De ultieme sportsedan onder de ultieme sportsedans: de BMW M5.
Het idee van een grote sedan met een enorme motor is niet nieuw. Er zijn veel merken die het gedaan hebben en er zijn nog meer merken die het doen. Wat maakt de BMW M5 dan zo speciaal? Simpel: de 5 Serie was al een fantastische auto en kreeg een nog fantastischere motor. Het resultaat: de ultieme sportsedan.
Inhoudsopgave
E12 en E28 M535
Voordat de eerste M5 kwam, waren er al twee semi-sportieve 5 Series. In Zuid-Afrika was er de 530 MLE in 1976 als homologatiemodel. Deze 5 Serie was voorzien van de bekende M-driekleur. In 1980 werd op basis van dezelfde generatie 5 Serie (de E12) een M535i uitgebracht. Met name de aankleding was een stuk sportiever, en met 218 pk kwam je zeker geen vermogen te kort. Ook van de tweede generatie 5 Serie kwam er een M535i.
M5 (E28)
De E28 was ook de basis voor de eerste M5. Het meest bijzondere was de motor, namelijk de M88/3. Dit was de 3.5 zes-in-lijn uit de BMW M1 supersportwagen. In de M5 was de motor goed voor maar liefst 286 pk bij 6.500 toeren en 340 Nm bij 4.500 toeren. Althans, als je in Europa woonde, de VS modellen hadden een minder exotische S38 motor met ‘slechts’ 260 pk. Beide M5-modellen maakten gebruik van dezelfde Getrag 280 handbak. De M5 E28 bleef in productie tot 1988. In vier jaar tijd zijn er 2.241 stuks van gebouwd.
M5 (E34)
De tweede BMW M5 had de derde generatie 5 Serie (E34) als basis. De M5 was groter, zwaarder en volwassener geworden. Mede daardoor was de eerste M5 niet zozeer heel veel sneller. De S38B36 motor (een 3.6 liter) was nu goed voor 315 pk en 360 Nm. In 1992 werd het model gefacelift en kwam er een nieuwe S38B38 motor, met een slagvolume van 3.8 liter, waardoor de auto nu beschikte over 340 pk en maar liefst 400 Nm. Deze generatie was er ook als stationwagon, de M5 Touring. In 1994 werd de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak van Getrag, in plaats van een vijfbak.
M5 (E39)
De heilige graal onder de M5’s is volgens kenners de M5 van de E39-generatie. Aanvankelijk was het niet eens de bedoeling om een M-versie van de M5 te maken. De 540i met 286 pk was al snel zat, aldus BMW. Gelukkig was het slechts een afleidingsmanoeuvre want in 1998 zag de meest briljante M5 het levenslicht. Een M5 die beschikte over een 4.9 liter V8 met 400 pk, 500 Nm, achterwielaandrijving en een handbak. De auto was niet alleen het hoogtepunt in de M5-geschiedenis, maar ook in die van BMW. De combinatie van prijs, prestaties, kwaliteit, comfort, gebruiksvriendelijkheid en ingetogenheid is en was ongekend.
M5 (E60)
De M5 in 2005 op basis van de E60 generatie moest zijn best gaan doen. De 5 Serie (E60) was minder geliefd dan de E39, alhoewel het model aanzienlijk moderner was qua vormgeving en functionaliteit, mede dankzij het iDrive-systeem. Qua motor is het de ultieme M5, want de S85B50 is een atmosferische 5.0 V10 met 507 pk en 520 Nm. De transmissie was een sequentiële bak met zeven verzetten, niet echt de fijnste bak. In de Verenigde Staten was de BMW M5 echter leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Na de facelift in 2007 kregen wij Europeanen weer iets dat de Amerikanen niet kregen: een M5 Touring. Van de 20.589 verkocht M5’s van deze generatie zijn er slechts iets meer dan 1.000 een stationwagon.
M5 (F10)
Men kon het al zien aankomen dat de nieuwe M5 een minder heftige auto zou worden. Fabrikanten moesten hun motoren zuiniger en efficiënter zien te krijgen en een atmosferische V10 is zeldzaam dorstig. De nieuwe M5 kreeg de S63B44T0 onder de kap, een 4.4 biturbo. Deze was gekoppeld aan een DCT-transmissie, een automaat met dubbele koppeling. De M5 was bijzonder snel: de motor was zelfs iets sterker dan in de X5 M (560 pk ipv 555 pk). Tel daarbij het lagere gewicht van de M5 en de prestaties zijn ongekend: 0-100 km/u in 4,4 seconden en een top van 250 km/u. Eventueel is de begrenzer te verhogen naar 305 km/u.
M5 Competition (F10)
In 2014 kwam er een heftigere M5, de M5 Competition, met 575 pk, grotere velgen en eens straffer chassis. In 201 vierde BMW feest met de 30 Jahre, een speciaaltje om de dertigste verjaardag van de M5 te vieren. Deze special edition had maar liefst 600 pk en 700 Nm tot zijn beschikking. Van de 30 Jahre zijn er slechts 300 gebouwd. Voor de mensen die achter het net hadden gevist: de M5 Competition had vanaf 2015 dezelfde specificaties.
M5 (F90)
In 2017 gooide BMW nog een heilig huisje omver door vierwielaandrijving te introduceren. De M5, zeker de krachtigere varianten, waren gewoonweg te krachtig. Tot 100 km/u was je in gevecht met het TC-lampje en als het regende tot 150 km/u. De nieuwe generatie maakte gebruik van dezelfde motor, maar een doorontwikkeling: de S63B44T4 met 600 pk en 750 Nm. Met name in de 0-100 km/u-acceleratie was er enorm veel te winnen. De standaardsprint duurde nu slechts 3,4 seconden. De topsnelheid is alsnog 250 km/u, tenzij er is gekozen voor het M Drivers Package, dan bedraagt de topsnelheid 305 km/u. Ook die snelheid is alsnog begrensd.
M5 Competition (F90)
De BMW M5 Competition volgde in de zomer van 2018. De Competition had nóg meer vermogen: 625 pk. De M5 Competition was ook voorzien van een veel straffer onderstel, volgens sommigen zelfs té straf. De M5 facelift in 2020 pakt dat gedeelte aan. Nog steeds heb je de keuze uit 600 pk (gewoon) of 625 pk (Competition), maar het chassis is nu aangepast met vergevingsgezinde dempers. Het moet wel de ultieme supersedan blijven.
M5 (F90) facelift
In 2020 volgt er een facelift voor de BMW M5 (F90). Zowel het reguliere model als de Competition worden in één keer meegepakt. BMW heeft gekozen voor een vrij subtiele facelift. Nieuwe koplampen, nieuwe achterlichten. En dat zijn meteen de meest in het oog springende wijzigingen.
Zodra je gaat rijden moet er wel iets opvallen ten opzichte van het oude model. De schokdempers zijn nieuw en afkomstig van de BMW M8. Tevens introduceert BMW de opvallende kleur Motegi Rot op de M5 (F90) facelift.
BMW M5 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW M5.