Sportieve prestaties in een stijlvol pakket, zonder al te groot te zijn. De Audi S5 is precies de sweet spot dus.
Het staat onomstotelijk vast dat de Audi quattro dé auto is voor het merk met de vier ringen. Dankzij de quattro heeft Audi een uitstekend imago. Nu zijn er heel veel andere Audi’s die uitstekend zijn, maar de quattro is en blijft de heilige graal voor Audi. Het is dan ook best opmerkelijk dat Audi daar vooralsnog heel erg weinig mee doet. Na de diverse varianten op basis van de quattro komt de Coupe, waarvan versies met vierwielaandrijving leverbaar zijn. Er komt zelfs een snelle versie (de Audi 80 S2 Coupé) maar een absoluut succes wordt dat niet.
De auto krijgt dan ook geeneens een opvolger. De Audi ‘Cabriolet’ mag nog eventjes in productie blijven, maar verder zijn alle Audi’s en sedan, Avant of hatchback (A3). Gelukkig komt in 1998 er een Audi TT bij, maar die is een slag kleiner en ondanks dat je die met vierwielaandrijving kan bestellen, is het niet het ‘echte’ quattro-systeem dat Audi’s kenmerkt. Gelukkig, in 2007, keer Audi terug met een coupé in het D-segment. Deze is leverbaar met een tal van motoren, waaronder versies met vierwielaandrijving.
Eerste generatie Audi S5
Men kijkt echter het meeste uit naar de S5, het sportieve topmodel. Deze wordt zo ongeveer gelijktijdig onthuld met de A5. In Nederland kun je ‘m vanaf 2007 krijgen. In principe is er maar één uitvoering, een S5 Coupé met 4.2 FSI-motor en handgeschakelde zesbak. De 4.2 V8 is goed voor maar liefst 354 pk aan vermogen en 440 Nm aan koppel. Daarmee kun je in 5,1 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is naar goed Duits voorbeeld begrensd op 250 km/u. Een jaar later kun je ook opteren voor de S5 met Tiptronic-transmissie, een zestraps automaat. Deze is een tikkeltje langzamer dan de handbak naar de 100 km/u: 5,4 seconden.
Cabrio met andere motor
In 2009 krijgt de Audi S5 Coupé gezelschap van de S5 Cabriolet. Dat is normaal gesproken niet zulk groots nieuws. Maar met de S5 is er iets aparts aan de hand, want Audi geeft de S5 Cabrio een compleet andere motor. In plaats van de 4.2 V8, ligt er onder de kap een 3.0 V6 met mechanische compressor. Deze motor levert 333 pk en 440 Nm. Ondanks het fiks hogere gewicht kun je nog van 0-100 km/u in 5,6 seconden sprinten. Een belangrijk verschil is dat de Audi S5 op deellast ietsje zuiniger moet zijn. Ook de transmissie is anders in de cabrio: geen automaat met koppelomvormer, maar een zeventraps automaat met dubbele koppeling, die Audi de S Tronic noemt.
Sportback
In 2010 komt er nog een Audi S5-variant bij. Ditmaal is het de vijfdeurs Sportback. Het is de perfecte auto voor wie de S4 veel te normaal is, maar de S5 Coupé net iets te onpraktisch. De S5 Sportback heeft de motor van de Cabrio, dus de 3.0T met 333 pk. In het geval van de Sportback knal je in 5,4 tellen naar de 100 km/u.
Facelift
In 2011 wordt de Audi S5 voorzien van een vrij milde facelift. De koplampen zijn ietsje platter en de achterlichten iets anders. In het interieur zijn er kleine wijzigingen. Qua motoren is het nu meer eensgezind. Alle S5’s krijgen de 3.0 V6 met compressor, allemaal met zeventraps S Tronic-transmissie. De S5 Coupé gaat in 2016 uit productie, de Cabriolet en Sportback gaan tot begin 2017 door.
Tweede generatie Audi S5
De tweede generatie staat dan inmiddels al klaar om het stokje over te nemen. In eerste instantie alleen als coupe1 (in 2016). De S5 is een stukje lichter dan voorheen. Daarnaast is er ook een nieuwe motor en transmissie. De S5 heeft nu een 3.0 V6 met enkele turbo. Het is wel een zogenaamde ‘Hot-V’, met de turbo in de V. De motor is goed voor een vermogen van 354 pk en een koppel van 500 Nm. Uiteraard is de S5 voorzien van quattro-vierwielaandrijving. Ook is er een nieuwe transmissie, een achttraps automaat. De 0-100 km/u sprint duurt nu slechts 4,7 seconden. Ook moet het verbruik ietsje gunstiger zijn dan bij de V6 met compressor van de vorige generatie.
Uiteraard wordt de S5 Coupe1 in 2017 bijgestaan door een Cabriolet en Sportback. Ook deze maken gebruik van de 3.0 V6 met 354 pk en 500 Nm.
Diesel
In 2019 gebeurt er echter iets vreemds. De S5 krijgt een compleet andere motor. In plaats van de V6 benzine, heeft de S5 nu een 3.0 V6 TDI. Ja, een diesel. Wel eentje met twee turbo’s. Het vermogen is met 349 pk 5 pk minder. Het koppel daarentegen is flink hoger: 700 Nm! Qua prestaties scheelt het nauwelijks iets. In beide gevallen halen ze een begrensde 250 km/u. Op de obligate sprint naar de 100 km/u is de diesel een tiende langzamer met 4,8 seconden. Bijzonder: de Sportback krijgt ook de 3.0 TDI, maar de S5 Cabriolet behoudt zijn benzinemotor.
Audi S5 Facelift
Dat blijft ook het geval in 2020. Dan wordt de S5 namelijk voorzien van een stevige facelift. Het uiterlijk is nu een stuk extroverter. Er zijn ook veel opvallendere kleuren beschikbaar. In het interieur valt met name op dat de handige MMI-knop is weggehaald ten faveure van een touchscreen.
Meer artikelen over de Audi S5
Hieronder een overzicht van de meest recente artikelen over de Audi S5 die op Autoblog zijn verschenen.