De BMW iX3 is de elektrische X3.
In relatief korte tijd stonden de premium fabrikanten klaar met een elektrische cross-over. Denk aan auto’s als de Jaguar I-Pace, de Mercedes-Benz EQC en Audi e-tron. De keuze voor de fabrikanten voor dit type auto is logisch. Op dit soort grotere en duurdere cross-overs is het makkelijker geld verdienen. De marges bij een dure auto zijn nu veelal wat hoger. Dat komt de fabrikant goed uit, want de investeringskosten zijn enorm.
Nog een voordeel van een cross-over is dat ze enorm populair zijn, zeker in combinatie met een premium badge. Dan is er ook nog een technisch voordeel voor een cross-cover. Tussen de cabine en het asfalt is nu eenmaal meer ruimte. Erg handig, daar de energiedichtheid van accu’s ongeveer zestien keer slechter is dan bij benzine. Je hebt dus heel veel grote en zware accu’s nodig, die passen bij een cross-over iets gemakkelijker.
Inhoudsopgave
BMW iX3
Belangrijke omissie bij bovengenoemde modellen is BMW. Waar Jaguar, Audi en Mercedes-Benz elkaar snel gevonden hadden als concurrenten, duurde het even bij BMW. Althans, in die klasse. Met de i3 was BMW aanzienlijk eerder met een volwaardig elektrische productie auto dan de andere merken. Om de bestaande premium cross-overs van repliek te dienen (en zelf een graantje mee te pikken van de markt), lanceerde BMW de iX3.
Daarmee bewandelde BMW dezelfde weg als Mercedes deed met de EQC. De Benz is in feite een (zwaar) gemodificeerde GLC. De iX3 is een elektrische variant van de BMW X3, terwijl de I-Pace en E-Tron écht aparte modellen zijn.
Concept iX3
De BMW Concept iX3 werd al in 2018 onthuld op de Bejing Autoshow. Op zich logisch, daar de auto een project is van BMW en Brilliance Automotive, een Chinese gigant. Officieel was het destijds nog een concept, maar het was duidelijk dat het ging om een X3, maar dan met elektromotor. De Concept iX3 had een elektromotor die goed was voor 270 pk. In combinatie met een 70 kWh accupakket zou een actieradius van 400 km tot de mogelijkheden moeten behoren. Snelladen tot 150 kW was ook mogelijk.
Reserveringen
Bestellen kon al in 2019, alhoewel het nog zeker een jaar zou duren voordat de BMW iX3 in de showrooms zou staan. Het bestellen ging middels reserveringen. De logica erachter is dat er in elk geval iets van geld binnenkomt en er is een grotere zekerheid dat de auto’s ook daadwerkelijk worden afgenomen. Wel opmerkelijk: als overbrugging bood BMW tijdelijke leasecontracten aan met een X3 xDrive 20i, 530e of i3. Op die manier had BMW de klanten voor de iX3 al binnen.
Introductie BMW iX3
In de zomer werd de iX3 eindelijk aan het grote publiek voorgesteld. De productieversie althans. Deze week uiteindelijk erg weinig af van de concept. Logisch, want de X3 was immers al lang en breed bekend. Er zijn wel een paar visuele kenmerken waaraan je de elektrische iX3 kunt herkennen. De grille is gesloten en er zijn diverse blauwe accenten. Ook de bijzondere velgen vallen op. Uiteraard zijn er geen uitlaten. In plaats daarvan zijn er twee blauwe diffuser-achtige opzetstukken.
De iX3 krijgt een elektromotor die 286 pk levert, precies 210 kW. Heel toevallig ook het vermogen van de BMW M3 (E36) en 335d, beide zeer snelle auto’s. Het is niet alleen maar vermogen, het koppel van 400 Nm is ook meer dan toereikend. Met die specificaties kan de iX3 van 0 tot 100 km/u sprinten in 6,8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u, dit om te te voorkomen dat je de accu veel te snel leeg rijdt. Volgens BMW kun je de elektrische iX3 het beste vergelijken met de BMW X3 xDrive30i, met een 252 pk sterke 2.0 turbomotor.
Accupakket
Over de accu gesproken, de BMW iX3 heeft een 80 kWh accupakket, waarvan 74 kWh ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Volgens de WLTP-methode moet het mogelijk zijn om 459 km op een volle lading te kunnen halen. Mocht je door Europa kruisen, kan het zeker de moeite zijn om even een snellader te zoeken. Je kan namelijk maximaal 150 kW snelladen. Dit houdt in dat je in iets meer dan een halfuur van bijna leeg naar 80% kunt laden. Omgerekend zo’n 100 km per tien minuten. Nog steeds niet zo snel als normaal tanken, maar bijna acceptabel.
Met de prijs van iets meer dan 70.000 euro richt de iX3 overduidelijk zijn pijlen op de Mercedes EQC. De BMW kan (nu nog) sneller laden, maar de Mercedes is iets goedkoper. Een ding is wel duidelijk, de elektrische cross-over in het premium segment is nu definitief gearriveerd.
Facelift 2021
In 2021 komt BMW met een facelift voor de iX3. De ingrijp is duidelijk te zien. De Duitse autofabrikant voorziet de elektrische X3 van een nieuwe front, inclusief een nieuwe grille. Aan de achterkant zijn kersverse achterlichten te vinden.
Ook is het M Sportpakket voortaan standaard. Daarnaast heeft BMW elementen van de 3 Serie en 4 Serie teruggebracht in het interieur. Op het dashboard is voortaan een groot 12.3 inch groot display te vinden. Verder is er een digitale cockpit van 10.25 inch groot.
Aan de aandrijflijn heeft BMW niets gewijzigd. De WLTP-actieradius is met 461 kilometer lichtjes toegenomen. BMW bouwt de vernieuwde iX3 in de fabriek van Shenyang in China.
BMW iX3 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW iX3.