De BMW 1M Coupé is precies de BMW waarvan we willen dat de Beierse fabrikant ze maakt.
Als we aan een BMW denken, denken we in veel gevallen aan een relatief compacte, luxe en sportieve auto. De 2002 Tii, 323i (E21) of de M3 (E30). Dat zijn de hoogtepunten van het merk. Maar net als veel andere merken verkoopt BMW met dat sportieve imago heel veel meer auto’s uit andere segmenten. Die auto’s hoeven niet eens heel erg sportief te zijn, maar slechts ietsje sportiever dan de concurrentie. Voor een grote SUV rijdt een BMW X5 vrij strak, maar het is niet een heel erg sportieve auto.
Inhoudsopgave
E87-generatie 1 Serie
De 3 Serie was jarenlang de kleinste BMW. Dat model begon met name in 1990 serieus te groeien. De E36 was een serieuze auto geworden, de E46 3 Serie deed daar nog een schepje bovenop. Het was hoog tijd voor een model eronder. Van de E36 en E46 3 Series zijn er zogenaamde ‘Compact’-modellen geweest, maar echt een succes was dat niet. De BMW 1 Serie die in 2004 verscheen, lukte dat wel. Bijzonder was dat dit een achterwielaangedreven hatchback in het C-segment was.
In 2005 lanceert BMW de 130i, met een 3.0 zes-in-lijn motor. Het is echter meer een 1 Serie met een dikke motor, dan een heel sportieve uitvoering. In 2007 wordt de 1 Serie voorzien van een facelift (LCI). Een paar maanden later onthult BMW de 1 Serie Coupé. Dit model doeet denken aan de kleine tweedeurs sedannetjes uit de jaren ’70 en ’80. Naast de viercilinder diesel- en benzine-uitvoeringen is er ook een zescilinder in de vorm van de 125i. Het topmodel is echter de 135i. Deze krijgt namelijk de N54-zescilinder onder de kap met twee turbo’s, goed voor 306 pk en 400 Nm. Om te zorgen dat je op tijd stil kunt staan zijn er Brembo-remmen met zes zuigers.
Opstapje: BMW 135i
Standaard heeft de 135i een M-Pakket met sportstoelen, donkere hemel, mooie lichtmetalen wielen, dikke bumpers en sportstuurwiel. Ondanks dat het recept van kleine auto en dikke motor erg goed is, is het eindresultaat nog zeker niet perfect. De 135i moet tegen een prijs verkocht worden. Zo zit er bijvoorbeeld geen sperdifferentieel onder en wijkt het onderstel weinig af van andere M Sport-uitvoeringen van de 1 Serie Coupé. Aftermarket zijn er vele tuners die zich over de auto ontfermen.
Introductie BMW 1M Coupé
In 2011 laat BMW zien dat ze het zelf nog beter kunnen. Dan wordt namelijk de 1M geïntroduceerd. Dat is best opmerkelijk, als je bedenkt dat de basis van de auto dan al 7 jaar oud is. De BMW 1M Coupé is een bijzonder geval. Het is namelijk de een van de eerste BMW M-Modellen met een ‘standaard’-motor. De N54 is namelijk maar ietsje gekieteld.
Er zit geen ’S’-blok in, zoals vaak bij andere BMW’s het geval is. Daarbij is het ook de eerste BMW M sport-coupé met turbo’s, alhoewel turbo’s met de komst van de X5 M en X6 M geen verrassing mogen zijn. Zelfs de naam is controversieel: 1M Coupé wordt gekozen omdat de M1 (de allereerste M) een heilige auto is en elke vorm van verwarring voorkomen dient te worden. Op de achterkant is gewoon de ‘///M’-badge te zien.
Motor BMW 1M Coupé
De motor is de N54 3.0 zes-in-lijn met twee turbo’s. Deze is goed voor 340 pk en 450 Nm. Dat koppel kan tijdelijk middels een overboost-functie verhoogd worden naar 500 Nm voor een korte periode. Er is maar één transmissie beschikbaar, de handgeschakelde zesbak. Die stuurt al het vermogen uiteraard naar de achterwielen. De achteras is afkomstig van de BMW M3 (E92) en er is nu een sperdifferentieel aanwezig. Om te zorgen dat het allemaal past, wordt het koetswerk van de 1M flink breder gemaakt. Ook aan de voorzijde is de 1M flink breder dan standaard.
Alle journalisten, tijdschriften en autobloggers waren er echter lyrisch over. De 1M is een bijzonder leuke auto. Het is niet de snelste M ooit gebouwd, maar meer vermogen heb je echt niet nodig om lol te hebben. Het was de combinatie van alles: hydraulische besturing, achterwielaandrijving, driftability en dat alles in een compact pakketje. BMW ging er aanvankelijk vanuit dat er iets meer dan 2.500 exemplaren gebouwd gingen worden. Het werden er uiteindelijk 6.309 stuks.
Opvolger
De 1M ging een jaar later (2012) alweer uit productie. Je kon nog wel de 135i krijgen voor een jaartje (zij het met de N55-motor met slechts één turbo). BMW had waarschijnlijk wel meer 1M’s kunnen verkopen, maar men begon te laat met het model en er was simpelweg niet voldoende capaciteit. De auto maakte wel de weg vrij voor de BMW M2, die in 2015 verscheen.
Meer artikelen over de BMW 1M Coupé
Hieronder vind je een overzicht van andere artikelen die op Autoblog zijn verschenen over de BMW 1M Coupé