De 1 Serie heeft alle BMW-kwaliteiten in een compact pakketje. Dat is niet nieuw, maar de toepassing wel.
BMW is eigenlijk altijd een merk geweest van bijzondere compacte auto’s. Modellen als de Dixi, Isetta en 700 hebben er juist voor gezorgd dat BMW kon overleven in moeilijke tijden. Kortom, kleine auto’s en BMW zijn een goede combinatie, maar men had er in de jaren ’90 nogal wat moeite mee.
Inhoudsopgave
3 Serie Compact (E36)
BMW lanceerde in 1994 namelijk de 3 Serie Compact. Dat was een compacte driedeurs hatchback op basis van de 3 Serie van de E36-generatie. Om de auto goedkoop aan te kunnen bieden, werd er wel wat bezuinigd op het model. Zo kwam de vrij eenvoudige achterasconstructie van de E30-generatie 3 Serie en was het interieur een stuk eenvoudiger van opzet. Desondanks was het een bescheiden commercieel succes. Voor een relatief laag bedrag had men een nieuwe auto me het BMW-logo op de neus.
3 Serie Compact (E46)
In dynamisch opzicht en qua comfort was er zeker ruimte voor verbetering. Dat gebeurde ook bij de opvolger, die wederom BMW 3 Serie Compact heette. In tegenstelling tot zijn voorganger had deze wél een hoogwaardig onderstel. Dat kwam rechtstreeks van de E46. Het was nu ook in dynamisch opzicht een echte BMW. Helaas viel het uiterlijk niet in de smaak. Met name de koplampen (halfrond) en achterlichten (in een cluster) waren nogal vreemd. Bij de facelift werd het een en ander aangepakt, maar echt baten kon het niet meer.
CS1 Concept
Dat er mogelijkheden waren in het luxere gedeelte van het C-segment bewees Audi met de A3. Op een compleet andere wijze bediende Mercedes-Benz met de A-klasse dit gedeelte van het C-segment, maar het concept van die auto was dermate afwijkend dat de doelgroep dat ook was. Lees: dankzij de hoge instap was deze auto voornamelijk populair bij ouderen. BMW deed het uiteraard geheel op zijn eigen wijze. Met de CS1 Concept gaf BMW al een glimp van wat we konden verwachten. De styling was toen nog erg ‘conceptueel’, althans, dat was de consensus.
BMW 1 Serie (E87)
Het bleek dat dit niet het geval was. De BMW 1 Serie (E87) werd in 2004 onthuld op de Salon van Parijs. Er waren een paar dingen die opvielen aan de vijfdeurs hatchback van BMW. Ten eerste de styling. Deze was sterk afwijkend van hetgeen wat gangbaar was in deze klasse en ook voor trouwe BMW-klanten was het uiterlijk nogal wennen. In technisch opzicht was de E87 voorzien van achterwielaandrijving. Een unicum in deze klasse. Ook de in lengte geplaatste motor was vrij zeldzaam.
E87 LCI
Aanvankelijk was het motorengamma vrij beperkt als het aankomt op cilinders: alle motoren hadden er vier. De 116i (115 pk), 118i (129 pk) en 120i (150 pk) waren de keuzes voor benzinemotoren. Op dieselgebied kwam daar een 118d (122 pk) en 120d (163 pk) bij. Het topmodel, de 130i met 265 pk sterke 3-liter zes-in-lijn benzinemotor kwam in 2005 op de markt. In 2007 werd de gehele range voorzien van een facelift (LCI in BMW-termen) en kwam er een driedeurs 1 Serie (E81) bij. Naast een iets afwijkend uiterlijk was het interieur hoogwaardiger en hadden de motoren wat meer vermogen. Ook kwamen er twee nieuwe diesels bij: een 116d aan de onderkant (115 pk) en een 123d met twee turbo’s aan de bovenkant, goed voor 204 pk.
1 Serie Coupé en Cabriolet
Daar bleef het niet bij, de 1 Serie-range werd alsmaar groter. Zo kwam er in 2007 een 1 Serie Coupé (E82) bij en in 2008 een 1 Serie Cabriolet (E88). Deze laatste leek heel erg veel op de CS1 concept. De coupé en cabriolet-varianten waren verkrijgbaar met de sterkere motoren uit de 1 Serie-range, inclusief een nieuwe 3 liter turbomotor met 306 pk. Deze had de 135i-badge op de achterklep. Het absolute topmodel was de 1M Coupé, met 340 pk twin turbo zes-in-lijn, de achteras van een M3 (E90) en heftige bodykit.
Nieuwe generatie 1 Serie (F20)
De nieuwe generatie BMW 1 Serie stond in 2011 klaar om het stokje over te nemen. De Cabrio en Coupé van de vorige generatie werden nog eenmaal opgefrist en bleven nog tot 2013 in de BMW-showrooms staan. In tegenstelling tot de vorige generatie kwam de 1 Serie er direct als driedeurs (F21) en als vijfdeurs (F20). Qua uiterlijk was de auto niet geheel onomstreden. De koplampen waren nogal bijzonder en de achterlichten leken op die van een Polo. Bijzonder technisch aspect was dat alle 1 Series een turbomotor onder de kap hadden. Ook waren er nieuwe uitvoeringen, zoals de Urban Line en Sportline. Ook was vierwielaandrijving voor het eerst leverbaar. Het voorlopige topmodel was de M135i, met 320 pk. Deze kennen we ook als de Autoblog duurtester van Wouter.
Rigoreuze facelift
De facelift van de tweede generatie kwam in 2015. Het was een vrij rigoreuze facelift. Zowel de voor- als achterzijde waren veel minder uitgesproken. In technisch opzicht veranderde er ook het een en ander. Zo werd diverse motoren vernieuwd. De M135i kreeg er een paar pk bij. In 2016 werden er nog een paar technische wijzigingen doorgevoerd, zo werden de instapviercilinders vervangen door een driecilinder en werd de M135i opgevolgd door de M140i met 340 pk. In 2017 werd het interieur nog even voorzien van een opfrisbeurt.
1 Serie (F40) met voorwielaandrijving
De compleet nieuwe 1 Serie (F40) beleefde zijn debuut op de IAA in Frankfurt. Dankzij de aanhoudende geruchten kon het geen verrassing meer zijn dat de 1 Serie nu een voorwielaangedreven auto is met de motor overdwars. Daarmee was de 1 Serie meer een grote variant van een MINI dan een miniatuur-BMW. De auto staat immers op hetzelfde CLAR-platform als de MINI. Het voordeel is wel dat de nieuwe 1 Serie iets ruimer en praktischer is. Voor BMW komt het ook uit, want deze variant is goedkoper om te produceren.
Uitbreiding
Qua motoren is de keuze in het begin nog niet heel groot. Er is een instap-benzinemotor (een 118i met 140 pk) en een top-benzinemotor (een M135i met 306 pk), maar in eerste instantie niets daartussen is. Wel zet BMW nog altijd in op dieseltechniek met de 116d (115 pk), 118d (150 pk) of 120d (190 pk). Die laatste heeft standaard vierwielaandrijving. De 1 Serie is tevens de basis voor een 1 Serie Sedan (voor China) en de 2 Serie Gran Coupé. Ook deze zijn voorwielaangedreven. Het gat qua benzinemotoren wordt na enige tijd opgevuld met een 178 pk sterke 120i en een sportieve 128ti met 265 pk. Aan de onderkant wordt een 116i met 109 pk aan het motorgamma toegevoegd.
BMW 1 Serie artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je een overzicht van de laatste artikelen over de BMW 1 Serie.