De Audi S4 is een extra snelle, extra luxe maar niet extra opvallende Audi.
Er zit altijd een verschil tussen de ultieme auto die je wil en de ultieme auto die je daadwerkelijk gaat kopen. Niet alleen zijn er financiële kaders, maar ook praktische eisen waaraan een auto moet voldoen. Dan kom je bij de afdeling verstandige alleskunners en dan is de Audi S4 een uitstekend voorbeeld. Het grappige is dat Audi met de S4 bijna altijd een afwijkend recept hanteerde ten opzichte van zijn voorganger.
Audi 100
De typenaam S4 is ouder dan de Audi S4 zelf. In 1988 gebruikt Porsche de naam voor de 928 S4, vanwege het aantal kleppen per cilinder. In 1991 verschijnt de Audi 100 S4. De auto is de snelle versie van de Audi 100, de E-segment sedan (en stationwagon) van Audi.
In tegenstelling tot veel andere sportieve topmodellen kun je kiezen uit twee motoren: een 2.2 vijfcilinder turbo met 230 pk of een 4.2 V8 met 280 pk. Bij de S4 2.2T kon je kiezen tussen een zesbak if een automaat van ZF, bij de S4 V8 was deze standaard. De Audi 100 S4 werd in 1994 voorzien van een facelift en opgevolgd door de Audi S6, wederom met keuze uit een 2.2 of 4.2.
Eerste échte Audi S4
Mede dankzij de Audi A8 kregen alle Audi’s een A-nummer: A3, A4, A6 en A8. De sportieve modellen kregen een ’S’ in plaats van een ‘A’. Daarom verscheen in 1997 ook de Audi S4, als sportieve versie van de Audi A4. De auto was niet heel erg onopvallend, alhoewel de bumpers, velgen en het interieur afwijkend waren.
Onder de kap was er ook een unieke motor: de 2.7 V6 met twee kleine turbo’s die 265 pk en maar liefst 400 Nm leverde. Een handbak en quattro-vierwielaandrijving was standaard. Men kon kiezen uit een sedan of stationwagon. In 1999 werd de 8D heel lichtjes gefacelift. Deze bleef in productie tot 2001, toen arriveerde de nieuwe A4.
Dikke V8
In 2003 verscheen de S4 versie op basis van de Audi A4 van de 8E-generatie. Deze was aanzienlijk hoger in de markt geplaatst. De motor ws namelijk een heuse 4.2 liter V8 met 344 pk en 410 Nm. Deze had standaard een handgeschakelde zesbak, een automaat werd later aan het gamma toegevoegd.
Ook bijzonder was de komst van een S4 cabriolet in 2004. In alle gevallen was de Audi S4 heel discreet. De grille week af, de bumpers waren volledig meegespoten en Audi monteerde standaard de 18 inch Avus-design velgen. Anderhalf jaar later ging het model alweer uit productie. De Audi A4 kreeg een rigoreuze facelift en dus de S4 ook. Ondanks de nieuwe neus en achterzijde, bleef technisch alles bij het oude.
Supercharged Audi S4
In 2008 onthulde Audi een nieuwe generatie S4 (de 8K) die in 2009 naar Nederland kwam. Wéér koos Audi voor een nieuwe configuratie qua motor. De 4.2 V8 maakte plaats voor een 3.0 V6 met mechanische compressor. Het vermogen daalde ietsje naar 333 pk, terwijl het koppel steeg naar 440 Nm. Belangrijker was dat deze generatie lichter was. Dat niet alleen, ook moest de S4 nu zuiniger zijn dan voorheen.
Nog wel belangrijker was dat met name de handling een stuk beter voor elkaar was. Het quattro-systeem bracht 60% naar achteren en er was optioneel een sperdiff voor de achteras mogelijk. De transmissie was een zesbak of een zeventraps S Tronic automaat met dubbele koppeling. De Audi S4 ‘8K’ werd in 2011 voorzien van een zeer subtiele facelift. Belangrijkste wapenfeit op een iets strakker snoetje na is dat de automaat de enige optie was.
Audi S4 met turbo
In 2016 komt Audi met een nieuwe generatie S4 (de ‘8W’). Qua recept lijkt alles op de vorige. Het uiterlijk is niet eens zo afwijkend. Wel zijn er een paar verschillen. De S4 heeft namelijk wéér een ander type motor: een 3.0 V6 met een enkele turbo. Vrij bescheiden, maar het vermogen (354 pk) is dat zeker niet. Het koppel van 500 Nm doet weer terugdenken aan de tijden van de S4 uit 1997.
Diesel
In 2019 gebeurt er iets bijzonders. Dan wordt de Audi S4 namelijk voorzien van een facelift. Nu is dat op zich niet zo vreemd, maar wel dat de motor wéér verandert en wéér anders is. Het is nu namelijk een 3.0 V6 bi-turbodiesel met 350 pk en 700 Nm.
Audi doet dit om de CO2-uitstoot ietsje in te temmen en omdat dit soort motoren dan nog een klein beetje geliefd zijn in Duitsland. Het is overigens niet dat de auto zonder concurrenten is: de BMW M340d is een rechtstreekse concurrent.
Meer artikelen over de Audi S4 lezen?
Hieronder vind je een overzicht van artikelen die eerder op Autoblog over de Audi S4 verschenen.