De Audi S8 is de originele superlimo.
Op dit moment is er een traditionele Duitse Drie. Drie premium merken die vanuit het Zuiden van Duitsland opereren. Dat is echter niet altijd het geval geweest. Audi heeft in relatief korte tijd een paar flinke sprongen gemaakt. Een mega-sprong werd er gemaakt met het introduceren van de Audi A8. Een grote limousine die weliswaar niet opvallend was, maar wel erg goed gebouwd. Een auto voor de stille genieter.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Audi S8
De eerste generatie Audi A8 (D2) kwam in 1994 in Nederland op de markt als de opvolger van de Audi V8. In tegenstelling tot de Audi V8, kon je de A8 ook met een V6 krijgen. Echter, je wilde de V8: die had 300 pk en een top van 250 km/u. De in 1996 geïntroduceerde Audi S8 was gebaseerd op de 4.2, maar alles was net even een tandje strakker en sportiever.
De 4.2 liter motor was nu goed voor 340 pk. Quattro was altijd standaard. Je kon kiezen uit een vijftraps automaat of een handgeschakelde zesbak. De S8 met handbak was niet alleen goedkoper, maar ook aanzienlijk sneller. In 5,5 tellen haalde je de 100 km/u.
Ronin
De S8 vergaarde grote bekendheid met Ronin, een actiefilm van John Frankenheimer. De Audi S8 had een prominente rol in deze film, waarin de S8 het ideale gereedschap was voor een overval. De Audi S8 kreeg in 1999 een facelift. De koplampen werden groter en de grille groeide eveneens. Het totaal zag er aanzienlijk frisser uit. De S8 kreeg er 20 pk bij. Wederom moest je flink bijbetalen voor de automaat. Tegenwoordig zijn exemplaren met handbak aanzienlijk prijziger. De S8 ging uit productie in 2002.
Tweede generatie Audi S8
Voor de liefhebbers was het even wachten. Pas in 2005 lanceerde Audi de tweede generatie Audi S8 (D3). Nog steeds was de S8 gebouwd van aluminium en was vierwielaandrijving standaard. Onder de kap ditmaal geen Audi V8, maar V10 van Lamborghini. Het is de motor die in iets andere vorm ook de Gallardo uit die tijd aandreef. Nu gebied de eerlijkheid te zeggen dat die motor op zijn beurt weer gestoeld is op VW-architectuur, maar een kniesoor die daar op lette. De Audi S8 klonk namelijk geweldig. Bescheiden, maar toch bijzonder.
Prestaties
De prijs van de S8 was hoog en dat gold eveneens voor de brandstofkosten, want de motor was zeldzaam dorstig. Aan de andere kant had je wel 450 pk bij 7.000 toeren tot je beschikking. Het maximale koppel van 540 Nm was al aanwezig bij 3.500 toeren. De V10 was gekoppeld aan een zestraps automaat van ZF. Van 0-100 km/u accelereren duurde 5,1 tellen.
De topsnelheid was begrensd op 250 km/u. In 2007 werd de S8 voorzien van een subtiele facelift. Aan de buitenzijde kun je het het beste zien aan de vierkante mistlampen, die voorheen rond waren. De Audi S8 (D3) bleef tot 2010 in productie.
Derde generatie Audi S8
Gelukkig hoefde men bij de derde generatie iets minder lang te wachten op een extra snelle versie van de Audi A8. De nieuwe A8 (D4) arriveerde in 2010 en in 2012 stond de S8 bij ons Nederlanders in de showrooms. Wederom was het een zeer subtiele auto, gezien het prestatiepotentieel. Uiteraard was de auto voorzien van vier uitlaten, een afwijkende grille en aluminium kappen voor de buitenspiegels.
4.0 TFSI
In technisch opzicht was de nieuwe generatie S8 wel afwijkend. De V10 van Lamborghini werd bedankt voor zijn diensten. Hiervoor in de plaats kwam een 4.0 TFSI motor, een V8 met twee turbo’s. Deze krachtcentrale is goed voor 520 pk bij 5.800 toeren en levert 650 Nm bij 1.700 toeren. De motor leverde dus vroeger in het toerenbereik al heel veel meer koppel.
Daardoor voelde de auto veel sneller aan, zij het iets minder spectaculair. De V8 was gekoppeld aan een automaat met acht verzetten en uiteraard had de S8 vierwielaandrijving. Van 0-100 km/u was al in 4,2 seconden achter de rug. De topsnelheid was begrensd op 250 km/u, maar het was duidelijk dat deze S8 véél sneller kon.
Audi S8 Plus
In 2014 werd de Audi S8 strak getrokken. De voorzijde was aanzienlijk stoerder en iets minder lomp dan voorheen. De prestaties stonden op hetzelfde peil, wel was de S8 aanzienlijk zuiniger geworden. Gemiddeld moest 1 op 10,6 haalbaar zijn. In 2015 kwam de absolute topper op de markt in de vorm van de Audi S8 Plus.
Deze had dezelfde motor, maar dan met veel meer pit. De motor was goed voor 605 pk bij 6.100 toeren en 750 Nm 2.500 toeren. Naar de 100 km/u sprinten duurde slechts 3,8 tellen. De topsnelheid was weliswaar begrensd, maar op 305 km/u. De S8 (D4) bleef tot 2017 in productie.
Vierde generatie Audi S8
In 2020 konden we kennis maken met de vierde generatie Audi S8 (D5). Wederom had deze een vierliter V8, zij het een ander blok. Voorheen betrof het een lange-slag motor, bij de nieuwe V8 is de boring even groot als de slag. Dankzij twee turbo’s pompt de achtcilinder er 571 pk uit bij 6.000 toeren. Bizar is het koppel van 800 Nm dat al paraat staat bij 2.000 toeren. Daarmee is ook deze S8 in staat om in 3,8 tellen naar de 100 km/u te accelereren. Onopvallend en bloedsnel: er is in de tussentijd weinig veranderd.
Facelift
In 2021 krijgt de Audi A8 een facelift en daarmee ook de S8, al is deze er nog maar net. Qua techniek wordt er dan ook niks veranderd. Het verschil zit ‘m in het uiterlijk, met nieuwe koplampen, een nieuwe grille en anders ingedeelde achterlichten.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Audi S8.