De Audi S6 is de ultra-luxe en snelle businessclass sportsedan en stationwagon van Audi.
BMW was destijds het eerste Duitse premium-merk met een sportsedan in het E-segment met de M5. Een racemotor in een sedan met strak onderstel. Mercedes pakte het anders aan door in samenwerking met Porsche de 500 E te bedenken. Hierbij werd een 5.0 V8 uit de SL in het vooronder van een E-Klasse gelepeld. Audi wilde in de jaren ’80 aanhaken bij die twee merken en dan is een sportief topmodel een vereiste.
Inhoudsopgave
De eerste sportieve E-segment van Audi is de 100 S4. Bijzonder is dat je keuze hebt uit twee totaal verschillende motoren. Een 2.2 vijfcilinder turbo of een 4.2 V8. Ook bijzonder is dat je kunt kiezen uit een sedan (door Audi Limousines genaamd) of Avant. In 1994 krijgt de Audi 100 een facelift met naamsverandering. Audi laat de namen ’80’ en ‘100’ vallen. De nieuwe luxe limousine, de A8, bijt het spits af. De 80 wordt de A4 en de 100 wordt na de facelift de A6. Het sportieve model keert terug in de vorm van de Audi S6.
Eerste generatie S6
Er zijn in totaal acht verschillende smaakjes. Er is keuze uit een 2.2T (met 230 pk en 350 Nm) of 4.2 V8 (met 280 pk en 400 Nm). In beide gevallen kun je kiezen tussen een sedan of Avant. Vervolgens is er ook nog eens de mogelijkheid voor een handgeschakelde zesbak of een viertraps automaat.
Audi S6 Plus
Heel bijzonder is de Audi S6 Plus. Deze kwamen aan het einde van de carrière van de ‘4A/’-generatie. De basis was de handgeschakelde 4.2. De auto werd door Quattro GmbH onder handen genomen en had 326 pk. De wielen, remmen en het onderstel zijn ook afwijkend. Er zijn 97 sedans gebouwd en 855 Avants. Bijzonder zeldzaam dus.
Tweede generatie Audi S6
In 1999 komt de tweede generatie S6, op basis van de Audi A6 van de 4B-generatie. De basis is de A6 4.2 quattro. Om de V8 passend te maken, heeft de A6 4.2 al een grotere neus. De S6 heeft ook een 4.2 V8. De veertigklepper levert in dit geval 40 pk meer (totaal 340 pk) en 410 Nm. Wederom kun je kiezen uit een vierdeurs sedan of vijfdeurs stationwagon.
Ook is er keuze uit een vijftraps automaat of handgeschakelde zesbak. Net als bij de vorige generatie kwam er een snellere versie van Quattro GmbH, maar die heet dan ‘RS6’. Daarmee is de S6 officieel niet meer het absolute topmodel, maar een soort subtop-model.
S6 met V10 voor derde 4F-generatie
Dat subtop-model wil niet zeggen dat Audi geen dikke motoren toepast. Dat blijkt wel in 2006 wanneer Audi de S6 van de 4F-generatie onthuld. Deze krijgt namelijk een heuse 5.2 liter grote V10. De motor-layout is een vrucht van de samenwerking met Lamborghini. Audi is eigenaar van het Italiaanse supercarmerk. De motor is goed voor 435 pk bij 6.800 toeren en een koppel van maar liefst 540 Nm bij 3.000 toeren. Dit is de eerste generatie Audi S6 waarbij er geen handbak mogelijk is, een automaat is altijd standaard.
Wel heeft deze nu zes verzetten, waardoor de prestaties niet te veel in het gedrang komen. 0-100 km/u kost slechts 5.2 seconden, de Avant is 0,1 seconde trager. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u. Enig nadeel is het exorbitante verbruik, zelfs Audi belooft nauwelijks beter dan 1 op 7. De Audi S6 krijgt een facelift in 2008. Deze zijn heel subtiel, zeker omdat de S6 al iets afwijkt van de reguliere A6. Bij de sedan kun je de facelift-versie het makkelijkst herkennen aan de in de kofferklep doorlopende achterlichten.
Turbo’s voor 4G
De vierde generatie Audi S6 (4G) verschijnt in 2012. Net als voorgaande edities is het vooral een heel onopvallende auto. Er zijn een paar indicaties dat je te maken hebt met een snelle auto, maar die zijn echt voor de fijnproever. Van een afstandje lijkt het gewoon een A6 met S-Line pakket. De motor is echter afwijkend. De Audi S6 heeft namelijk een 4.0 V8 met twee turbo’s.
Deze levert 420 pk en 550 Nm. De transmissie is nu een zeventraps automaat met dubbele koppeling, de S Tronic. De Audi S6 is sneller dan ooit. 0-100 km/u is gedaan in 4,6 seconden, de Avant heeft een tiende meer nodig. Niet onhandig: de S6 is ook ietsje zuiniger geworden. In 2014 wordt de S6 gefacelift en krijgt de S6 er 30 pk erbij.
Audi S6 met dieselmotor
In 2019 gebeurt er iets opmerkelijks. De Audi S6 op basis van de 4K-generatie komt er namelijk weer met twee totaal verschillende motoren. In Europa is dat de 3.0 V6 TDI met twee turbo’s. Daarmee is de S6 nu eigenlijk meer de opvolger van de A6 BiTDI Competition quattro dan de vorige S6. Om de CO2-uitstoot van de vloot laag te houden, past Audi bij een hoop (Sub)topmodellen een dikke diesel toe. Zo heb je veel vermogen, maar een relatief laag verbruik (en uitstoot).
De Audi S4, S5 en S7 zijn nu ook voorzien van een diesel. In Nederland is deze combinatie maar kort leverbaar. In 2020 is het feest alweer voorbij. De S6 wordt in Europa echter dan nog gewoon geleverd met de TDI. Buiten Europa past men de 2.9 biturbo motor toe met 450 pk. In 2022 verschijnt er een speciale versie van, de S6 Design Edition Package. De S6 4K op benzine is er niet als stationwagon, enkel als sedan. In Nederland is gelukkig de RS6 Avant wel gewoon te verkrijgen.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Audi S6.