De BMW M2 is eigenlijk precies wat we verwachten van een BMW M3.
Freude Am Fahren. Dat is altijd het credo geweest van BMW. Niet alleen in Duitsland, maar ook in Nederland (BMW maakt rijden geweldig) en Engeland (Sheer Driving Pleasure). Het nadeel is dat BMW ook auto’s moet verkopen en de consument het idee van een sportieve auto erg leuk vindt, maar niet altijd de uitwerking.
Inhoudsopgave
BMW Motorsport
De resulteerde in een hoop auto’s die het eens zo puristische BMW vroeger nooit zou bouwen. Denk aan enorme SUV’s, SUV-coupés, MPV’s en andere, grote, zwaarlijvige en onhandige kolossen. De BMW Motorsport divisie was nog veel puristischer, maar ook zij gingen om. De X6 M was eigenlijk het begin van het einde: een enorme crossover zonder binnenruimte met een leeggewicht van 2.300 kilogram. In technisch opzicht had het ook niets met BMW M te maken eigenlijk: een V8 met twee turbo’s, automaat en vierwielaandrijving.
Purist
Maar ook de traditionele M-Modellen (M3 en M5) werden groter en zwaarder. Tegelijkertijd ook commercieel gezien succesvoller, dus de aandeelhouders en de familie Quandt waren erg tevreden. Alleen de purist die met weemoed terugdenkt aan de 1600ti, 2002 turbo en de vroegere M3’s, miste toch een belangrijke auto in het gamma. Een auto voor de petrolhead: klein, relatief licht, enigszins betaalbaar en niet zozeer snel, maar wel heel erg leuk.
1M Coupé
Met de 1M Coupé kon BMW die groep perfect bedienen. De auto was deels een volledige M: de achteras kwam van de M3, de spoorbreedte was flink groter, er zaten enorme BBS-velgen op en de auto lag lager op zijn buik. Volgens de purist was het geen echte M, want de motor werd niet gebouwd door BMW Motorsport. Het was gewoon een gekietelde N54 die we ook uit de BMW Z4 sDrive35i kenden. Desalniettemin was de auto onder de liefhebbers erg populair en is het nu een gewilde (en prijzige) auto.
Succes voortzetten
Dat komt met name omdat BMW iets te laat begonnen is met de 1M. De 1 Serie was er al sinds 2004 en de 1 Serie M Coupé (zoals de auto officieel heet) was er pas in de laatste maand van 2010. Het plan was om er een kleine 3.000 te produceren, maar het werd meer dan het dubbele. De 1M kwam in maart 2011 naar Nederland en de levering stopte in de zomer van 2012. BMW wilde dit succes voortzetten.
BMW M2 Coupé
Dat deden de Beiers met de M2. Deze werd ontwikkeld op basis van de al niet kinderachtige M235i Coupé, de opvolger van de 135i Coupé. De M2 Coupe was een stuk breder, zoals het een rechte M betaamt. Om de kosten binnen de perken te houden, had ook deze snelle BMW M een motor die niet door Motorsport gebouwd werd: de B58 uit de M235, zij het met meer vermogen (370 pk) en koppel (465 Nm). Deze krachten werden afgevuurd op de achteras.
Automaat goedkoper
Qua transmissies was het een beetje een vreemde situatie. Je kon kiezen uit een handbak en optioneel voor de automaat. In Nederland betalen we echter BPM over de CO2-uitstoot. Omdat de automaat theoretisch zuiniger is dan de handbak, was de CO2-taks lager en dus de BMW M2 met automaat goedkoper dan met de handbak. Niet alleen dat, de M2 met DCT-bak was iets sneller op de standaardsprint (4,3 in plaats van 4,6 tellen). De M2 kwam er alleen als coupé en was leverbaar van begin 2016 tot de zomer van 2017. Toen werd de auto voorzien van een facelift.
BMW M2 Competition
De eerste zes maanden was de reguliere M2 leverbaar. Vanaf 2018 werd de BMW M2 opgevolgd door de BMW M2 Competition. Deze zag er bijna hetzelfde uit. Er was keuze uit twee extra kleuren (Hockenheim-zilver en Sunset Orange). Heel erg welkom, want aanvankelijk was alleen Alpine-wit, Carbon zwart en Long Beach blauw mogelijk. Die kleuren waren extra handig, aangezien er geen Exclusive-programma bestaat voor de BMW M2, zoals dat er wel voor de M3, M4 en M5 is.
Echte ‘M’-Motor
Het belangrijkste is echter de motor. Het enige nadeel van de BMW M2 was aanvankelijk dat de motor niet een ‘echte’ M-motor was. Dat werd rechtgezet met de M2 Competition. Deze kreeg namelijk de S55-motor. Dit is in principe een teruggetunede zes-in-lijn biturbomotor uit de BMW M3 en M4. In de M2 bleek 411 pk al meer dan voldoende. In 4,2 seconden tik je al de 100 km/u aan, terwijl de topsnelheid uiteraard 250 km/u is. Dit kun je wel verhogen naar 280 km/u met het BMW M Drivers Package, wat in feite bijna een schofterige €3.000 is voor iets andere software is in combinatie met een rijtraining. Dankzij de teruggeschroefde motor is de M2 Competition een populaire auto voor het tuningsgilde.
BMW M2 CS
De overtreffende trap komt in 2020 in de vorm van de BMW M2 CS. In dit geval is de motor níet teruggeschroefd, maar heb je de volle 450 pk en 550 Nm tot je beschikking. De standaard M3 heeft 431 pk, de M2 CS krijgt de motor uit de M3 en M4 Competition. De M2 CS is behoorlijk hardcore, met optioneel zelfs semi-clicks, keramische remschijven en lichtgewicht velgen. Ook is er een carbon splitter en spoilerlip die niets te twijfelen overlaten aan de intenties van de auto. NM-velgen zijn Jet Black of matgoud, ook is er een nieuwe kleur leverbaar: Misano Blauw. Met een vanafprijs van €130.000 is het een van de duurste C-segment auto’s aller tijden.
Opvolger
Wel is de auto erg populair bij de petrolheads en liefhebbers. Ondank dat de BMW 1 Serie (waarop de 2 Serie gebaseerd is) sinds 2019 een voorwielaandrijver is, zal BMW de 2 Serie Coupé en de M2 voor een nog een generatie gaan leveren.
Tweede generatie BMW M2
In 2022 is het moment daar. Het jaar dat BMW M zijn 50 jarige bestaan viert is ook de onthulling van de tweede generatie M2 een feit. In vergelijking met de uitgaande reeks is er duidelijk voor een andere designrichting gekozen. De tweede generatie M2 heeft een ‘boxy’ uiterlijk, met belangrijke updates voor de aërodynamica van de auto.
Het is tevens de krachtigste M2 ooit. De turbo 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor levert 460 pk en 550 Nm koppel bij 7.200 tpm. De tweede generatie M2 is verkrijgbaar met een M Steptronic automaat met acht versnellingen, of een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen.
Net als de eerste generatie, is deze M2 uitsluitend verkrijgbaar als coupé. In combinatie met de M Steptronic accelereert de auto in 4,1 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Met het optionele M Drivers Package is de BMW M2 in staat om 285 km/u aan te tikken.
BMW lanceert de tweede generatie M2 in april 2023. De Porsche Cayman en Toyota Supra zijn de belangrijkste concurrenten van deze coupé.
BMW M2 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW M2.