De Audi S7 is een extra snelle en extra sportieve A7, maar nog wel ingetogen.
De Audi A7 kwam in 2010 op de markt als stijlvol alternatief op de Audi A6. De Mercedes-Benz CLS toonde aan dat er markt was voor een sportievere E-segment-auto. Wel pakte Audi het ietsje anders aan dan Mercedes-Benz. De A7 was niet alleen een stuk sportiever en subjetief fraaier, maar ook praktischer dan de Audi A6 Limousine. De achterklep is namelijk een vijfde deur. Dat maakt in technisch opzicht een vijfdeurs liftback en geen ‘vierdeurs coupé’, ondanks dat de A7 daar wel mee concurreert.
S7
Aangezien er een Audi S6 bestaat, was de S7 een vrij logische stap. De Audi S7 wordt onthuld in 2011 op de IAA in Frankfurt en komt in 2012 op de markt. De auto ziet eruit als een A7 met S-Line exterieurpakket, maar er zijn visuele verschillen. Standaard staat de S7 op andere velgen, alhoewel de meeste S7’s op optionele 20 inch velgen staan. Die overigens ook mogelijk zijn op de Audi A7. De S7 kun je wel herkennen aan de enorme remmen die erachter zitten. Verder zijn de aluminium spiegelkappen afwijkend, die kun je niet op de A7 krijgen. Hetzelfde geldt voor de uitlaten: De A7 heeft een uitlaat links en rechts, de S7 twee links en twee rechts. Uiteraard zijn er de nodige badges in de grille en op de achterkant, alhoewel deze kosteloos weggelaten kunnen worden. Ook zijn er badges aan de zijkant met V8T-opschrift.
Motor Audi S7
De S7 is namelijk altijd voorzien van een V8-T-motor. In dit geval een 4.0 liter V8 met twee turbo’s. Deze is goed voor 420 pk bij 5.500 toeren aan vermogen en 550 Nm aan koppel bij slechts 1.400 toeren. De transmissie is een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Uiteraard is de S7 voorzien van het befaamde quattro-systeem. Ondanks dat de S7 dik 1.900 kilogram (leeg) weegt, is het een erg snelle auto. Van 0-100 km/u accelereren duurt slechts 4,7 seconden.
De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Later komt er nog een nog snellere versie, de Audi RS7. Die heeft meer vermogen (560 pk) meer koppel (650 Nm) en een andere transmissie (achttraps automaat van ZF). Daarnaast is de RS7 nog dikker qua voorkomen met grote bumpers, wielkast-verbreders, nog grotere velgen en twee enorme stortkokers als uitlaten. De charme van de Audi S7 is dat je wel grotendeels dezelfde hardware hebt, maar niet het opvallende uiterlijk.
Facelift
Dat uiterlijk wordt in 2018 ietsje aangepast. In grote lijnen blijft de Audi S7 gelijk, maar op detailniveau zijn er wel degelijk verschillen. De koplampen zijn strakker van snit en nu eventueel als Matrix-Led leverbaar. De grille is iets strakker en hoekiger uitgesneden. Er zijn nieuwe velgen en de achterlichten zijn afwijkend. In het interieur zijn de verschillen minder groot. Er zijn nieuwe kleuren leverbaar voor zowel de lak als de bekleding. Tevens is het infotainment-systeem voorzien van een upgrade.
In technisch opzicht verandert er niet veel. Nog altijd zorgt de 4.0 TFSI voor de aandrijving. Deze is nu echter goed voor 450 pk, 30 stuks meer dan voorheen. Het koppel is nog altijd 550 Nm. De prestaties zijn nu licht verbeterd. Van 0-100 km/u sprinten duurt nu slechts 4,6 seconden. De topsnelheid is ongewijzigd: begrensd op 250 km/u.
Dieselmotor voor Audi S7
De tweede generatie Audi S7 verschijnt in 2019 en is een compleet andere auto. Logischerwijs is de S7 gebaseerd op de tweede generatie A7. Een groot verschil is de aandrijflijn. Geen 4.0 liter V8, maar een 3.0 V6. Nu is dat niet direct vreemd, maar wel dat de S7 niet op benzine loopt, maar op diesel! De Audi S7 kun je nu het beste zien als opvolger van de Audi A7 3.0 BiTDI quattro Competition in plaats van de S7 met V8 op benzine.
De 3.0 V6 TDI dieselmotor is voorzien van twee turbo’s en goed voor 349 pk en 700 Nm. Deze is gekoppeld aan een achttraps automaat. Uiteraard is er ook hier sprake van quattro-vierwielaandrijving. Het is de langzaamste Audi S7, want van 0-100 km/u optrekken duurt 5,1 seconden. Op de Autobahn kom je er goed mee weg, want de S7 TDI is begrensd op 250 km/u. De grote reden waarom de Audi S7 een diesel is, is vanwege de CO2-uitstoot. Die is aanzienlijk lager: 170 gram per km in plaats van 215. Volgens Audi is het zelfs mogelijk om 1 op 15,4 km gemiddeld te halen.
Stiekem toch een benzine
Er is overigens wel degelijk een Audi S7 van de tweede generatie op benzine, alleen is deze niet leverbaar hier. Buiten Europa is de Audi S7 voorzien van de 2.9 biturbo V6 die wij kennen uit diverse Porsches (Macan, Cayenne, Panamera) en snelle Audi’s (RS4, RS5). In de S7 is ‘ie goed voor 450 pk en 600 Nm. Helaas komt deze niet naar Europa.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Audi S7.