De Audi TT-RS is de meest heftige TT aller tijden met een unieke soundtrack.
De Audi TT-RS is het topmodel van de Audi TT-lijn. Het model staat boven de gewone TT én de sportievere TT-S. Bij de eerste generatie TT was er geen TT-RS (of TT-S trouwens), maar vanaf de tweede generatie was deze er wél. Uniek is de motor, een 2.5 liter grote vijfcilinder. Deze motor is natuurlijk een verwijzing naar de klassieke Audi quattro’s van weleer, die ook met enorm potente vijfpitters rondreden.
Inhoudsopgave
Sinds de jaren ‘90 heeft Audi een vrij duidelijke manier om de modellen aan te wijzen. Het begint met de normale modellen. Daar staat dan een sportiever ’S’ model boven en helemaal aan de top van de voedselketen is er een ‘RS’, in sommige gevallen. Bij de eerste generatie Audi TT was dat niet het geval. Er was wel en TT 3.2 en een TT quattro sport voor hen die een sportief topmodel wensten. Qua vermogen en prestaties stonden deze niet heel erg ver af van de de normale TT met 225 pk.
De eerste Audi TT-RS
In 2006 komt de tweede generatie Audi TT, de 8J. Hiervan verschijnt in 2008 een Audi TTS van, met een sterkere 2.0 TFSI motor (272 pk). Op de salon van Genève verschijnt in 2009 de overtreffende trap in de vorm van de Audi TT-RS. Het bijzondere aan de auto is natuurlijk dienst motor. Het is namelijk een 2.5 TFSI vijfcilinder turbomotor. De basis van het onderblok van de 2.5 vijfcilinder die Volkswagen levert in de Jetta en Golf voor de Amerikaans markt. Daaromheen heeft Audi Sport een compleet nieuwe motor ontwikkeld.
De 20 klepper is voorzien van een enorme turbo en weegt in totaal 183 kg. De reden van een vijfcilinder is vrij logisch: deze past in het voorwielaangedreven platform van de TT. Alle andere snelle Audi’s (RS4, RS6 en dergelijke) hebben namelijk allemaal de motor voor de vooras hangen. Die kun je lastig overdwars bij de TT kwijt.
De motor is goed voor 340 pk dat beschikbaar is tussen de 5.400 en 6.700 toeren. Het maximum koppel is zo mogelijk indrukwekkender: 450 Nm dat paraat is van 1.600 tot 5.300 toeren. Uiteraard is de TT RS altijd voorzien van vierwielaandrijving, maar kun je wel kiezen tussen en S Tronic bak of een handgeschakelde zesbak. In beide gevallen knal je in 4,6 seconden naar de 100 km/u en kun je een begrensde topsnelheid halen van 250 km/u.
Om de vijfcilinder nog beter te kunnen horen, is er ook een TT RS Roadster. Dat is dezelfde auto, maar dan de open variant. Het extra gewicht van zo’n 60 kg ten opzichte van de coupé valt reuze mee. De sprinttijd naar de 100 km/u duurt een tiende langer.
Facelift, plus Plus-model
In 2010 krijgt de Audi TT een facelift en ietsje later krijgt de TT-RS ook een opfrisbeurt. De motor blijft in grote lijnen hetzelfde.
In 2012 komt er een overtreffende trap in de vorm van de Audi TT RS Plus. Deze heeft een gekietelde vijfcilinder onder de kap: bij 5.500 toeren levert ‘ie namelijk precies 360 pk en vanaf 1.650 toeren staat er al 465 Nm klaar. Je kunt wederom kiezen uit een handbak (4,6 seconden naar de 100 km/u) of een zeventraps S Tronic (4,3 seconden). De topsnelheid is nog altijd begrensd, maar nu op 280 km/u. De Audi TT-RS van deze 8J-generatie blijft tot 2014 in productie.
Tweede generatie Audi TT-RS
Het is eventjes wachten op de nieuwe. Eerst komt de derde generatie Audi TT, gelukkig meteen ook als TTS. In 2017 verschijnt er een nieuwe TT-RS. Deze heeft nu wederom een 2.5 vijfcilinder, maar is door Audi Sport toch flink onder handen genomen. De motor is niet alleen veel krachtiger, maar ook een stuk lichter en zuiniger. Het maximum vermogen bedraagt 400 pk bij 5.850 toeren en een maximum koppel van maar liefst 480 Nm bij 1.700 toeren. Daarmee katapulteert de snelste TT aller tijden in 3,7 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is naar Duits gebruik begrensd op 250 km/u, maar kan optioneel worden verlengd naar 280 km/u. Deze cijfers gelden voor de TT-RS Coupé, er is namelijk ook een Roadster. Deze doet 3,9 seconden over de 0-100 km/u sprint.
Performance Parts en Special Editions
Mocht je de TT-RS nog niet dik genoeg vinden, dan kun je vanaf 2017 bij Audi Sport terecht voor ‘Performance Parts’. Er zijn veel tuners die een hoop aanbieden voor de TT-RS en Audi wil van die markt een graantje meepikken. Er is een hoop leverbaar, zoals een carbon spoiler, sideskirts, splitters en luchthapper. Ook een sportstuur, lichtere velgen, verstevigingsbalk en speciale uitlaten zijn leverbaar.
In 2020 komt r een wel heel bijzondere versie, de ’40 Jahre quattro’ om de veertigjarige verjaardag van de ur-Quattro te vieren. Deze versie is voorzien van de ouderwetse livery en striping plus witte velgen. Een stuk stijlvoller is de Audi TT-RS Heritage Edition voor de Noord-Amerikaanse markt, die je kan krijgen in donkerblauw, donkerrood of donkergroen. De ‘Iconic Edition’ is er alleen in muisgrijs. In 2023 haalt Audi Nederland de TT-RS uit het gamma. Andere markten volgen helaas snel. Een opvolger komt er niet.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Audi TT-RS.