Na 1 komt 2, ook bij BMW. Toch is de BMW 2 Serie niet in makkelijk in een hokje te plaatsen.
De BMW 2 Serie is eigenlijk een verzamelnaam voor BMW’s die boven de 1 Serie, maar onder de 3 Serie vallen. Dat klinkt erg logisch, maar ondanks het feit dat ze dezelfde naam delen zijn de meeste 2 Series behoorlijk afwijkend van elkaar.
Inhoudsopgave
2 Serie Coupé
Het begint in 2014 nog vrij overzichtelijk. De BMW 2 Serie wordt geïntroduceerd als opvolger van de BMW 1 Serie Coupé. Zoals de opvolger van de 3 Serie Coupé nu 4 Serie heet, heet de 1 Serie Coupé nu 2 Serie. In het interieur is het verwantschap met de 1 Serie (F20) duidelijk te zien. De 2 Serie heeft immers het zelfde dashboard. Wel is de achterbank nog krapper dan bij de al niet al te ruime 1 Serie.
Een groot verschil is echter het koetswerk. De 1 Serie is erg eigenwijs, maar valt niet bij iedereen in de smaak. De 2 Serie heeft juist een bijzonder strak front, met platte koplampen en geen rare vouwen in het koetswerk. Ook het achterzijde is nu niet Polo-esque, maar zoals je verwacht bij een BMW: met L-vormige achterlichten en een Hofmeister-knik.
2 Serie motoren
De BMW 2 serie is leverbaar met de motoren uit de 1 Serie. De instapper is een 218i, met een 1.5 driecilinder. Deze is met 136 pk op zich krachtig genoeg, maar de 220i viercilinder met 184 pk past beter bij de 2 Serie coupé. De 228i is nog leuker, deze 2 liter viercilinder turbo levert 245 pk. Voor de veelrijders is er keuze uit een 218d, 220d of 225d.
BMW M235i
Het voorlopige topmodel is de M235i. De M235i is net als de M135i een soort tussenmodel. De M235i staat boven de reguliere M-modellen, maar is niet zo hardcore als een echte M model. Het stilt de voorlopige honger naar meer, want de 3 liter zes-in-lijn met turbo is goed voor 320 pk en 450 Nm. De M235i is leverbaar naar keuze met handbak of automaat en achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.
2 Serie Cabriolet
In 2015 komt er nog een 2 Serie bij, namelijk de cabriolet. Deze is in principe gelijk aan de coupé, op het dak na. De 2 Serie Cabriolet is wat zwaarder, dankzij de extra verstevigingen die nodig zijn om de stijfheid te waarborgen. De auto is een welkome aanvulling voor degenen die een BMW cabriolet willen met soft-top, want de 4 Serie heeft net als zijn voorganger een hardtop, waar niet iedere cabrio rijder van gecharmeerd is. Qua motoren is de Cabrio leverbaar met dezelfde blokken als de coupé.
2 Serie Active Tourer
In 2015 gebeurt er nog iets: BMW voegt namelijk de 2 Serie Active Tourer aan het leveringsprogramma toe. De 2 Serie Active Tourer is een BMW zoals we deze tot nu toe nog niet hadden gezien: het is een vijfdeurs en vijfzits midi-MPV. Maar het wordt erger, de 2 Serie Active Tourer is in technisch opzicht niet gebaseerd op de BMW 2 Serie (of 1 Serie), maar op het UKL2-platform, waar de MINI Countryman op staat. De motor ligt overdwars en drijft de voorwielen aan. Ondanks dat het voor BMW rijders een ware cultuurshock is, is deze lay-out gemeengoed in deze klasse. Daarnaast is de 2 Serie Active Tourer een directe concurrent van de B-Klasse van Mercedes-Benz, ook een Duits merk dat normaliter premium achterwielaandrijvers bouwt.
2 Serie Gran Tourer
De 2 Serie Active Tourer wordt een paar maanden later bijgestaan door de 2 Serie Gran Tourer. In feite is dit dezelfde auto, maar dan met een langere wielbasis. Hierdoor is het mogelijk om tot zeven personen te kunnen huisvesten. Gebruik je deze ruimte voor de twee extra passagiers dan staat er 645 liter klaar (tegen de 468 liter van de Active Tourer). Ook met alle banken neergeklapt is de Gran Tourer veel groter: 1.905 liter is bijna E-Klasse Estate-niveau. Gezien de geringe meerprijs en het meergewicht van 100 kilogram krijg je bij de 2 Serie Gran Tourer veel auto, alhoewel de Gran Tourer heel erg ver staat van de merkwaarden van BMW.
225xe iPerformance
Voor Nederland is de komst van de 225xe iPerformance Active Tourer van groot belang. Aan de buitenkant is het een gewone Active Tourer, maar onderhuids is de auto voorzien van een plug-in hybride aandrijving. Aan de voorzijde is er een 1.5 driecilinder met 136 pk, aan de achterzijde een elektromotor. Gezamenlijk leveren deze motoren 224 pk en 385 Nm. Belangrijker is het (mogelijk) lage verbruik en de daarbij behorende lage CO2-uitstoot, waardoor de 225xe erg gunstige bijtellingsvoorwaarden kent.
M2 Coupé
Het contrast tussen de 225xe Active Tourer en de andere aanvulling van de 2 Serie range, de M2 Coupé, kan niet groter zijn. Deze auto is de opvolger van de 1M Coupé. Net als die auto is het een bijna volledige M. Het chassis en koetswerk zijn ingrijpend veranderd, de motor is de bekende N55B30T0, met slechts één turbo. Zijn voorganger had er twee. Echter, met 365 pk en 465 Nm (500 tijdens overboost) is de nieuwe motor alsnog sterker dan de oude. Er is keuze uit een handbak met zes versnellingen en DCT-automaat met zeven voorwaartse verzetten.
Update
In 2017 worden de 2 Serie Coupé en Cabriolet voorzien van een update. Een ingrijpende facelift is het niet, de auto’s worden visueel even strak getrokken. Het dashboard wordt vernieuwd en er zijn nieuwe kleuren en wielen leverbaar. Qua motoren gebeurt er niet zoveel. Hetzelfde geldt voor de 2 Serie Tourer-modellen die in 2018 worden opgefrist. Compleet anders is de M2 Competition met S55-motor, eindelijk een ‘echte’ BMW Motorsport-motor met maar liefst 400 pk.
2 Serie Gran Coupé
Aan het einde van 2019 wordt er nóg een 2 Serie voorgesteld, het betreft de nieuwe 2 Serie Gran Coupé. Deze ‘vierdeurs’ coupé moet het op gaan nemen tegen de Mercedes-Benz CLA. De Gran Coupé is gebaseerd op het nieuwe platform van BMW en derhalve voorzien van een overdwars geplaatste motor met voorwielaandrijving. De 306 pk sterke M235i is het topmodel en heeft standaard vierwielaandrijving. Dat BMW het niet is verleerd om potente achterwielaandrijvers te maken, bewijzen ze met de M2 CS, met een strakker onderstel, sterkere motor (450 pk) en een navenant prijskaartje.
Tweede generatie BMW 2 Serie
In 2021 onthult BMW de tweede generatie 2 Serie coupé. In tegenstelling tot de eerste generatie 2 Serie, is de tweede generatie uitsluitend verkrijgbaar als coupé. Het basisrecept is hetzelfde gebleven. Een compacte coupé met achterwielaandrijving.
Het voorlopige topmodel is de M240i met xDrive. Deze uitvoering haalt 374 pk en 500 Nm koppel uit een 3.0-liter zes-in-lijn turbo benzinemotor. Dat is meer power in vergelijking met de uitgaande BMW M2. De M240i xDrive sprint in 4,3 seconden naar de honderd. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.
De line-up bestaat verder uit onder andere de 218i, 220i, 220d. Later volgt er ook een M240i met enkel achterwielaandrijving. Een jaar later, in 2022, verschijnt de tweede generatie BMW M2.
BMW 2 Serie artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW 2 Serie.