zet BMW dat weer recht. Naast wat kleine technische wijzigingen is de 3 Serie een stuk dynamischer.
Zevende generatie (G20)
De F30 wordt in 2019 afgelost door de G20. Deze generatie heeft als voordeel dat deze aanzienlijk lichter is. Afhankelijk per uitvoering, scheelt het zo’n 50 tot 55 kg. Ook is de nieuwe 3 Serie een stuk aerodynamischer. Qua motoren borduurt BMW verder op de aggregaten uit de F30, met het verschil dat de 48V mildhybrid-technologie zijn intrede doet. Ditmaal zijn er slechts twee carrosserievarianten: een sedan (G20) en Touring (G21).
De Gran Turismo is komen te vervallen. Voor het eerst zijn er nu diverse M Performance-modellen. Dit zijn geen volwaardige BMW Motorsport-producten, maar een soort ‘light’-versies. Er is een M340i en M340d, beide met xDrive-vierwielaandrijving. De M3 en een PHEV worden onthuld in 2020.
BMW 3 Serie facelift (G20)
In mei van 2022 krijgt de BMW 3 Serie G30 zijn eerste facelift. BMW verandert niet extreem veel aan de auto. De bumpers zijn iets afwijkend en er zijn nieuwe koplampen. Ook de grille is weer wat frisser. Qua uitvoeringen en opties zijn er meer verrassingen. Zo is erg geen Sport Line of Luxury Line meer. Het is nu standaard, M Sport of M Sport Pro. Gek genoeg gaat dat niet echt gepaard met echte hardware opties. Sterker nog, het optionele sperdifferentieel dat bij de G20 te bestellen was, is komen te vervallen. Het gaat vooral om een donkere grille, shadowline koplampen en dergelijke.
In het interieur zijn er grotere veranderingen waar te nemen. Het reguliere instrumentencluster is namelijk komen te vervallen. De BMW 3 Serie heeft nu een groot paneel verdeeld in 2 schermen. Inderdaad, net als de BMW i4. De BMW 3 Serie komt er in drie carrosserievarianten, waarvan er 2 Nederland komen. De Sedan (G20) en Touring (G21) staan hier in de showroom, de 3 Serie sedan met lange wielbasis staat alleen in China te koop (G28).
Uitvoeringen plus nieuwe M3
Wederom is er een enorme keuze aan motoren. BMW kiest niet echt voor een bepaalde richting, maar biedt alles aan. De meest eenvoudige is de 318i (156 pk). Daar boven staan de 320i (184 pk), 330i (245 pk) en M440i (374 pk). De M440i heeft vierwielaandrijving standaard, het is een optie op de 320i en 330i.
Dan is er een M3 met de S58 biturbomotor, goed voor 480 pk. Deze heeft een handbak en achterwielaandrijving. Het is de enige BMW 3 Serie die je met een handbak kan krijgen. De M3 heeft een aparte neus die gedeeld wordt met de BMW M4. Een stapje hoger staat de 510 pk sterke M3 Competition. Die laatste is – als eerst voor een BMW m3 – leverbaar met vierwielaandrijving. Op zich geen overbodige met die enorme vermogens.
Plug-in hybrides
Dan zijn er de plug-in hybrides. Deze zijn in Nederland interessant. Hier betaal je namelijk een CO2 boete bij een hogere BPM uitstoot. Hoe hoger de CO2, hoe hoger de boete. Daarom dat de plug-in hybrides in Nederland vaak hetzelfde kosten als de benzine-versies. Er is een 320e met 204 pk. Daarmee kun je 62 km elektrisch rijden (volgens de WLTP).
Wil je iets meer aansprekende prestaties, dan kan dat met de 330e die maat liefst 292 pk aan systeemvermogen heeft. Niet alleen de elektromotor is sterker, de benzinemotor is dat ook. De 330e kan in Sedan-versie ook gecombineerd worden met xDrive, de 320e níet. Dat kan dan weer wel als je een 320e Touring kiest. Tenslotte zijn er nog een hele hoop diesels. Ze worden in Nederland wel aangeboden, maar waarschijnlijk niet heel erg veel verkocht.
Over de Touring gesproken, de coolste variant is de BMW M3 Touring. Voor het eerst combineert BMW de 3 Serie Touring met de M-behandeling. Als je kiest voor de M3 Touring, heb je altijd de Competition met xDrive.
BMW 3 Serie artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW 3 Serie.