De lichtgewicht tweetonner van Bentley.
Voor lange tijd waren Bentley en Rolls-Royce onafscheidelijk. Ondanks het feit dat de merken eigenlijk apart van elkaar zijn begonnen, waren de twee sinds 1960 samen. Of beter gezegd, Bentley was eigendom van Rolls-Royce. Het verschil tussen de twee was erg klein. Bentley’s waren iets soberder en sportiever. In de jaren ’90 leidde het tot een formele echtscheiding. Volkswagen had Rolls-Royce en Bentley gekocht. Na veel getouwtrek was het toch BMW dat met Rolls-Royce ervandoor zou gaan. Dit resulteerde in een korte periode waarin er wel in Bentley werd geïnvesteerd, maar niet of nauwelijks in Rolls-Royce.
Inhoudsopgave
Volkswagen
De Bentley Arnage kreeg zijn oude motor weer terug. Maar Volkswagen had zoveel grotere plannen. Men richtte zich namelijk op een klasse onder de Arnage. Dus boven de S-klasses en 7 Series, maar onder de Arnage. De auto werd gebouwd op het platform van de Volkswagen Phaeton, de briljante überlimo met het verkeerde logo op de neus. Het resultaat stond te schitteren op de Salon van Genève in 2003 in de vorm van de Bentley Continental GT.
Eerste generatie Bentley Continental GT
De Bentley Continental GT moest refereren aan de Bentley van vlak na de Tweede Wereldoorlog. De heuplijn was zelfs bijna gelijk. De Continental GT was niet voorzien van de ouderwetse 6.75 V8, maar een veel modernere W12. Deze motor kenden we al van de Audi A8 en Volkswagen Phaeton. In dit geval is de motor voorzien van twee turbo’s, waardoor het vermogen (550 pk) en koppel (650 pk) aanzienlijk hoger zijn.
Vierwielaandrijving
Ook nieuw voor Bentley was de aandrijving. Tot nu toe hadden alle Bentleys achterwielaandrijving, de Continental GT had vierwielaandrijving. De lay-out met de motor voor de vooras was identiek aan die van de A8 en Phaeton, evenals de zestraps automatische transmissie van ZF. De Bentley was alleen aanzienlijk sneller. Van 0-100 km/u duurde slechts 4,8 seconden en de topsnelheid bedroeg 318 km/u. Britten doen niet altijd mee aan Duitse herenakkoorden.
Schot in de roos
De Continental GT bleek een schot in de roos te zijn: de auto verkocht uitstekend. Uiteraard smaakte dat meer, waardoor Bentley begon met het uitbrengen van allerlei uitvoeringen. In 2005 kwam er een Mulliner Driving Specification, een iets sportievere variant, maar met dezelfde motor. De Continental Flying Spur was de vierdeurs sedan. In 2006 zag de Continental GTC het levenslicht, de vierzits cabriolet had een stoffen kap en dezelfde W12 motor. Het is een van de snelste cabrio’s: 314 met de kap dicht, 305 km/u met de kap open.
Continental Speed
In 2007 wordt de gehele range in technisch opzicht aangepakt. Dankzij wijzigingen aan het onderstel weegt de auto iets minder, alhoewel die 35 kg winst niet zoveel uitmaakt op zo’n 2.250 kg. Een nieuwe toevoeging is de Continental Speed, die voorzien is van een 610 pk sterke V12. Topmodel is de Supersports, een soort GT3 RS-variant van de Continental. Deze heeft een sterkere motor (630 pk/800 Nm) en is ietsje lichter. Een Cabriolet volgde in 2010.
Tweede generatie Bentley Continental GT
In 2011 was er een ‘tweede’ generatie. Sommigen hebben het over een facelift, andere een nieuw model. Het antwoord ligt in het midden. Ondanks dat ze erg veel op elkaar lijken, zijn de bodypanelen toch echt anders. De W12-motor is een doorontwikkeling van de oude, maar helemaal nieuw is de 4.0 V8, die in samenwerking met Audi is ontwikkeld. De biturbo motor levert 500 pk en 660 Nm. De prestatie zijn iets meer bescheiden in vergelijking met de W12 (575 pk), maar met een topsnelheid van 305 km/u is er geen reden tot klagen.
Continental GT Convertible
Ook bij deze generatie kwamen er een hoop varianten. De open versie heette nu geen Continental GTC, maar Continental GT Convertible. Een W12 Speed (625 pk) en W12 Supersports (710 pk) kwamen uiteraard ook terug. Misschien wel de meest geschikte variant is de V8 S, met een 530 pk sterke V8. Het ultieme model van deze generatie is de GT3-R met 580 pk uit de 4.0 V8. Belangrijker was de extra sportieve aankleding en het 100 kg lagere gewicht.
Derde generatie Bentley Continental GT
Bij de derde generatie Continental GT kon er geen twijfel over bestaan: dit is een compleet nieuw model. De auto staat ditmaal niet op basis van een Phaeton, maar deelt zijn techniek juist met de Porsche Panamera. Beiden staan op het MSB-platform. Dit heeft tot resultaat dat de derde generatie aanzienlijk sportiever is. De motor staat iets verder naar achteren geplaatst voor een betere gewichtsverdeling.
Lichter
Over gewicht gesproken, de nieuwe generatie is behoorlijk afgevallen. Dit resulteert in een aanzienlijk sportievere auto, naar Bentley-maatstaven althans. De W12 is vernieuwd en heeft nu directe injectie. De motor is goed voor 630 pk en maar liefst 900 Nm. De V8 is met 550 pk en 770 Nm meer dan uitstekend voorzien. In 2019 verschijnt de Continental GT Convertible.
Continental Speed
Ook weer op basis van de derde generatie Bentley Continental GT verschijnt er een Speed. Aan de basis staat dezelfde 6.0-liter W12, maar dan met een krachtkuurtje. Het blok perst er in de Speed maar liefst 659 pk en 900 Nm koppel uit. De naam Speed is geheel terecht: 0-100 km/u in 3,6 seconden en een topsnelheid van 335 km/u.
De Speed is meer dan alleen wat extra vermogen. Zo is de Continental uitgerust met vierwielbesturing en een elektronisch sperdifferentieel op de achteras. Er zijn enkele subtiele aanpassingen gedaan aan het uiterlijk van de auto zodat je een Speed eenvoudig kunt herkennen. Unieke 22 inch velgen bijvoorbeeld en natuurlijk de nodige Speed badges.
Artikelen Bentley Continental GT
Wil je meer lezen over de Bentley Continental GT? Hieronder vind je alle artikelen op Autoblog over de Bentley Continental GT.